هویت فرهنگی در پاکستان که در حال افول است.

در دهه های گذشته و در آستانه عید سعید قربان دوره گردهای دوچرخه سوار حامل تجهیزات ابتدایی برای تیز کردن چاقو در کوچه برزن ها و خیابان های سطح شهر به دوره می افتند تا مردم را برای تیز کردن چاقوها و ساطورهای خود تشویق کنند.

در دهه های گذشته و در آستانه عید سعید قربان دوره گردهای دوچرخه سوار حامل تجهیزات ابتدایی برای تیز کردن چاقو در کوچه برزن ها  و خیابان های سطح شهر به دوره می افتند تا مردم را برای تیز کردن چاقوها و ساطورهای خود تشویق کنند.

مردم هم احیانا اگر به دلیل گرفتاری های زندگی از آمدن ماه ذوالحجه غافل می شدند از شنیدن صدای برخورد فلز با فلز یعنی چاقو با وسیله تیزکننده، در کوچه و خیابان از آمدن جشن عید قربان خبردار می شدند اما اکنون این رسم و سنت قدیمی دیگر رو به فراموشی است.

بسیاری از مردم در طول سال منتظر ماه ذوالحجه می شدند تا بتوانند چاقو و ساطور های خود را تیز کنند و البته شاید این ربطی به قربانی کردن هم نداشت اما این تیز کردن چاقو ها در ماه ذوالحجه در جوامع اسلامی شبه قاره هند و پاکستان به یک سنت و آیین تبدیل شده بود.

در حال حاضر، این رسم سنتی به سرعت در حال محو شدن است و باز شدن مغازه های گوناگون مجهز به ماشین آلات جدید دیگر مجالی برای دوره گردها باقی نگذاشته است زیرا که آنها دیگر نیازی برای منتظر ماندن دوره گردهای دوچرخه سوار برای تیز کردن چاقوهای خود احساس نمی کنند. از سوی دیگر انبوه انواع چاقو ها و ارزان بودن آنها در بازار باعث شده است که حتی مردم نیازی به تیز کردن آن نداشته باشند بلکه به محض قدیمی شدن با قیمت ارزان چاقوی دیگر از بازار خریداری کرده و چاقو یا ساطور قدیمی را برای اوراق شدن به خورده فروشی ها می فروشند.

در قدیم که مردم به منابع پولی کمتر دسترسی داشتند رسم بر این بود که زنان در ازای آرد، شکر یا برنج به جای پول، چاقوهای خود را تیز می کردند. این سیستم مبادله ای که تا چند دهه اخیر در مناطق روستایی رواج داشت اکنون کاملا از بین رفته است.

از سوی دیگر این سنت هر چند بسیار کم رنگ شده است اما کاملا محو نشده است. اکنون نیز چند دوچرخه‌سوار تیزکننده چاقو که در خیابان‌های شهر راولپندی لاهور و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ پاکستان پرسه می‌زنند، ۱۷۰ روپیه برای تیز کردن یک چاقوی سایز بزرگ، ۱۵۰ روپیه برای یک چاقوی سایز متوسط، ۱۰۰ روپیه برای یک چاقوی کوچک، ۱۵۰ روپیه برای قیچی کوچکتر و همچنین  ۲۰۰ روپیه برای تیز کردن تبر دریافت می کنند.

بسیاری از کسانی که به این حرفه فصلی می پردازند این کار را از اجداد خود به ارث برده اند و معتقدند که مردم پاکستان که خود را آماده قربانی کردن حیوانات اهلی می کنند دوست دارند قبلا چاقوهای خود را توسط آنها تیز کنند.  

افراد دوره گر در ایام عید قربان روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ روپیه درآمد کسب می کنند هر چند این مبلغ بسیار ناچیز است اما به گفته کسانی که هنوز به این کار مبادرت می ورزنداین عمل میتوانند روح اجداد آنها را خوشحال کند.

منبع خبر: روزنامه اکسپرس تریبیون- ۱۰ ژوئیه مصادف با ۱۹ تیرماه

لینک خبر:

https://tribune.com.pk/story/2365507/1?fbclid=IwAR3a8Al9OMDsmqD1uIXVW-JGB1Q2Nmdd8EsmVJIatvM9KHiLdyGj11oLkoU

کد خبر 13158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =