آب و هوا، ویژگی های زمین و  مسائل زیست محیطی در اندونزی

اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر جهان با حدود ۱۷۰۰۰ جزیره پراکنده، در فاصله شرقی - غربی بیش از ۳۰۰۰ مایل (۴۸۰۰ کیلومتر) است. همچنین، این کشور یک سرزمین گرمسیری است که هیچ بخشی از آن،  بیش از ۱۱ درجه عرض

محیط طبیعی

اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر جهان با حدود ۱۷۰۰۰ جزیره پراکنده، در فاصله شرقی - غربی بیش از ۳۰۰۰ مایل (۴۸۰۰ کیلومتر) است. همچنین، این کشور یک سرزمین گرمسیری است که هیچ بخشی از آن،  بیش از ۱۱ درجه عرض جغرافیایی از خط استوا فاصله ندارد. همانطور که تصور می کنید ، تعیین مساحت دقیق آن کشور بسیار دشوار است.

موقعیت گرمسیری اندونزی ممکن است منظره ای کاملاً یکنواخت را به ذهن تلقین نماید، اما این کشور دارای شگفتی های بسیاری است. اندونزی با هر معیاری،  یک "بهشت" استوایی است که هنوز قله های کوهستانی برف گیر دارد و شاید دارای بزرگترین تنوع جهانی در زندگی گیاهان و حیوانات باشد و همچنین، سرزمینی است که تحت ویرانگرترین عناصر و رویدادهای طبیعی کره زمین قرار دارد.

ویژگی های زمین اندونزی

indonesia-jatiluwih-rice-fields.jpg

زمین اندونزی بواسطه نیروهای (طبیعی) زمین شناسی، زمین بسیار با برکتی است . این برکت  و خوش یمنی، به سبب وجود بی شماری از جزایر گرمسیری و زیبایی است که مانند سنگهای قیمتی در دریای آینه ای و شفاف پراکنده شده اند. نوع زمین و تنوع ان، بسیاری از کوه های سر به فلک کشیده، دشت های جلگه ای یکنواخت و وسیع و حاصلخیز را در خود جای داده است. قله های پوشیده از برف و درخشان در پونچاک جایا (۱۶۵۰۳) فوت،  (۵،۰۳۰ متر) بالاتر از دشت ساحلی و گرمسیری گینه نو قرار دارد. اکثر اندونزیایی ها در دشتهای حاصلخیز زندگی می کنند که کشاورزی، ساخت و ساز و دسترسی از طریق جاده توسط مناطق نسبتاً مسطح میسر و اسان است. گردشگران برای لذت بردن از سرزمینی که قله های آتشفشانی دیدنی و جذاب آن از بالای سواحل دیدنی و آبهای گرم اقیانوس فوران می کند، به این کشور هجوم می آورند. اندونزی شاید بخاطر زمین اسرار آمیزش بیشتر شناخته شده باشد.

منطقه و زمین اسرار امیز

از لحاظ زمین شناسی، اندونزی در یکی از مناطق فعال و خطرناک جهان «حلقه آتش اقیانوس آرام» و توده های عظیم متحرک پوسته زمین قرار دارد. در حقیقت ، بیش از ۱۰۰ آتشفشان از ۴۰۰ آتشفشان اندونزی همچنان فعال هستند و  از سال ۱۶۰۰ تاکنون ۷۰ فوران رخ داده است. از ۲۳ فاجعه آتشفشان در جهان، از سال ۱۰۰۰ میلادی که بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن جان خود را از دست داده اند ، ۹ مورد در اندونزی بوده است. جاوه و بالی دو مکان فعال آتشفشانی در جهان هستند. در آنجا و در بسیاری از مناطق دیگر کشور، مردم کاملاً با خاکستر نفس گیر، دود خشک، ابرهای آتشین  حاصل از گازهای آتشفشانی داغ و گدازه درخشان منسوب به نیروهای طبیعی زندگی کرده و خو گرفته اند. علاوه بر این، هر ساله این کشور به طور متوسط ۵۰۰ زمین لرزه را تجربه می کند که برخی از آنها شدید است.

آب و هوا

تصور کنید در مکانی زندگی می کنید که هر روز از زندگی شما تقریباً یکسان است. به مناطق گرمسیری خوش آمدید، جایی که آب و هوا بسیار باورنکردنی و یکنواخت هستند! دما و بارش به شدت تحت تأثیر دو جریان غالب قرار دارند: یک: منطقه گرمسیری و دیگری، نفوذ هوای دریایی. هر دو شرایط به یک وضعیت دائماً گرم و مرطوب کمک می کنند، اما یکی از آنها فاقد تغییرات فصلی مشخص است. اختلاف دما در شب و روز و با  دامنه ای ۱۰ برابر بیشتر از تغییرات فصلی، بین ۷۰ درجه تا ۹۰ درجه (۲۵ درجه تا ۳۲ درجه سانتیگراد) است . از طرف دیگر، دمای فصلی فقط یک یا دو درجه تغییر می کند. در بیشتر اندونزی، دامنه تغییر آب و هوا،  از سردترین ماهها تا گرمترین ماهها، از ۷۸ درجه تا ۸۰ درجه (۲۵.۵ درجه تا ۲۶.۷ درجه سانتیگراد) است. به همین دلیل است که "شب ها" در اغلب این مناطق، "زمستان مناطق استوایی" نامیده می شود. اگرچه در طول سال بعضی کوه های مرتفع پوشیده از برف است و در شرایط آب و هوایی متضاد و شگفت انگیزی قرار دارد و لیکن، بیشتر مناطق کشور هرگز دچار سرما نمی شود. یکنواختی در میزان بارش نیز غالب است. در حقیقت، تقریباً در تمام اندونزی بیش از ۸۰ اینچ (۲۰۰ سانتی متر) باران در سال می بارد و  در برخی مناطق سالانه ۴۰۰ اینچ (۱۰۰۰ سانتی متر) باران می بارد و  آنها را در میان پر رطوبت ترین مکان های جهان قرار می دهد. «بوگور» ، شهری واقع در کوههای جنوب جاکارتا در جزیره جاوا ، دارای رکورد متوسط روزها با ۳۲۲ طوفان و رعد و برق های بزرگ است! دامنه های کوه اندونزی به دلیل وجود بادهای دوره ای، کمی تغییر فصلی در بارندگی را تجربه می کنند. از آنجا که جزایر این کشور در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارند ، الگوها کاملاً پیچیده ومتفاوت هستند. برخی از مناطق کشور و حتی برخی از جزایر تک افتاده، به دلیل تأثیر کوه هایشان ( پر باران در طرف باد ، خشک در سمت کم فشار) ، تفاوت قابل توجهی را در فصول مرطوب و خشک آنها نشان می دهد. با این وجود هیچ بخشی از کشور تحت خشکسالی طولانی مدت نیست.

مسائل زیست محیطی

Polusin-1024x614.jpg

اندونزی ، مانند بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته، از یکسری مشکلات زیست محیطی رنج می برد. آلودگی هوا، آلودگی آب، فاضلاب، زباله ها عمومی و زباله های صنعتی بسیاری از محیط های شهری را کاملاً سمی و حطرناک می کند. روش گسترده سوزاندن جنگل ها برای پاکسازی زمین برای استفاده کشاورزی، اغلب باعث آلودگی شدید فصلی هوا می شود. با رشد و تورم جمعیت انسانی و نیاز به زمین های بیشتری برای استقرار و سکونت، بیشتر حیات وحش کشور در معرض از دست دادن زیستگاه طبیعی خود قرار دارند. جنگل زدایی شاید مهمترین مشکل زیست محیطی امروزه در اندونزی باشد.

منبع : خبرگزاری بریتاساتو - دتیک نیوز-

تاریخ :۹/۱۵/ ۱۴۰۱

کد خبر 13027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =