شمار واقعی مسیحیان ارتدوکس در روسیه

جامعه ­شناسان پیوسته به رشد جمعیت مسیحیان ارتدوکس در روسیه اشاره می ­کنند و طبق برآوردهای ایشان، ۷۰ درصد از جمعیت کل روسیه، پیرو مسیحیت ارتدوکس هستند. براساس آخرین نظرسنجی­ ها و مطالعات مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه، ۷۰ درصد از شهروندان روسیه خود را مسیحی ارتدوکس معرفی می ­کنند. با این وجود، چندین سال است که جامعه ­شناسان و محققین بر سر اعداد و ارقام مذکور بحث و اختلاف نظر دارند.

جامعه ­شناسان پیوسته به رشد جمعیت مسیحیان ارتدوکس در روسیه اشاره می ­کنند و طبق برآوردهای ایشان، ۷۰ درصد از جمعیت کل روسیه، پیرو مسیحیت ارتدوکس هستند. براساس آخرین نظرسنجی­ها و مطالعات مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه، ۷۰ درصد از شهروندان روسیه خود را مسیحی ارتدوکس معرفی می ­کنند. با این وجود، چندین سال است که جامعه ­شناسان و محققین بر سر اعداد و ارقام مذکور بحث و اختلاف نظر دارند.

محققین در مطالعات خود بر یک معیار اصلی، یعنی باور به کلیسا تکیه دارند. به عبارت بهتر، مشارکت فرد در برنامه­ های کلیسا، میزان باور او را نشان می­ دهد. به عنوان مثال، آیا شخص روزه ­داری می­ کند، در مراسم دعا و نیایش کلیسا حضور پیدا می ­کند، برای بخشوده شدن گناهان دعا می ­کند، در عشای ربانی حضور دارد...

آمار نشان می­ دهند که تعداد این افراد با مشخصات بالا بسیار اندک است. نیمی از افراد در نظرسنجی­ ها گفته­ اند که به کلیسا می ­روند (۴۹ درصد)، ۳۸ درصد در مراسم عشای ربانی شرکت می ­کنند و ۳۵ درصد برای آمرزیده شدن گناهان دعا می ­کنند.

یک چهارم افراد روزه می ­گیرند؛ از بین آنها، یک پنجم در روزه بزرگ را به طور کامل روزه می­ گیرند (۴۰ روز). تنها ۵ درصد افراد در روزهای غیر از اعیاد و مراسم مذهبی به کلیسا می­ روند و اصول دین را رعایت می­ کنند. بیش از ۷۰ درصد مسیحیان ارتدوکس،‌ اصول دین را رعایت نمی­ کنند.

در این میان،‌ کارشناسان توجه را به شکاف بین دو گروه از افراد جلب می ­کند: افرادی که خود را در کلام مسیحی معرفی می­ کنند و افرادی که تمام آداب و اصول مسیحیت را انجام می ­دهند و رعایت می­ کنند. موضوع این است که بسیاری از شهروندان روسیه خود را از منظر فرهنگی مسیحی ارتدوکس می ­دانند.

در تاریخ همه کشورها دوره­ وجود داشته است که جماعتی متشکل از پیروان یک دین بر سایر گروه­ ها حکومت کرده است. به گفته رومان لونکین مدیر مرکز مطالعه مسائل دین و جامعه وابسته به انستیتوی اروپا در آکادمی علوم روسیه، حاکمیت یک گروه دینی، بر تمدن و ویژگی­های فرهنگی افراد تأثیر می­ گذارد.

رویکرد کلیسایی

کلیسای ارتدوکس روسیه نسبت به نتایج نظرسنجی ­های انجام گرفته تردید دارد. زیرا تمامی سازمان­های زیرنظر کلیسا، آمار و ارقامی را گزارش می­ کنند و این نتایج در تضاد با یکدیگر قرار دارند.

پاول ولیکانوف استاد دانشگاه آکادمی دینی مسکو می­ گوید: «علاوه بر این، مطالعه کیفیت و کمیت پیروان ارتدوکس بر مبنای شاخص ­های فرمال ارزیابی و مقایسه آنها با یکدیگر، کاملا اشتباه است. تعداد دفعات حضور شخص در کلیسا، نمایانگر میزان دینداری نیست.

با این وجود، معیارهای کلیسا برای تعیین درجه دینداری افراد، کاملا مشابه معیارهای جامعه شناسان است. در این میان، یکی از مهمترین موضوعات، غسل تعمید به رسم کلیسای ارتدوکس است. معیار دوم، میزان تعلق خاطر شخص به فرهنگ ارتدوکس است که ابعاد گسترده­ تری دارد.

پویایی مثبت

روحانیون کلیسا متذکر می­ شوند که بسیاری از افراد علیرغم اذعان به پیروی از مسیحیت ارتدوکس، اصول دین را رعایت نمی­ کنند که این موضوع جای نگرانی دارد. جامعه ­شناسان خاطرنشان می­ کنند که شمارش دقیق جمعیت مسیحیان ارتدوکس بسیار مشکل است. با این وجود، آمار و ارقام نمایانگر رشد مثبت هستند. با گذشت هر سال، ده درصد به جمعیت افرادی که به کلیسا روی می ­آورند، افزوده می­ شود.

منبع: ریانوستی

https://ria.ru/20220324/pravoslavnye-1779713968.html

کد خبر 13405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =