جشن ۵۰ سالگی فضایی شدن کشور بلغارستان

موسسه تحقیقات و فناوری فضایی (SRTI-BAS) با همکاری آکادمی علوم بلغارستان پنجاهمین سالگرد شروع فعالیت خود را با شعار "بلغارستان - کشوری در فضاپیما" جشن می گیرد. مرکز مطبوعاتی BAS اعلام کرد که این نشست رسمی در سالن "پروفسور مارین درینوف" آکادمی علوم برگزار می شود.

این برنامه شامل افتتاحیه نمایشگاه و اهدای جوایز به برندگان مسابقه ملی کودکان "فضا برای ما چیست" خواهد بود.

اول دسامبر ۱۹۷۲ اولین ماهواره علمی بلغاری با نام Pribor-۱ /P-۱ که توسط دانشمندان این کشور ساخته شده بود، به کیهان پرواز کرد. بلغارستان از آن پس با داده­ هایی که این ماهواره به آزمایشگاه­ها ارسال می­ کرد به عنوان یک کشور فضایی شناخته شد.

طی ۵۰ سال گذشته، بلغارستان به عنوان ششمین کشوری که دو فضانورد خود (جورجی ایوانف و الکساندر الکساندروف) را به فضا فرستاد، خود را در خانواده فضایی تثبیت کرده است، خبرگزاری BAS خاطرنشان کرد: این کشور سومین کشور در جهان است که مواد غذایی فضایی تولید می کند. همچنین دانشمندان بلغاری اولین گلخانه فضایی جهان "SVET" را اختراع کردند که در آن گندم برای اولین بار از دانه به دانه کشت شد.

بیش از ۱۵۰ ابزار و دستگاه علمی جایگاه بلغارستان را در میان اولین کشورهایی که واقعاً در مقیاس بزرگ بر فضا مسلط شده اند، تضمین کرده اند. امروزه سازهای اصلی بلغاری در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) کار می کنند. در ۱۹ فوریه ۲۰۲۲، یک ماهواره بلغاری دیگر برای تحقیقات پرتوهای فضایی، Liulin-SET، به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و Liulin-MO امروز در مدار مریخ به کار خود ادامه می‌دهد.

به زودی، ماهواره جدید بلغارستان قرار است اطلاعات خاصی را از سطح مریخ مخابره کند. آکادمی علوم بلغارستان تاکید کرد که با این دستاوردهای دانشمندان و متخصصان بلغاری سهم غیرقابل انکاری در پرواز آینده فضانوردان و فضاپیماها به ماه و مریخ خواهد داشت.

منبع :

https://www.bta.bg/en/news/culture/۳۴۵۰۸۷-institute-of-space-research-marks-۵۰-years-since-bulgaria-became-a-space-faring-

کد خبر 13554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =