نمایش "نیمه ۱۴ اوت "گویای حقیقت تلخ تاریخ شبه قاره

انور مقصود انور مقصود حمیدی فیلمنامه‌نویس، مجری تلویزیونی و هنرپیشه پاکستانی در تازه ترین اثر هنری خود سعی می کند تا واقعیت های تاریخی نحوه تشکیل پاکستان و هند را به صورت تئاتر جدید خود به بیننده القاء کند.

انور مقصود انور مقصود حمیدی فیلمنامه‌نویس، مجری تلویزیونی و هنرپیشه پاکستانی در تازه ترین اثر هنری خود سعی می کند تا واقعیت های تاریخی نحوه تشکیل پاکستان و هند را به صورت تئاتر جدید خود به بیننده القاء کند.

تمایشنامه نیمه ۱۴ اوت در سالروز استقلال پاکستان در سالن همایش شهر کراچی به نمایش گذاشته می شود.

این نمایشنامه  که شرایط روز استقلال پاکستان به تصویر کشده شده است نویسنده سعی میکند واقعیت های تاریخی استقلال پاکستان و هند رو به نمایش بگذارد.

انور مقصود تهیه کننده، نویسنده، نمایش نویس و طنزپرداز سرشناس پاکستانی خبر اکران تئاتر "نیمه ۱۵ اوت " در روز استقلال پاکستان را تایید کرد.   وی با انتشار تیزر این تئاتر در کانال اینستگرام خود اعلام کرد که این نمایشنامه در ۱۴ اوت در سالن شورای هنری کراچی به نمایش گذاشته خواهد شد.

در تیزر منتشر شده عکاسی را نشان می دهد که سعی دارد از مهاتما گاندی و قائد اعظم محمد علی جناح بنیانگذاران هند و پاکستان با هم عکس یادگاری بگیرد.

در این تیزر کوتاه عکاس برای گرفتن تصویری زیبا از دو رهبر می‌خواهد که در کنار هم بنشیند اما قائد اعظم از نزدیک‌تر شدن به گاندهی خودداری می کند.

عکاس که از برخورد سرد دو رهبر مایوس می شود از یک رهگذر ( انور مقصود) می خواهد که بین آنها بنشیند و به این نحو عکاس می تواند عکس خود را بگیرد.

جزئیات بیشتری در مورد این تیزر ارائه نشده است، با این حال گفته شده است که پیش فروش بلیط این  تئاتر آغاز شده است .

انور مقصود در مورد نیمه ۱۴ اوت گفته بود که داستان این نمایش حول محور سؤالی است که شخصی از بنیانگذار پاکستان، قائد اعظم محمد علی جناح و مهاتما گاندی می پرسد.

انور مقصود پیش از این در سال ۱۳۹۰ تئاتری به نام «ربع ۱۴ اوت» و سپس «۳ ربع ۱۴ اوت» را ارائه کرده بود که اکنون قسمت سوم آن با نام  «نیمه ۱۴ اوت» را به نمایش می گذارد. 

قبلا در همین رابطه از انور مقصود منتقد طنزپرداز پاکستان زمانی که دلیل اینکه چرا نام نمایش را ۱۴ اوت نگذاشته است در پاسخ گفت: شرایط در شبه قاره به گونه ای نیست که بخواهیم داستان واقعی تشکیل پاکستان  و هند را بر روی پرده ببرم .

وی افزود: مردم شبه قاره پس از استقلال از انگلیس به دنبال آرامش امنیت و ثبات در این منطقه بودند آنها چه مسلمان و چه هندو میخواستند در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کنند اما تحولات سیاسی در دو کشور به گونه ای رقم خورد که این اهداف تا کنون حاصل نشده است به همین دلیل تصمیم گرفتم این حقیقت را به صورت تئاتر و زنده با نام های یک ربع ، سه ربع و نیمه ۱۴ اوت ( سالروز استقلال پاکستان ) به نمایش بگذارم.

انور مقصود حمیدی کیست ؟

انور مقصود انور مقصود حمیدی زاده ۷ سپتامبر ۱۹۳۵معروف به انور مقصود، فیلمنامه‌نویس، مجری تلویزیونی، طنزپرداز، طنزپرداز و هنرپیشه اهل پاکستان است. او پس از نوشتن چندین درام و سریال و تئاتر برای شبکه ملی پاکستان در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به شهرت رسید.

انور مقصود در ۷ سپتامبر ۱۹۳۵ در ایالت حیدرآباد هند به دنیا آمد. او در مدرسه تراست گلبرگ در اورنگ آباد تحصیل کرد. خانواده او در سال ۱۹۴۸ پس از تاسیس پاکستان در سال ۱۹۴۷ به کراچی مهاجرت کردند.

مقصود متعلق به یک خانواده سرشناس پاکستانی است و برخی از خواهران و برادران او نیز از موقعیت خوب اجتماعی در پاکستان برخوردار هستند. خواهرش، فاطمه ثریا؛ نویسنده ای مشهور در پاکستان و جنوب آسیا بوده است که ازدواجش زودهنگامش به طلاق منجر شد او سپس تصمیم گرفت که نقشی کلیدی در تربیت ۹ برادر و خواهر جوان خود داشته باشد و برای آنها شخصیتی مادرانه شد. یکی دیگر از خواهران زهرا نگاه، شاعری نسبتاً سرشناس است. یکی از برادران او، احمد مقصود، وزیر سابق سند است. و خواهرش زبیده طارق متخصص آشپزی است. همسر او، عمرانا مقصود، یک رمان نویس شناخته شده و پسرش، بلال مقصود، هنرمند راک، نوازنده گیتار و خواننده گروه راک سابق است. او همچنین یک دختر نیز دارد. کتابی در مورد زندگی و آثار انور مقصود توسط همسرش عمرانا مقصود به نگارش درآمده است.

مقصود اغلب نویسنده زبردست طنزپرداز پاکستانی است که در سراسر این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار است. بسیار از بازیگران پاکستانی وی را الگوی خود قرار می دهند.

وی چندین جوایز ملی را از ان خود کرده است که میتوان به جایزه افتخار عملکرد توسط دولت پاکستان در سال ۱۳۹۴ ، جایزه هلال امتیاز توسط رئیس جمهور پاکستان در سال ۲۰۱۳، جایزه سوپراستار شبکه ملی پاکستان در سال  ۲۰۰۰ و جایزه افتخار یک عمر دستاورد در سومین و چهارمین جوایز رسانه پاکستان به میزبانی شبکه هم تی وی اشاره کرد.

منبع خبر: روزنامه داون ۱۸ ژوئن

لینک خبر: https://www.dawnnews.tv/news/۱۱۸۵۱۰۳/

کد خبر 13200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =