۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
فرهنگ تدفین اسلامی در آلمان

فرهنگ دفن اسلامی در آلمان در حال تغییر است. هر چند نسل اول مسلمانان مهاجر تمایلی به تدفین خویشاوندان خود در خاک آلمان نداشتند، اما با افزایش جمعیت مسلمانان، نیاز به دفن بر اساس آیین اسلامی در آلمان نیز بیشتر شد.

فرهنگ دفن اسلامی در آلمان در حال تغییر است. هر چند نسل اول مسلمانان مهاجر تمایلی به تدفین خویشاوندان خود در خاک آلمان نداشتند، اما با افزایش جمعیت مسلمانان، نیاز به دفن بر اساس آیین اسلامی در آلمان نیز بیشتر شد. البته، قوانین مربوط به تدفین در آلمان نیز برگزاری آئین اسلامی برای دفن را دشوارتر کرده، اما در سال‌های اخیر، در بسیاری از شهرهای این کشور، امکان تدفین به روش اسلامی به وجود آمده است. سایت اسلامیک در گزارشی مفصل، به تاریخچه و فرهنگ دفن اسلامی در آلمان پرداخته است که در ادامه ترجمه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

 تدفین سفیر عثمانی در برلین را می‌توان، سرآغاز دفن به روش اسلامی در آلمان دانست. گیریتلی علی عزیز افندی، اولین سفیر دائمی امپراتوری عثمانی در پروس بود. او  در سال  ۱۷۹۸ در محله نوئه‌کلن در برلین به خاک سپرده شد. بعدها، مراسم تدفین تعداد دیگری از فرستادگان دولت عثمانی به پروس در این محل برگزار شد. از این‌رو، قیصر ویلهلم اول در ۲۶ دسامبر ۱۸۶۶، اولین قبرستان اسلامی-ترکی آلمان را در این مکان بنا کرد. عباسعلی پیرچاد، تاجر ایرانی نیز اولین مسلمانی بود که طبق آداب اسلامی در گورستان اولسدورف هامبورگ به خاک سپرده شد. او در شانزدهم ماه مه سال ۱۹۴۱ در هامبورگ درگذشت و در همان روز نیز تدفین شد. کمی بعد، بیش از ۱۰۰ قبر به سرکنسولگری ایران در هامبورگ اختصاص یافت و بدین‌ترتیب بخشی از قبرستان اولسدورف هامبورگ نیز به محلی برای تدفین اسلامی بدل شد. آنطور که شواهد تاریخی نشان می‌دهد تا دهه ۷۰ میلادی، در مجموع در حدود ۳۰ قبرستان در سراسر آلمان، امکان دفن اسلامی را داشتند.  همچنین در سال ۱۹۷۸، در گورستان جنگلی شهر اسنابروک نیز محلی برای تدفین مسلمانان براساس آیین اسلامی مهیا شد. ۱۰ سال پس از آن، مسئولان شهر برلین، منطقه دیگری را نیز برای دفن به روش اسلامی در نظر گرفتند.

در ژوئن ۲۰۰۳ نیز، انجمن‌های اسلامی در نوردراین-وستفالن توانستند، نمایندگان پارلمان این ایالت را راضی کنند تا قانون الزام تابوت برای تدفین را لغو کنند. این اقدام پارلمان نوردراین-وستفالن، قدم بزرگی در راه تدفین به روش اسلامی در آلمان بود. ۳ سال بعد، پارلمان نیدرزاکسن نیز به قانون لغو الزام تابوت برای تدفین مسلمانان رای داد. البته در این رای قید شده بود که تدفین بدون تابوت زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که مغایرتی با مصلحت عمومی نداشته باشد! با این وجود، پس از لغو این قانون، بسیاری از مسلمانان در نیدرزاکسن توانستند، خویشاوندان خود را بدون تابوت و در کفن به خاک بسپارند. در پانزدهم دسامبر سال ۲۰۱۰، نمایندگان پارلمان برلین نیز تصمیم مشابهی برای تدفین مسلمانان گرفتند. سیاستمداران هسن نیز در دوم فوریه ۲۰۱۳، قبول کردند تا استفاده از تابوت برای تدفین مسلمانان را لغو کنند. یکسال بعد، پارلمان ایالت بادن وورتمبرگ نیز تصویب کرد که مسلمانان مجازند بدون تابوت و تنها در پارچه‌ای ساده( کفن)‌ دفن شوند. همچنین شورای شهر ماینتس نیز اعلام کرد که تدفین اسلامی در آینده در این شهر امکان‌پذیر خواهد بود. در دهم ژوئن سال ۲۰۱۵، جامعه انجیلی دوازده حواری در محله شونبرگ برلین، ۳۵۰ قبر را برای تدفین اسلامی آماده کردند. با این تصمیمات، مسلمانان، تمایل بیشتری به تدفین خویشاوندان خود در خاک آلمان پیدا کردند. البته طبیعی است که شرایط در همه ایالت‌های آلمان یکسان نبود. به طور مثال در ایالت زاکسن-آنهالت، پیشنهاد احزاب سبزها و چپ برای تغییر قانون تشییع جنازه به روش اسلامی شکست خورد. همچنین در ایالت بایرن نیز نمایندگان حزب سوسیال مسیحی، به حذف تابوت از مراسم تدفین رای منفی دادند. با این وجود، سازمان‌های اسلامی در همه ایالت‌ها تلاش می‌کردند تا شرایط بهتری برای تدفین مسلمانان ایجاد کنند. به طور مثال، در سال ۲۰۱۷، اعضای سازمان امور شهری در ایالت راینلاند-فالتس، گزینه دفن به همراه کفن را در اساسنامه جدید خود گنجاندند و مکان‌هایی برای تدفین اسلامی در این ایالت در نظر گرفتند. 

در نوزدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز، پارلمان ایالت کلنبورگ-پومرانیا غربی، تدفین بدون تابوت و تنها با کفن را تصویب کرد. پیش‌تر گفته بودیم که در ایالت بایرن، مخالفت‌های زیادی با طرح تدفین اسلامی صورت می‌گرفت، اما سرانجام در دهم اکتبر سال ۲۰۱۹، نمایندگان پارلمان بایرن، امکان حذف تابوت از مراسم تدفین را در قوانین این ایالت گنجاندند. با این وجود، هنوز این امر در بسیاری از شهرهای بایرن اجرا نمی‌شود. 

با این اوصاف، شرایط مسلمانان نسبت به قبل، بهتر شده است. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای بزرگ و همچنین در شهرهای کوچک آلمان، محلی برای دفن مسلمانان وجود دارد. هرچند آمار دقیقی از میزان تدفین مسلمانان در شهرهای مختلف آلمان در دست نیست، اما برآورد کلی سازمان‌های اسلامی نشان می‌دهد که میزان تدفین اسلامی در آلمان در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

منبع:سایت اسلامیک

لینک گزارش:


 

https://www.islamiq.de/2022/05/16/islamische-bestattungen-in-deutschland-eine-chronologie/

کد خبر 12315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =