آیا توازن جنسیتی در محیطهای کار برقرار است؟‌

مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه درباره توازن جنسیتی در محیط‌­های کاری یک نظرسنجی انجام داده است.

چکیده:

  • ۲۴ درصد افراد شاغل در روسیه اظهار کرده‌­اند که در محیط کارشان، تعداد زنان و مردان تقریباً برابر است؛ ۷۱ درصد گفته‌­اند که توازن جنستی برقرار نیست؛
  • ۵۹ درصد افراد شاغل معتقد هستند که مدیرشان در هنگام تصمیم‌­گیری درباره موضوعات مهم کاری به یک اندازه به همکاران آقا و خانم اعتماد دارد؛
  • ۶۲ درصد افراد شاغل در روسیه گفته‌­اند که دستمزد خانم­‌ها و آقایان تفاوتی ندارد.

مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه درباره توازن جنسیتی در محیط‌­های کاری یک نظرسنجی انجام داده است که نتایج آن به شرح زیر است:‌

بیشتر مشاغل در روسیه برای مردان هستند یا زنان: ۷۱ درصد افراد در نظرسنجی‌­ها گفته‌­اند که محیط کاری آنها عمدتاً از آقایان یا عمدتاً از خانم‌­ها تشکیل شده است و تنها ۲۶ درصد گفته‌­اند که تعداد خانم­ها و آقایان تقریباً برابر است. ۴۱ درصد گفته‌­اند که در محیط کاری با اکثریت کارمندان آقا کار می­کنند، ۳۰ درصد در محیط کاری با اکثریت کارمندان خانم­. ۲۴ درصد آقایان و ۲۸ درصد خانم­ها اظهار کرده­‌اند که در محیط کاری با توازن تعداد آقایان و خانم­ها کار می­‌کنند.

آیا مدیریت در روسیه بیشتر به مردان اختصاص دارد؟ ۶۳ درصد افراد در نظرسنجی­‌ها در محیط کاری با مدیریت «جنس قوی» یعنی آقایان کار می­‌کنند. ۸۲ درصد از افراد در نظرسنجی‌­ها تأکید کرده‌­اند که مدیریت آقایان را می‌­پذیرند و تنها ۱۲ درصد اظهار کرده‌­اند که مدیر خانم را می‌­پذیرند. در بین خانم‌­ها، ۵۴ درصد حاضر هستند با مدیر خانم کار کنند و ۴۲ درصد فقط با مدیران آقا کار می­‌کنند. به طور طبیعی، محیط کاری با اکثریت کارمندان مرد زیر نظر یک آقا مدیریت می­‌شود (۸۸ درصد) و محیط کاری با اکثریت کارمندان خانم زیر نظر مدیر خانم اداره می­‌شود (۶۶ درصد)؛‌ به این ترتیب، مدیریت عمدتا با آقایان است.

توزیع مسئولیت بین آقایان و خانم­ها و تساوی حقوق و دستمزد به چه صورت است؟ بیشتر افراد در نظرسنجی‌­ها گفته‌­اند که جنسیت در این دو مقوله هیچ نقشی ندارد (۵۶ و ۶۲ درصد). با این حال، ۳۱ درصد افراد و تنها ۷ درصد خانم­ها بر این عقیده هستند که مسئولیت­‌های مهم به آقایان واگذار می­‌شود.

۱۹ درصد خانم­ها می‌­گویند که مسئولیت‌­های نسبتاً مهم به خانم­ها واگذار می­‌شود، اما تنها ۳ درصد آقایان با این سخن موافق هستند.

حقوق و دستمزد به چه صورت است؟ در محیط­ها کاری با اکثریت کارمندان آقا،‌ برابری جنسیتی چندان مشاهده نمی­‌شود. تنها ۵۵ درصد افراد در چنین محیطی درباره تساوی حقوق و دستمزد صحبت کرده‌­اند. اما در محیط‌هایی که اکثریت کارمندان خانم هستند، ۶۵ درصد می‌­گویند که حقوق و دستمزد مساوی است و در محیط­‌های کاری با تعداد برابر کارمندان آقا و خانم، ۷۱ درصد می‌­گویند که دستمزدها برابر است.

منبع: مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه

https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/rabota-zarplata-i-rukovodstvo-dostignut-li-gendernyi-balans

کد خبر 13402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =