افزایش تقاضا برای آپارتمان‌­های کپسولی در روسیه

طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی اتحادیه آژانس‌­های مستغلات در روسیه، گرایش به آپارتمان­‌های کوچک در کشور روند صعودی دارد. کارشناسان این حوزه با مطالعه خانه­‌های نوساز در ۷۰ شهر روسیه به این نتیجه رسیده‌­اند که خانه‌هایی با متراژ پایین متقاضیان بیشتری دارد.

افزایش تقاضا برای آپارتمان‌­های کپسولی در روسیه

طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی اتحادیه آژانس‌­های مستغلات در روسیه، گرایش به آپارتمان­‌های کوچک در کشور روند صعودی دارد. کارشناسان این حوزه با مطالعه خانه­‌های نوساز در ۷۰ شهر روسیه به این نتیجه رسیده‌­اند که خانه‌­هایی با متراژ پایین متقاضیان بیشتری دارد.

در مطالعات نامبرده مشخص شده است که در منطقه نووسیبیرسک این روند به نسبت سایر مناطق پیشی گرفته است و آپارتمان­هایی با متراژ ۱۳ متر مربع در ساختمان­های ۲۴ طبقه در مرکز شهر متقاضیان زیادی دارند. قیمت این آپارتمان­ها تنها ۹۴۵ هزار روبل است. در سایت­های فروش املاک و مستغلات حتی می­توان آپارتمان­هایی با متراژ ۸ متر مربع پیدا کرد. این قبیل آپارتمان­ها ابتدا به صورت یک چهاردیواری با پنجره در ساختمان­های نوساز در شهرک­ها مشاهده می­شدند.  اما افراد پس از خرید آنها، امکانات زندگی را به آن اضافه کرده و زندگی کپسولی خود را آغاز کردند. یوگنی ماروزوف معمار اهل نووسیبیرسک که طراح این واحدهای ۸ متری است می­گوید که در دنیای امروز، انسان به فضای زیادی برای زندگی نیاز ندارد و یک کاناپه، یک میز و کامپیوتر برای زندگی مینیمالیستی کافی است. با خرید این کپسول­ها می­توان مشکل سقفی بر بالای سر را در میان جوانان روس حل کرد.

مینی ­آپارتمان­ها یا آپارتمان­های کپسولی در نووسیبیرسک مورد توجه عده زیادی از دانشجویان مناطق شمالی روسیه قرار گرفته است. زیرا در مقایسه با اجاره آپارتمان، از نظر اقتصادی به صرفه است. اجاره یک واحد آپارتمان در ماه ۲۵ هزار روبل است و ظرف ۳ سال، شما یک میلیون و پانصد هزار روبل پول به جیب صاحبخانه می­ریزید. ساده­ تر این است که در دوران تحصیل یک واحد ۸ متری بخرید و در پایان تحصیل آن را با قیمت بهتر بفروشید. زیرا قیمت ملک هر روز افزایش پیدا می­کند.

شهر سنت­ پترزبورگ از نظر محبوبیت مینی­ آپارتمان­ها در جایگاه دوم قرار می­ گیرد. در حوالی مرکز شهر یک ساختمان مسکونی با تعداد زیادی مینی­ آپارتمان با متراژ ۱۳،۸ متر مربع ساخته شده است. سقف­هایی با ارتفاع ۳ متر، آشپزخانه بسیار کوچک و انباری جبران­ کننده فضای کوچک هر واحد هستند. با این وجود، قیمت این کپسول­ها در پترزبورگ پنج برابر گرانتر از نووسیبیرسک است. ارزان­ترین کپسول در این شهر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار روبل قیمت دارد. این واحدها در بین سرمایه­ گزاران محبوبیت زیادی دارد و آنها با سرمایه­ای نه چندان زیاد، چند واحد را خریداری کرده و اجاره می­دهند. بیشتر آپارتمان­ها از طریق سایت Airbnb و دیگر سایت­ها به صورت آنلاین به گردشگران اجاره داده می­شود.

اجاره این واحدها به صرفه­ تر از زندگی در هتل است زیرا مجهز به ماشین لباس­شویی و آشپزخانه هستند.

شهر سوچی در رتبه سوم قرار می­گیرد. در این شهر «مهمان­پذیرهایی» با متراژ ۱۵،۳ متر مربع را با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار روبل به فروش می­رسانند. در منطقه کراسنودار، نه تنها سرمایه­ گذاران، حتی ساکنین این منطقه علاقه­مند به خرید چنین واحدهایی هستند. زندگی در یک واحد کوچک و از راه دور، بسیار جذاب­تر از زندگی در کلان­­شهر با هوای آلوده است.

نزدیک به ۹۵ هزار نفر به صورت آنلاین وبلاگ یوگنیا فرولووا را در شبکه‌­های اجتماعی دنبال می­‌کنند. این شخص از منطقه نیژنی نووگوراد به سواحل سوچی نقل مکان کرده است و یک واحد ۱۸ متری خریده و قصد دارد با همسر و دو فرزند خود در آن زندگی کند. یوگنیا در حال تعمیر خانه و تفکیک فضا است. دنبال­کنندگان از دیدن ابتکار عمل او در مناطق گرمسیر روسیه لذت می­برند.

به دلیل افزایش قیمت ملک و بالارفتن درصد بازپرداخت وام مسکن، بسیاری از شهروندان روسیه ترجیح می­دهند فضای کوچکتری را برای زندگی انتخاب کنند. کارشناسان املاک اطمینان دارند که گرایش مردم به زندگی مینیمالیستی در روسیه طی سال­های آتی ادامه خواهد داشت. انتظار می­رود که در آینده خانه­ های کپسولی در بین مهاجران به شهرهای بزرگ یا افراد خوداشتغال محبوبیت زیادی پیدا کنند. واحدهای ۲۰ متری در نووسیبیرسک، تور، وارونژ، لیپتسک، مسکو و تومن امروز آماده فروش هستند. در شهرهای امسک و کِمروف نیز شروع به ساختن این قبیل آپارتمان­ها کرده ­اند.

امروز، در روسیه بیشتر خانه­ های نوساز به صورت یک اتاق با آشپزخانه مجزا یا استودیو ساخته می­شوند. طبق آمار سایت خانه.ار.اف، هر سال متراژ آپارتمان­ها کوچکتر می­شود و از زمان بحران سال ۲۰۱۴ شاهد این اتفاق هستیم.

قضیه فقط به افزایش قیمت ساخت و ساز و پایین آمدن تقاضا مربوط نمی­شود. مسأله مهمتر، افزایش جمعیت و تراکم است. مدیر سایت «تحلیل. املاک و مستغلات» می­گوید که سن ازدواج در نسل جوان بالاتر رفته است؛ در سنین پایین­تر از قبل مستقل می­شوند و تعداد افرادی که در دو شهر مشغول به کار هستند، افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر نیاز به خانه­ های کوچک بیشتر شده است. در یک سال گذشته (از ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱)  در شهر کیروفسک (۲۰،۶ درصد) و منطقه بلگراد (۱۸ درصد)، تعداد آپارتمان­های کوچک به شدت افزایش یافته است. یک سال پیش، در شهر کیروفسک آپارتمان­های ۶۰ متری می­ساختند، اما امسال به ۴۷ متر تقلیل پیدا کرده است. در منطقه بلگراد نیز از آپارتمان­های ۷۴ متری به ۶۰ متری رسیده­ اند.

در شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند، متراژ آپارتمان­ها ۴،۳ درصد کوچکتر شده است؛ در یکاترینبورگ ۱۲،۷ درصد، در سنت­ پترزبورگ ۱۲،۵ درصد، در نیژنی نووگوراد ۱۰،۷ درصد، در ولگاگراد ۹،۷ درصد، در مسکو ۸،۹ درصد، در سامارا ۸،۵ درصد و در حومه مسکو ۶،۹ درصد کوچکتر شده­ اند. تنها در ۴ شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر متراژ آپارتمان­ها بیشتر شده است که شامل اوفا با ۰،۴ درصد، کراسنویارسک با ۴ درصد، وارونژ با ۱۰،۴ درصد و یک شهر دیگر می­ شود.

معمولا از متراژ اتاق­های خواب کم می­ کنند، آشپزخانه را در پذیرایی قرار می­ دهند و فضای هال را حذف می­کنند. امروز دیگر بالکن مرسوم نیست و راهروهای عریض یا عمیق مطلوبیتی ندارند.

با تمام این احوال، باید گفت که واحدهای کوچکتر از ۱۸ متر برای زندگی خانوادگی مناسب نیستند.

منبع: روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا»

https://rg.ru/2022/01/26/reg-sibfo/v-rossii-vyros-spros-na-kapsulnye-kvartiry.html

کد خبر 13412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =