خانم ایناس عبدالدایم وزیر فرهنگ مصر روز یکشنبه ۱۹/۱۲/۲۰۲۱م در امارات ریاست بیست و دومین دوره اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عربی را به همتای اماراتی خودش خانم نورا بنت محمد الکعبی تحویل داد.

خانم ایناس عبدالدایم وزیر فرهنگ مصر روز یکشنبه ۱۹/۱۲/۲۰۲۱م در امارات ریاست بیست و دومین دوره اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عربی را به همتای اماراتی خودش خانم  نورا بنت محمد الکعبی تحویل داد. وزیر فرهنگ مصر در مراسم افتتاحیه این همایش گفت در طی مدتی که مصر ریاست این سازمان را بر عهده داشت پروژه های مشترکی را با دیگر کشورهای عربی در حوزه فرهنگ و آموزش و هنر اجراء کرد از جمله مهمترین برنامه های که در این دوره اجراء شد برنامه مبارزه با تندروی و تروریسم بود که در ضمن فعالیت های فکری و فرهنگی متعددی همچون برگزاری همایش ها و میزگردها و هنری همچون تولید تآتر و فیلم های سینمائی با محتوای مبارزه با تروریسم ساخته شد.وی در خصوص دستور کار نشست وزرای فرهنگ گفت: هدف این کنفرانس بررسی طرح جامع فرهنگ عرب  و جستجوی راه های جدید برای ارتقای و همکاری های  فرهنگی مشترک بین کشورهای عربی  هستیم.نورا بنت محمد الکعبی وزیر فرهنگ و جوانان امارات نیزگفت: نشست وزرای مسئول امور فرهنگی کشورهای عربی(آلکسو) از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، بزرگترین رویداد فرهنگی جهانی برگزار شد و فرصتی را فراهم شد که علاوه بر کشورهای عربی  دیگر کشورهای جهان نیز با فرهنگ عربی آشنا شوند. ضمن اینکه این نشست همزمان با بزرگداشت روز جهانی زبان عربی، برگزار  شد و تأییدی بر اهمیت و جایگاه زبان عربی در جهان می باشد. خانم نورا بنت محمد الکعبی پس از دریافت ریاست جدید اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عربی  گفت: «امارات متحده عربی مشتاق تقویت و افزایش فرهنگ عربی است. و ما به عنوان یک شریک فعال در رهبری و همکاری با سازمان های عربی برای آموزش، فرهنگ و علم (ALECSO) در تمام جنبه ها و زمینه های کاری تلاش خواهیم کرد. ما همواره بر ارتقای همکاری‌های فرهنگی اعراب و تبلور ابعاد جدید و پیشرفت در زمینه‌های مختلف فرهنگی کشورهای عربی تاکید داریم. هدف آلکسو    گسترش زمینه های فعالیت های فرهنگی مشترک  بین اعراب  است و گشودن افق های جدید برای تبلور طرح های کیفی و پروژه های فرهنگی که فرهنگ عرب را به جایگاهی که شایسته آن است ارتقا می دهد.

توضیح:

آیسیکو اجلاس وزرای فرهنگی جهان اسلام می باشد ولی آلکسو اجلاس وزرای فرهنگی کشورهای عربی می باشد. سازمان آموزش و فرهنگ و علوم عرب " المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم"یکی از سازمان های وابسته به اتحادیه عرب است که در سال ۱۹۷۰م تأسیس شد وظیفه اش حفظ و نگهداری میراث و فرهنگ عربی می‌باشد.این سازمان به‌طور سمبلیک اسم الکسو که خلاصه اسم انگلیسی این سازمان: (ALECSO) می‌باشد را به عنوان اسم اختصاری انتخاب نمود و آن را نه به صورت لاتینی بلکه به صورت عربی در متون رسمی خود بکارگرفت.

کد خبر 12677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =