نگاهی به روابط فرهنگی و علمی گسترده میان آلمان و قبرس

هرچند، روابط اکثر کشورهای جهان، در ابتدا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرد، اما آلمان و قبرس از جمله کشورهایی هستند که از همان ابتدا همکاری نزدیکی در حوزه فرهنگی با یکدیگر داشتند. انستیتو گوته در نیکوزیا، پایتخت قبرس، مهم‌ترین رابط فرهنگی میان دو کشور به شمار می‌رود. این موسسه از یک سو، در ترویج زبان و فرهنگ آلمانی نقش مهمی دارد و از سوی دیگر بستری برای آشنایی و ارتباط بیشتر جوانان دو کشور ایجاد کرده است. همچنین انجمن فرهنگی قبرس-آلمان و انجمن فرهنگی ترک‌های قبرس- آلمان نیز در راستای توسعه روابط فرهنگی آلمان و قبرس فعالیت می‌کنند. در کنار این‌ها، تبادلات گسترده‌ای میان دانشگاه‌های دو کشور وجود دارد و همکاری‌ در پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی در حال گسترش است.

هرچند، روابط اکثر کشورهای جهان، در ابتدا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرد، اما آلمان و قبرس از جمله کشورهایی هستند که از همان ابتدا همکاری نزدیکی در حوزه فرهنگی با یکدیگر داشتند. انستیتو گوته در نیکوزیا، پایتخت قبرس، مهم‌ترین رابط فرهنگی میان دو کشور به شمار می‌رود. این موسسه از یک سو، در ترویج زبان و فرهنگ آلمانی نقش مهمی دارد و از سوی دیگر بستری برای آشنایی و ارتباط بیشتر جوانان دو کشور ایجاد کرده است. همچنین انجمن فرهنگی قبرس-آلمان و انجمن فرهنگی ترک‌های قبرس- آلمان نیز در راستای توسعه روابط فرهنگی آلمان و قبرس فعالیت می‌کنند. در کنار این‌ها، تبادلات گسترده‌ای میان دانشگاه‌های دو کشور وجود دارد و همکاری‌ در پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی در حال گسترش است. 

ارتقای روابط فرهنگی و علمی

انجمن فرهنگی قبرس-آلمان در توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور نقش به‌سزایی دارد. این انجمن که در سال ۱۹۷۸ در قبرس تأسیس شده است، در راستای ارتقای روابط فرهنگی و علمی آلمان و قبرس و بهبود ارتباطات میان شهروندان دو کشور فعالیت می‌کند. انجمن فرهنگی قبرس-آلمان در حال حاضر بیش از ۳۰۰ عضو دارد که اکثر آنها تحصیلات خود را در آلمان به پایان رسانده‌اند. از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این انجمن به دست آورید:

https://www.facebook.com/CyprusGermanCulturalAssociation/

پل فرهنگی میان قبرس و آلمان

انجمن فرهنگی ترک‌های قبرس- آلمان نیز از دیگر سازمان‌هایی است که در توسعه روابط فرهنگی دو کشور نقش مهمی دارد. این انجمن در سال ۱۹۸۱ توسط گروهی از معلمان زبان آلمانی در قبرس تشکیل شد که با بورسیه تحصیل در آلمان به تحصیل پرداخته بودند. هدف این انجمن، اشاعه زبان و فرهنگ آلمانی در جامعه ترک‌زبان قبرس و ایجاد پل فرهنگی میان جامعه ترک قبرس و آلمان است. این انجمن برای تحقق اهداف خود، سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و شب‌های فیلم به زبان آلمانی در قبرس برگزار می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید: 

https://www.facebook.com/kibristurkalmankulturdernegi/

شبکه‌سازی میان جوانان دو کشور

آلمانی به عنوان یک زبان خارجی در شمال قبرس بیش از جنوب آن محبوبیت دارد. در میان ترک‌های قبرس، آلمانی به عنوان زبان دوم پذیرفته شده است، اما در میان یونانی‌های این جزیره، آلمانی پس از انگلیسی و فرانسوی به عنوان درس اختیاری در مدارس ارائه می‌شود. با این وجود، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، موسسه گوته، نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی دو کشور آلمان و قبرس ایفا می‌کند. این موسسه در دو شهر پافوس و نیکوزیا فعالیت می‌کند و به دنبال توسعه زبان آلمانی و شبکه‌سازی میان جوانان دو کشور است. در این دو مرکز، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان و همچنین، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در هر دو شهر قبرس، پروژه‌های فرهنگی و هنری بسیاری دارد. از طریق سایت‌های زیر می‌توانید با فعالیت‌های موسسه گوته بیشتر آشنا شوید:

https://www.goethe.de/ins/cy/en/spr/kur/gia.html

تبادلات دانشگاهی

قبرس تعداد زیادی دانشگاه دولتی و خصوصی دارد که در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم کاربردی، مهندسی، ادبیات و علوم کاربردی و محض فعالیت می‌کنند. اما یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در قبرس، امکان تحصیل هم‌زمان در دو دانشگاه متفاوت است. این فرم تحصیل، شرایطی برای دانشجویان فراهم می‌کند تا مدرک خود را از دو کشور متفاوت به طور هم‌زمان دریافت کنند. این فرم تحصیل به خصوص برای افرادی که امکان پرداخت شهریه گران دانشگاه‌ها را ندارند، فرصتی ویژه محسوب می‌شود. آن‌ها می‌توانند بخشی از تحصیلات خود را در دانشگاه‌های قبرس با هزینه‌ای مناسب بگذارنند و برای سال آخر تحصیلات خود هر یک از کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا، لهستان و... را انتخاب کنند. دانشگاه‌های قبرس همچون دانشگاه مدیترانه شرقی سالانه دوره‌های بی‌شماری را به صورت دوگانه ارائه می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی بیشتری را برای تحصیل در قبرس جذب کند. علاوه بر این، هزینه تحصیل در قبرس نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی،کمتر است. از این‌رو، قبرس مقصد مناسبی برای دانشجویان اروپایی نیز به شمار می‌رود. با این وجود، مسئولان آموزشی در قبرس مایلند تا شرایط تحصیل و پژوهش در این کشور را ارتقا دهند. در این راستا، آن‌ها تلاش می‌کنند تا با سایر مراکز آموزشی و تحقیقاتی شناخته‌شده در سراسر اروپا همکاری کنند. در این میان، ارتباط با آلمان به دلیل کیفیت بالای مراکز آموزشی که دارد، برای مسئولان قبرس بسیار مهم است. از سوی دیگر، آلمانی‌ها نیز از طریق موسسه تبادلات آکادمیک آلمان تلاش می‌کنند تا روابط خود با مراکز آموزشی قبرس را گسترش دهند. این همکاری‌ها باعث شده تا مرکز مطالعات بین‌رشته‌ای قبرس از ماه مه سال ۱۹۹۷ در دانشگاه مونستر ایجاد شود. همچنین از ترم زمستانی سال ۲۰۰۳، مشاورانی از مرکز تبادلات آکادمیک آلمان، فعالیت خود را در قبرس آغاز کرده‌اند. این گروه به گسترش روابط میان دانشگاه‌های آلمان و قبرس کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین به دانشجویان دو کشور کمک می‌کنند تا فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مربوط به رشته خود را پیدا کنند. علاوه بر این‌ها، از سال ۲۰۰۴ نیز، توافق‌نامه‌ای میان مسئولان دولت‌های آلمان و قبرس امضا شد که براساس آن، مدارک دانشگاهی هر کدام از این کشورها مورد تایید کشور دوم نیز قرار گیرد. این کار با هدف تسهیل دسترسی دانشجویان قبرسی و آلمانی به دانشگاه‌های این دو کشور و استفاده از مدارک دانشگاهی اخذ شده انجام شد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/zypern/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/


تاسیس انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه اشتوتگارت

تشکیل انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی اشتوتگارت در قبرس نیز در راستای تبادلات بیشتر میان دانشجویان دو کشور تشکیل شده است. دانشگاه فنی اشتوتگارت یکی از دانشگاه‌های پیش‌رو آلمان از نظر آموزشی و پژوهشی است. انجمن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه اشتوتگارت در قبرس در سال ۲۰۰۰ با هدف، گسترش ارتباط میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه اشتوتگارت و تبادل تجربیات میان‌ آن‌ها در آلمان و قبرس تأسیس شد. این سازمان، اولین انجمن متعلق به یک دانشگاه آلمانی در خارج از کشور است و امروزه بیش از ۱۲۰ عضو دارد. از طریق سایت زیر با فعالیت‌های این انجمن بیشتر آشنا شوید:

https://nikosia.diplo.de/cy-de/themen/willkommen/-/1620198

سایت گردشگری قبرس به زبان آلمانی

سایت اطلاع‌رسانی گردشگری قبرس به ۵ زبان دنیا از جمله آلمانی راه‌اندازی شده است. این سایت با هدف آشنایی شهروندان آلمان و سایر کشورهای جهان با شهرهای مختلف قبرس، سایت‌های گردشگری این کشور و طبیعت زیبای آن راه‌اندازی شده است. در این وب‌سایت، اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های هنری و فرهنگی و گشت‌وگذارهای خانوادگی در قبرس وجود دارد:

https://www.visitcyprus.com/index.php/de/

منابع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، صفحه فیس‌بوک انجمن فرهنگی ترک‌های قبرس- آلمان، صفحه فیس‌بوک انجمن فرهنگی قبرس-آلمان، سایت وزارت خارجه آلمان، سایت گردشگری قبرس

کد خبر 12318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =