طبق داده ­های موسسه ملی آمار بلغارستان در سال ۲۰۱۸، تعداد ۸.۶۵۰ عنوان کتاب با تیراژ ۹.۰۰۷.۷۸۶ نسخه به چاپ رسیده است.

طبق داده ­های موسسه ملی آمار بلغارستان در سال ۲۰۱۸، تعداد ۸.۶۵۰ عنوان کتاب با تیراژ ۹.۰۰۷.۷۸۶ نسخه به چاپ رسیده است. طبق این آمار ۱.۱۹۲ عنوان بروشور و کتابچه نیز با تیراژ ۲.۲۵۳.۹۵۱ نسخه منتشر شده است. داده ­های موسسه ملی آمار بر پایه اطلاعات کتابخانه ملی "سنت کریل و میتودیی" و بر اساس شاخص ­های اصلی و مطابق با الزامات روش شناختی یونسکو ارائه شده است. آمارها نشان می­دهد که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، تعداد عناوین کتاب­ها و بروشورها با افت ۲۲۶ واحدی به میزان ۲.۲% کاهش و متوسط تیراژ آنها از ۶۶۶ نسخه به ۱۴۴۱ نسخه به میزان ۷۱.۷% افزایش داشته است.

از آمار فوق ۸.۲۳۷ عنوان کتاب و ۱۰۷۹ عنوان بروشور دارای ISBN بوده­اند. این به این معنی است که ۹۴.۷٪ از همه عناوین ISBN دارند و امکان استفاده تجاری از آنها در کشور و یا خارج از کشور فراهم است.

تفکیک موضوعی عناوین کتاب­ها و بروشورها در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

· داستان­های بزرگسالان: ۳.۰۲۲ عنوان با تیراژ ۱.۳۱۶.۰۰۰ نسخه

·

علمی: ۱.۶۸۰ عنوان با تیراژ ۳۲۳.۰۰۰ نسخه

· ادبیات عمومی: ۱.۷۷۶ عنوان با تیراژ ۹۹۳.۰۰۰ نسخه

· کتاب­های آموزشی: ۲.۱۸۷ عنوان با تیراژ ۶.۶۸۸.۰۰۰ نسخه

· ادبیات کودکان و نوجوانان: ۷۶۷ عنوان با تیراژ ۸۱۰.۰۰۰ نسخه  شامل ۴۰۸ عنوان داستان کودکان با تیراژ ۳۳۳.۰۰۰ نسخه

· سایر موارد: ۴۱۰ عنوان با تیراژ ۱.۱۳۱.۰۰۰ نسخه

بر پایه این آمار در سال گذشته ۲۳۹ نشریه (شکل روزنامه­ای) با تیراژ ۲۱۶.۰۳۷ نسخه (متوسط مجموع یک شماره از آنها) منتشر شده است که از لحاظ تعداد ۶ عنوان کاهش (۲.۴%) و از لحاظ تیراژ ۲۰.۰۰۰ نسخه (متوسط مجموع یک شماره از آنها) افزایش (۱۰.۱%) را نشان می­دهد.

دوره انتشار نشریات در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

· روزنامه ­ها: با  ۳۷ عنوان (۱۵.۵٪) و با تیراژ ۱۶۹.۱۳۱ نسخه

· روزنامه­ ها (۲ یا ۳ بار انتشار در هفته): با  ۱۲ عنوان (۵٪) و با تیراژ ۵.۷۸۱ نسخه

· هفته ­نامه­ ها: با  ۱۰۱ عنوان (۴۲.۳٪) و با تیراژ ۷۶.۲۶۳ نسخه

· سایر موارد: با ۸۹ عنوان (۳۷.۲٪) و با تیراژ ۸۲۴.۰۰۰ نسخه

بیشترین تعداد نشریات با ۱۰۹ عنوان (۴۵.۶%) در صوفیه منتشر شده است و از تمامی نشریات منتشر شده در بلغارستان ۲۳۴ عنوان (۹۸%) به زبان بلغاری و ۲ نشریه به زبان ترکی و ۳ نشریه دیگر به زبان­ های روسی، انگلیسی و آلمانی منتشر شده است.

همچنین در سال ۲۰۱۸ تعداد ۵۳۰ عنوان مجله و ۷۷ بولتن (خبرنامه) منتشر شده است. در تعداد عناوین، مجلات با افزایش ۳.۹٪ و خبرنامه­ ها با کاهش ۱۷.۲٪ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ مواجه بوده­اند. از این تعداد ۹۶ مجله و خبرنامه به زبان­ های خارجی با تیراژ سالیانه ۲۰۸.۰۰۰ نسخه منتشر شده است که بیشترین تعداد به زبان انگلیسی با ۸۹ عنوان و با تیراژ ۱۷۵.۰۰۰ نسخه اختصاص داشته است. پس از زبان انگلیسی به ترتیب زبان رومانیایی با دو عنوان و زبان­های آلمانی، ترکی، اسپانیولی، اسپرانتو و... قرار دارند.

منبع:

https://news.bg/culture/۸-۶۵۰-knigi-sa-izdadeni-v-balgariya-prez-۲۰۱۸-godina.html

کد خبر 1312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =