۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
نگاهی به روز قدس سال۱۴۰۱ در عراق

امسال مردم عراق به مناسبت روز جهانی قدس و با شعار (القدس هی المحور) فعالیت ها و مراسم های متنوع و بزرگی برگزار کردند. همچنین بیانیه ها و سخنرانی ها و توییت های مهمی به مناسبت این روز مهم منتشر شد. مهمترین فعالیتی هایی که در سال جاری برگزار شد به شرح زیر است:

فصل اول / مهمترین فعالیت ها و اقدامات:

۱- کنفرانس مجلس اعلی با حضور شیخ همام حمودی، سفیر فلسطین، آقای « ایرج مسجدی » سفیر جمهوری اسلامی ایران، آقای نوری المالکی، آقای هادی العامری، وحاج ابوفدک رئیس ستاد الحشد الشعبی و برخی مسئولین محترم دیگر.

مهمترین سخنرانی ها:

الف - سخنان سفیر فلسطین: وی اشغال عراق توسط آمریکا را در راستای منافع اسرائیل بیان کرد و افزود:  نامگذاری روز قدس توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و حمایت مستمر امام خامنه ای (دام ظله) از ملت فلسطین نمایانگر یک دیدگاه راهبردی است. او گفت: روز قدس مسلمانان را متحد می کند و با به برکت روز قدس می توانیم بیت المقدس را آزاد کنیم.

ب – بیانیه ی مجلس اعلی توسط شیخ همام حمودی ایراد شد. و بر ضرورت ثبات بر اصولی که امام خمینی (ره) در حمایت از مردم فلسطین ایجاد کرده است، تاکید کرد.

ت- آقای ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان مواضع ایران در قبال مسئله فلسطین ، اشغال عراق توسط آمریکا را مقدمه ای برای دستیابی به منافع اسرائیل دانست و با تاکید بر تداوم مبارزه با دشمن از موضع ایران و مردم عراق تجلیل کرد.

۲- سید عمار حکیم بر حقانیت ملت فلسطین در اداره ی کشور خود و ضرورت دفاع از ملت فلسطین و مقدسات اسلامی در فلسطین تاکید کرد.

۳- بیانیه حزب الدعوه اسلامی: در این بیانیه تاکید شده است که رویکرد استقامت بر مبانی اسلامی و دفاع از بیت المقدس و مظلومان، رویکردی است که همچنان در ارزش‌های حزب الدعوه استوار است و بر همین اساس حزب الدعوه دفاع از مردم فلسطین را تا آزادی کل سرزمین فلسطین ادامه خواهد داد.

۴- تجمع هواداران حشد الشعبی در خیابان ابونواس به شکل گسترده با تاکید بر اینکه ملت عراق همچنان بر موضع خود در مخالفت با اشغالگری و عادی سازی اصرار دارد. در این مراسم تصاویر شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس در کنار پرچم های مقاومت و فلسطین بر افراشته شد و پرچم آمریکا به آتش کشیده شد، و سخنرانی های متعددی ایراد گردید.

۵- جنبش الجهاد والبناء در استان میسان تظاهراتی با حضور «ابو قاسم الساعدی» دبیر کل این جنبش برگزار کرد. در این تظاهرات بزرگ پرچم های مقاومت و جنبش الجهاد والبناء و تصاویر امام خامنه ای (دام ظله) و آیت الله سیستانی بر افراشته شد. این تظاهرات از نظر تعداد حاضران و بزرگی آن در استان میسان کم سابقه بود.

۶- علمای همسو با مقاومت حوزه علمیه با تجمع در نجف، شعار حمایت از مقاومت، استقامت در مسیر مبارزه با استکبار و دفاع از فلسطین سر دادند و این برنامه یکی از برنامه های بسیار مثبت بوده است.

۷- هواداران مقاومت در استان دیالی با برگزاری یک راهپیمایی و در دست داشتن تصاویر امام خامنه ای (دام ظله) و  آیت الله سیستانی و تصاویر شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، روز جهانی قدس را گرامی داشتند.

۸- نشست هم اندیشی مرکز قلم در مورد روز قدس که با شرکت بیش از ۱۲۰ نفر از دانشگاهیان و فرهیختگان و سخنرانی های مفصل در مورد بیان اهداف روز قدس و تأثیرات آن بر واقعیت مقاومت فلسطین برگزار شد. روشنفکران، اساتید دانشگاه و رهبران احزاب مقاومت از جمله رئیس دفتر سیاسی عصائب و حقوق (وابسته به کتائب) در این نشست سخنرانی کردند.

۹- نشست هم اندیشی مرکز العصر وابسته به کتائب در مقر تلویزیون الاتجاه با حضور بیش از ۴۰ محقق و اصحاب رسانه برگزار شد که در آن سید محمد صادق الهاشمی، دکتر اسامه السعیدی، دکتر البرزنجی و دیگران سخنرانی کردند.

۱۰- آقای سید ابواحمد الجابری مدیریکی از مراکز فرهنگی سمینار گسترده ای با حضور محققین و دانشگاهیان و اکثریت فرهیخته برگزار کرد. سخنرانان این مراسم آقایان عباس العرداوی، الجابری و صباح زنگنه بودند.

۱۱- کردهای فیلی با برگزاری نشستی با حضور بیش از ۷۰ پژوهشگر و فعال رسانه ای و نمایندگان کردهای فیلی از استان های مختلف، روز جهانی قدس را گرامی داشتند.

۱۲- همایش رایزنی فرهنگی با همکاری اداره ی تربیتی حشد الشعبی و انجمن القلم در مورد شهید مطهری و روز جهانی قدس با حضور بیش از (۱۴۰) نفر از روحانیون و جوانان و متفکران و نویسندگان و پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این مراسم تعدادی از پژوهشگران بارز عراق از جمله «دکتر عبد الامیر العبودی وبرادر حمید الماسی ودکتر حجت الاسلام حسین البخاتی ودکتر فالح القریشی ودکتر حسام الربیعی و خانم دکتر ندی الکعبی ودکتر منال فنجان وخانم دکتر سعاد التمیمی و سمیرة الموسوی (نماینده ی پارلمان) و الشیخ محمد القبلی (نماینده ی انصار الله یمن)» سخنرانی کردند.

در این مراسم گروهی از مسئولین رایزنی فرهنگی حضور داشتند و پنج شبکه پوشش رسانه ای آن را به عهده داشتند.

۱۳- ده ها مقاله از بهترین نویسندگان و دانشگاهیان عراقی در گروه های مجازی و در میان جوانان در فضای مجازی منتشر شده است و صدها هزار نفر این مقالات را مطالعه ویا دانلود کردند.

۱۴- فعالیت گسترده در شبکه های ماهواره ای و گفتگو با تحلیل گران بارز در شبکه های مختلف در مورد روز قدس با مشارکت بارزترین تحلیلگران عراق ولبنان و یمن و ایران برگزار شد . بارزترین شبکه هایی که به این موضوع اهتمام داشتند عبارت بودند از: الاشراق، بلادی، الاتجاه، العهد، النجباء، الغدیر، ای نیوز، و شبکه های دیگر همسو با حشد الشعبی و مقاومت. اما شبکه ی رسمی «العراقیه» اشاره ای به روز جهانی قدس نداشت.

۱۵- شب شعر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درجادریه برگزار شد در این مراسم سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران و نماینده سفارت فلسطین و رایزن فرهنگی ایران  حجه الاسلام اباذری حضور داشتند، شاعران با قرائت اشعاری پرشور حق ملت فلسطین و یمن را مطالبه کردند و خواستار مبارزه با اشغالگری و عادی سازی شدند. سپس هدایا، کتاب و جوایز نقدی توزیع شد.

۱۶- برادر «ابو آلاء الولائی» مراسمی به مناسبت روز قدس برگزار کرد. وی در این مراسم تاکید کرد که محور مقاومت از نظر تسلیحاتی پیشرفت های بزرگی کرده و اکنون موشک های بالستیک در اختیار دارند و کاملا آماده ی نابودی اسرائیل هستند.

۱۷- مراسمی در مسجد امام علی علیه السلام توسط کمیته دفاع از الاقصی الشریف با عنوان «انجمن علمای تقریب در عراق» برگزار شد که در آن شیخ یوسف النصیری و سید مجتبی حسینی نماینده آیت الله امام خامنه ای (دام ظله)، شیخ کامل الفهداوی (اهل سنت) و سید محمد النوری شرکت کردند.

۱۸- حجت الاسلام اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با رسانه ها سخنان مهمی در مورد نقش ملت عراق و حوزه های علمیه و احزاب شیعی  از جمله جریان صدر در مبارزه با اشغالگران و مقاومت در برابر عادی سازی و حمایت از ملت فلسطین ایراد کرده بود که ترجمه ی این صحبت ها به زبان عربی، انعکاس گسترده ای در رسانه های عراقی داشت. بسیاری از کارشناسان با اشاره به تمرکز آقای اباذری بر مجاهدت ها و فداکاری های ملت عراق، صحبت یک مسئول بارز ایرانی به این صورت را کاملا ممتاز و مؤثر ارزیابی کردند. بخصوص اینکه ایشان تمام ملت عراق را به صورت کلی به عنوان جزئی از محور مقاومت و مبارزه با استکبار معرفی کرد.

۱۹- پیام شیخ قیس خزعلی: وی تاکید کرد که مقاومت به حق پاسخگویی و بازدارندگی در برابر اسرائیل و آمریکا پایبند است و حضور توده‌های مردم در میدان حمایت از روز قدس، گواه پایبندی مردم به روز قدس است.

۲۰-اهل سنت عراق بلاخص دارالافتاء عراق و روحانیون و علمای سنی با برگزاری مراسمات مختلف نسبت به روز قدس ، و امام خمینی و حمایت از فلسطین اعلام همبستگی و هم پیمانی کردند.

فصل دوم: ارزیابی و تحلیل:

۱-  سخنرانی ها و مفاهیم جدید

نکات مهمی در مورد بیانیه ها و سخنرانی های امسال که به مناسبت روز جهانی قدس ایراد و منتشر شد:

اول: افکار عمومی عراق در مقابله با عادی سازی، تهاجم های نظامی و فرهنگی و سیاسی آمریکا وکشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس شاهد پختگی بیشتری هستند و رسانه های همسوعراقی واقعا توانستند گفتمان انقلابی در مورد مطالبه حقوق مردم فلسطین را در سطح وسیع تری نسبت به گذشته منعکس کنند. و این تحول مثبت در تعدد رویدادها و صحبت های رسانه ای در انواع مختلف و کثرت مشارکت منعکس شده است.

دوم: مفاهیم جدیدی وارد ادبیات سیاسی مقاومت در عراق شده است، از جمله نیاز به تلاش برای آموزش ملت در عراق و ارتقای سطح «بصیرت» و اینکه باید روشنفکران از طریق «جهاد تبیین» نقش آفرینی بیشتری داشته باشند، همچنین امسال شاهد بودیم که اکثر مردم عراق در مورد موضوع دفاع از مردم یمن و همچنین دفاع از مردم فلسطین و مخالفت با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و اشغالگری آمریکا صحبت می کردند.

سوم: فعالیت رسانه ها و اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی به مناسبت روز قدس امسال به طور کلی خوب بود و از طریق تحلیل ها، گزارش ها و پوشش تلویزیونی فعالیتی های گروه های مقاومت، و صحبت در مورد مفاهیم مهمی مانند جهاد و حقوق مردم عراق به نکات مهمی توجه داشتند.

چهارم: در سخنرانی ها و بیانیه هایی که در مورد روز قدس منتشر شد، در مورد نقش اصلی ایران در حمایت از جهان اسلام، فلسطین، یمن و مردم عراق، نقش شهید سلیمانی، توسعه مقاومت، اثربخشی و تاثیر آن در سراسر جهان اسلام صحبت شد.

۲- سطح و کیفیت مشارکت در مراسم های مختلف روز قدس

مشارکت امسال کیفی، مهم و متمرکز بود که گروه های مقاومت، حشد الشعبی، جوانان لواء الخدمه الحسینیه ، چارچوب هماهنگی شیعی ، جوانان، حوزه های علمیه، فرهیختگان، نخبگان و اهل قلم اعم از زن و مرد در آن شرکت کردند. ما معتقدیم مشارکت‌ها با فراوانی سنجیده نمی‌شوند، بلکه تأثیر آن‌ها با کیفیت حضار، نخبگان، رسانه‌ها و قدرت و محتوای گفتمان سنجیده می‌شود، به‌ ویژه اینکه امسال مراسم ها ومشارکت‌های متنوعی انجام شد که شاعران، پژوهشگران، جامعه حوزوی، فرهیختگان، اصحاب رسانه و تحلیلگران در آن شرکت فعال داشتند.

شاید مهم ترین ویژه گی این مراسم روز قدس را می توان به برگزاری مردمی و نه نظامی آن ارزیابی کرد که تصمیم درست و صحیح و اصولی بود و می بایست برای هر سال اینگونه اجرا گردد.

۳- پوشش رسانه ای:

شبکه ها و کانال های رسانه ای فعالیت های مهم و بارزی داشتند و در عملکرد خود موثر بودند. شبکه های اتحادیه رادیو تاویزیونهای اسلامی  در ایام روز قدس با میزبانی از فرهیختگان به برنامه های خود ادامه دادند. استفاده گسترده از فضای مجازی، نشست های ویدیو کنفرانس و گفتگو از طریق گروه ها و سمینارهای متعدد انجام شد. علاوه بر ده ها مقاله که در فضای مجازی و غیره نوشته و منتشر شد.

۴- سخنرانی امام خامنه ای (دام ظله)

سخنرانی امام خامنه ای (مد ظله)، حمایت ایشان از مقاومت و از آرمان فلسطین و بیانات ایشان مبنی بر اینکه روز قدس موضع اسرائیل را از حمله به دفاع تبدیل کرد و تاکید ایشان مبنی بر اینکه اسرائیل باید از بین برود. همه این مفاهیم فرهنگ مردم عراق را تحت تأثیر قرار می دهد و به مخاطب عام و شیعه و مقاومت نشان داد که رویکرد انقلابی تنها رویکرد صحیحی است که به نفع مسلمانان جهان است. بحمدالله سخنان امام خامنه ای (مد ظله) در سطح وسیعی منتشر و در رسانه ها مطرح شد و بیانگر ایستادگی جمهوری اسلامی در رویکرد دفاع از ملت فلسطین و امت اسلامی بود.

۵- سخنرانی سید حسن نصر الله

همچنین سخنرانی سید حسن نصرالله که بر پیروزی های مستمر محور مقاومت در برابر چالش ها و در مقابل اسرائیل تاکید کرد و افزود: مقاومت توانست پروژه های آمریکا را شکست دهد و از سوریه و یمن و عراق دفاع کند و لذا پیروزی حتما در راه است و شکست و نابودی اسرائیل حتمی وناگزیر است.

این سخنرانی در بالا بردن سطح آگاهی مردم عراق تاثیر زیادی داشت.

همچنین سخنرانی سید حسن نصرالله در ۶ نکته ای که وی عنوان کرد، یک برنامه و تعیین وظیفه برای تمام نیروهای مقاومت به شمار می رود، یعنی حق ایران در پاسخگویی به هر هدف اسرائیلی در منطقه، هشدار به کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس و کشورهایی که به سمت عادی سازی رابطه با اسرائیل حرکت می کنند، احتمال حمله اسرائیل به لبنان به دلیل مانورهای اخیر ارتش اسرائیل در جنوب لبنان، حمایت از عملیات فردی در داخل اسرائیل، و تجزیه و تضعیف دولت غاصب و جعلی اسرائیل.

۶- محورهای همایش ها و نشست ها (اهداف و پیامدها)

همایش هایی که در مراکز فرهنگی و شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و گروه ها برگزار شد، بر دو محور اصلی تاکید داشتند:

الف: اهداف مهمی که باعث شد امام خمینی (قدس) این روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کند، با توجه به آنچه در مطالب نویسندگان، محققین و اصحاب رسانه آمده عبارتند از اینکه ایشان  روز جهانی قدس، بیت المقدس را به یک آرمان اسلامی تبدیل کرد نه اینکه موضوعی مرتبط به عرب باشد. این نامگذاری همچنین ثابت کرد که شیعیان، حوزه‌های علمیه و ایران تنها کسانی هستند که واقعاً از اسلام دفاع می‌کنند و صادقانه در برابر استکبار و اسرائیل می‌ایستند، در حالی که روحانیت وهابی و رهبران عرب در حال خیانت به آرمان فلسطین هستند. همچنین یکی از اهداف امام راحل(ره) این بوده است که این روز را به روز وحدت اسلامی در برابر صهیونیست ها و فرصت و مناسبتی برای تاکید بر ایستادگی در برابر استکبار در همه جای جهان تبدیل کند.

ب: دومین محوری که فعالیت های امسال بر آن تاکید داشتند، نتایج به دست آمده در روز قدس از جمله حمایت از مردم فلسطین، توسعه مقاومت، ضعف موضع اسرائیل و ظهور جریان بزرگی از امت مقاومت در کل جهان اسلام است.

۷- پرداختن به موضوعات مهم جهان اسلام از جمله وضعیت مردم مظلوم یمن

امسال موضوع یمن در همه رویدادها، سمینارها، مشارکت رسانه ها و در همه سخنرانی ها و بیانیه ها مطرح شد و الحمدلله این یک پیشرفت کیفی در فرهنگ سیاسی شیعیان عراق به شمار می رود. حضور نماینده انصارالله نیز اهمیت زیادی در تشویق مردم عراق به مقابله با آل سعود و تلاش برای پیروزی مردم یمن به همراه دارد.

۸- بسیج عمومی بر علیه نقشه های آمریکا و توطئه ی عادی سازی

از جمله مهمترین شعارها، بیانیه ها و مواضع مطرح شده، بحث علیه پروژه های عادی سازی، اشغالگری آمریکا و نقش های مخرب کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس و برخی از جریان های داخل عراق بود. این امر مخالفت مردمی علیه اسرائیل را عمیق تر می کند و پروژه های آن در عراق را با شکست مواجه می کند. بنابراین می‌توان گفت که آمریکا اگر چه از سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرده است، اما نتوانسته شیعیان عراق را نسبت به وجود پایگاه‌های نظامی یا پذیرش عادی‌سازی متقاعد کند. همچنین اکثر تحلیلگران معتقدند که آمریکا تنها با ترس و به صورت مخفیانه می تواند در پشت صحنه حرکت کند، در حالی که مقاومت در عراق، حکومت و سیاست را کنترل می کند و پیروزی های مستمری را در همه ی صحنه ها به ثبت می رساند.

همچنین آمریکا تاکنون نتوانسته برای خود نفوذ و پایگاه مردمی ایجاد کند، در حالی که جمهوری اسلامی قادر به بسیج عمومی شیعه شده است، واین به دلیل این عقیده ی مردم عراق است که ایران نقش مهم و موثری در حمایت از مقاومت و حمایت از مردم عراق و بقیه ملت های مظلوم مسلمان جهان دارد.

۹- سطح توجه مردم عراق (شیعه و سنی و کرد) به موضوع قدس و روز جهانی قدس در سال جاری بالاتر ارزیابی می گردد.

متأسفانه تعامل رسمی و مردمی کردها با روز قدس تقریباً صفر است و اهل سنت هم آنطور که می بایست پای کار قدس نمی آیند و این موضوع دلایل زیادی دارد. اکثراً جامعه اهل سنت عراق با مواضع کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همسو هستند، همچنین اهل سنت و کردها نمی خواهند از موضع آمریکا فاصله بگیرند و این موضوع باید به صورت جداگانه و دقیق بررسی شود. لذا موضع کردها وقسمتی از اهل سنت بخشی از موضع عادی سازی است که مانند زهری در بدن امت اسلام به طور عام و ملت عراق به طور خاص در جریان است. به خصوص اینکه اجرای پروژه معامله قرن به شهرهای سنی نشین به ویژه الانبار برای اسکان فلسطینی ها بستگی دارد. لذا علمای اهل سنت مواضع خوبی نسبت به قدس در عراق دارند اما سیاست مردان و توده های مردمی کرد و سنی بی تفاوت می باشند.

۱۰- فرهنگ سازی بر علیه مقاومت و روز قدس در عراق

رسانه‌های مخالف از جمله شبکه‌های بعثی و همسو با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند الشرقیه، دجله، زاگروس و یوتی‌اس به سکوت یا موضع گیری علیه روز قدس پرداختند و آن را روزی ایرانی می‌دانند که قصد دارد با سوء استفاده از آرمان فلسطین، نفوذ ایران را  در منطقه گسترش دهد. در فضای مجازی و توئیتر نیز حملات زیادی از سوی جریان ها و کاربران بعثی و صهیونیستی صورت گرفت و تظاهرکنندگان را ایرانی توصیف کرد.

از این رو نیاز به ترویج فرهنگ انقلابی ایدئولوژیک بیشتر برای آموزش شیعیان عراق و عموم مردم عراق احساس می شود، زیرا برخی از آنها به دلیل بی اطلاعی از حقیقت و محرومیت از پوشش های صحیح رسانه ای و فرهنگی ،  در مقابل روز قدس ایستاده اند.

همچنین سکوت مصلحتی در حوزه های علمیه در قبال مسئله فلسطین و عدم موضع گیری از سوی همه فضلا و علما، به هیچ وجه قابل قبول نبوده است، بخصوص اینکه مرجعیت عالی نجف توصیه ها و سخنان صریحی در دفاع از فلسطین دارند که در موارد متعدد از جمله در دیدار با پاپ واتیکان هنگام تشرف به نجف بر این مطالب تاکید کردند. گرچه رسانه ها این سخنان مرجعیت را آنگونه که می بایست پخت و پز نکردند.

به طور کلی فضای نجف نیاز به آگاهی بیشتری دارد، و با اینکه خط انقلابی در حوزه علمیه وجود دارد، اما به دلایل و ملاحظات زیادی نمی تواند صراحتاً از سکوت حوزه انتقاد کند.

۱۱- نقش زنان و جوانان

حضور جوانان و همچنین دانشجویان، دانشگاهیان و زنان تحصیلکرده به نسبت خوبی در تظاهرات و سمینارها تا حد زیادی مشاهده شده است و این اقشار تقریباً در همه تظاهرات اکثریت را تشکیل می دهند. علاوه بر حضور پررنگ آنها در فضای مجازی می توان به حضور منظم و سازماندهی شده لواء الخدمه الحسینیه به زیبائی و نظم خاص در شهرهای مختلف عراق اشاره کرد.

فصل سوم: توصیه ها:

۱- متاسفانه بسیاری از مفاهیم روز قدس و اظهارات امام خمینی (ره) و اظهارات امام خامنه ای (مد ظله) برای شیعیان عراق درک نشده است، از جمله - برای مثال - روز قدس نه تنها روز دفاع از مردم فلسطین است، بلکه روز دفاع از همه شیعیان و مسلمانان و مقابله با توطئه های آمریکا و دیگران است، و اینکه دفاع از فلسطین نباید متوقف شود. برخی از مردم عراق نسبت به فلسطینی ها حساس هستند، زیرا برخی از آنها در روزهای آغازین اشغال در تروریسم مشارکت داشتند. همچنین  اینکه روز قدس یک روز ملی ایرانی نیست، بلکه تمام مراجع شیعه با آن موافق هستند. و ده ها مفهوم دیگر است که باید بیشتر برای مردم در رسانه های مختلف، دوره های آموزشی و غیره تبیین شود.

۲- باید با جریان شیرازی در عراق مقابله شود. این جریان در میان شیعیان عراق شایعه کرده است که روز قدس روز دفاع از «ناصبی ها» است و باید آن را به روز دفاع از «عتبات سامرا» تبدیل کنیم. سید صادق شیرازی حدود یک هزار اتوبوس را برای انتقال زائران به سامرا اجاره کرده و روز حمایت از ملت فلسطین (جمعه ی آخر ماه رمضان) را به نام «روز دفاع از سامرا» نامگذاری کرده است.

لذا باید از طریق آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و به دور از خشونت با این جریان مقابله شود.

۳- بهتر آن است که این مراسم ها و تجربه های موفق به فضاها و تالارهای گفتگوی دانشگاهی منتقل شود تا جوانان و نخبگان و دانشگاهیان بیش از پیش به جنبه های مختلف این موضوع بپردازند. بخصوص در مناطق جنوبی عراق که به دور از پایتخت و برنامه های متمرکز هستند. بخصوص اینکه هر ساله بسیاری از جریان های داخلی و خارجی به این مراسم حمله می کنند و روز جهانی قدس را بی اهمیت یا بی نتیجه توصیف می کنند و برخی دیگر تاکید می کنند که هدف از برگزاری این مراسم ها، تامین منافع ملی ایران است و ایران از این طریق به دنبال توسعه ی نفوذ خود در جهان عربی و دخالت در امور این کشورهاست. لذا می بایست با اطلاع رسانی دقیق و یک جهاد تبیین به مقابله با این افکار و عقائد پرداخت.

کد خبر 12011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =