خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۱۰۷۲۵-۰۹:۴۳

سخنان «نورمحمد ایمینوف» استاد مسجد وایناخ -آلماتی در جمع نماز گذاران؛ نماز ستون دین است و اولین چیزی ست که خداوند در روز قیامت از انسان می پرسد.

"نماز کلید خوشبختی در هر دو جهان"

سخنان «نورمحمد ایمینوف» استاد مسجد وایناخ -آلماتی در جمع نماز گذاران؛ نماز ستون دین است و اولین چیزی ست که خداوند در روز قیامت از انسان می پرسد. نماز در راه رسیدن انسان به کسب سعادت دنیا وآخرت کمک می کند.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۱۰۷۲۵-۰۹:۴۳

متأسفانه بسیاری به فضیلت نماز پی نبرده اند و به همین دلیل از این عبادت مهم غفلت می کنند و خود را از دریافت ثواب محروم کرده اند. از این رو مختصری از فواید نماز خواندن را یادآوری می کنم.

  • نماز استرس را از بین می برد

در زندگی با مشکلات و آزمایشات مختلفی روبرو هستیم. ترس و نگرانی باعث استرس و افسردگی می شود که به نوبه خود می تواند بر سلامت و وضعیت جسمانی  همه فرد تأثیر منفی بگذارد. نماز ابزاری قدرتمند است که به ما کمک می کند تا با مشکلات زندگی کنار بیاییم.

اقامه نماز خالصانه و صحیح به انسان آرامش روحی می دهد، زیرا  توجه و امید به خداوند متعال از دغدغه ها و مشکلات دنیوی انسانها می کاهد. نمازگزار درمی یابد که مشکلات دنیوی موقتی است و پروردگار آسمان و زمین قطعا دعایش را مستجاب می کند و رحمتش را نازل خواهد کرد.

  • نماز زندگی و شخصیت انسان را تغییر می دهد

نمازی که خداوند متعال مقرر کرده فقط یک حرکت یا فعالیت بدنی نیست، بلکه یک مدرسه تربیت معنوی است.  وقتی اعمال نماز به درستی انجام شود شخصیت و رفتار شخصی را نیز بهبود می بخشد، زیرا تحقق ارکان و شرایط آن، ایمان و میل به نیکی را افزایش می دهد. شاید بگویید کم نیستند نمازگزارانی که با مردم بداخلاقی می کنند، فریب می دهند و به کسی خیری نمی رسانند. در پاسخ به این پرسش می توان با اطمینان گفت نمازشان درست انجام نمی شود، تمام و به شکل خالصانه خوانده نمی شود. اگر همه مردم بصورت صحیح و بدون ریا نماز بخوانند، نه تنها شخص نمازگزار بلکه کل جامعه نیز از موهبات آن بهره مند می شوند. زیرا افراد تحت تأثیر دعا و نیایش با فضیلت‌تر می‌شوند و فقط در راستای عمل خیر و نیکی گام برداشته و حرکت می کنند. یکی از صالحان می‌فرماید: "راز نماز این است که دنیا را تغییر نمی دهد، بلکه نماز ما را تغییر می دهد و ما دنیا را تغییر می دهیم".

  • نماز فرصتی برای بخشش گناهان است

یکی از بزرگترین نیازهای مؤمن آمرزش گناهان اوست. او با ناقص بودن و درک اشتباهات خود، خالصانه برای تطهیر تلاش می کند. نماز مهم ترین وسیله برای رسیدن به مغفرت و رضایت خداوند است. رسول خدا (ص) در احادیث متعددی به این نکته اشاره کرده است که خداوند از طریق نماز گناهان مسلمانان را می بخشد. آمرزیده شدن، رضای خداوند متعال و پاداش های بهشتی، بزرگترین سعادتی است که مؤمن برای آن تلاش می کند. این نعمت را می توان با خواندن نماز به دست آورد. غفلت از نماز می تواند انسان را در زمره بدبخت ترین افراد قرار دهد.

ملاحظه

آسیب هایی که از جانب مبلغان کم سواد وگاها افراطی به مردم و دولتِ قزاقستان وارد شده است، موجبِ شده دولت این کشور خصوصا اداره دینی بیش از هر زمان دیگر بر حوزه تبلیغات دینی نظارت کند. قزاق ها در سال‌های ابتدایی استقلال، به غایت از دین و آموزه های صحیح دینی فاصله داشتند، زیرا مبلغان بومی سواد دینیِ قابلِ قبولی نداشتن و سایر مبلغان نیز از کشورهای مختلف به قزاقستان آمده بودند و از یک وحدت رویه منسجم در خصوص آموزش های دینی پیروی نمی‌کردند، چرا که هر مبلغی تلاش می‌کرد بر اساس سیاست و اقتضائات کشور متبوع خودش مسائل دینی را تبلیغ و منتشر کند. به همین دلیل فراگیران علوم دینی با چندگانی آموزشی روبرو می شدند و توان تشخیص مبانی درست یا غلط دینی را نداشتند.

در حال حاضر مسئولین حاکمیتی و دینیِ قزاقستان با تکیه بر تجارب تلخِ حاصله از حضور شهروندانشان در سوریه و عراق و عدم اعتماد به مبلغان غیر بومی همچنین تکیه بر مبلغین داخلی توانسته‌اند، با تدوین راهبرد های صحیح در حوزه دین از جذب جوانان این کشور به گروه های تکفیری جلوگیری کنند. به همین منظور با راه اندازی شبکه‌های ارتباطی متنوع در جهت معرفی مراجع و منابع صحیح دینی در سراسر قزاقستان اقدامات گسترده ای انجام داده اند.

تهیه کننده: مجید آلیگر سرپرست نمایندگی فرهنگی آلماتی 

https://www.muftyat.kz/ru/articles/sermons/۲۰۲۲-۰۶-۱۰/۳۹۷۵۸-namaz-kliuch-k-schastiu-v-oboikh-mirakh/

کد خبر 13538

برچسب‌ها

لطفا عنوان اصلاح شود

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =