گسترش صنعت گردشگری پرنده¬نگری در بلغارستان

دکتر پتار یانکوف، یکی از برجسته ترین پرنده شناسان در این کشور، به BTA گفت که گردشگری پرنده نگری در بلغارستان روز به روز محبوب تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشخصات گردشگر پرنده نگر در طول سال ها تغییر کرده است. حدود 30 سال پیش، گردشگران انگلیسی جزو اولین کسانی بودند که در این نوع گردشگری در بلغارستان شرکت کردند. از آن زمان به بعد در بین گردشگران هلندی، اسکاندیناوی و آلمانی محبوب شده است. یانکوف همچنین گفت که در 10 سال گذشته، پرنده نگرهای بلغاری، که اکثراً جوانان هستند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بلغارستان تبدیل به یکی از پنج مقصد برتر اروپا برای گردشگری پرنده ­نگری شده است. به لطف این واقعیت که گونه های جالبی از پرندگان وجود دارد که برخی از آنها را نمی توان در سایر کشورهای اروپایی در غرب مشاهده کرد. این پرنده شناس تصریح کرد: این کشور پس از اسپانیا یکی از غنی ترین پرندگان اروپا را دارد و با وجود قلمرو نسبتاً کوچک، بیش از 420 گونه پرنده در کشور یافت می شود که حدود 40 درصد از کل گونه های پرندگان اروپا را تشکیل می دهد.

این کارشناس معتقد است که بهار و پاییز بهترین فصل برای پرنده نگری است و کسانی که می خواهند تا حد امکان گونه های مختلف را ببینند ترجیح می دهند در این دو فصل به بلغارستان سفر کنند. البته پرنده نگری را می توان در تمام طول سال انجام داد و گروه های زیادی هم هستند که در زمستان نیز می آیند. وی اظهار داشت که بلغارستان محل زمستان گذرانی یکی از زیباترین و کمیاب ترین غازهای وحشی و  غاز سینه قرمز است. این واقعیت که گردشگران پرنده نگری می توانند در زمستان به ساحل دریا و در بهار و تابستان به کوهستان بیایند، به گردشگری بلغارستان اجازه می دهد تا از دام ساحلی و اسکی فصلی خارج شود و افراد شاغل در این صنعت در تمام طول سال درآمد داشته باشند.

پرنده نگری یک علم است. یانکوف به یاد می آورد که اولین گروه های پرنده نگری در بلغارستان در سال 1984 شروع به کار کردند. از آن زمان بود که این نوع گردشگری در کشور ما شروع به توسعه کرد. گشت و گذارها توسط موسسه گردشگری بالکان توریست سازماندهی شد، حمل و نقل و اقامت فراهم شد، اما آنها نمی دانستند پرندگان کجا هستند. بنابراین آنها ما را که پرنده شناسان حرفه ای بودیم استخدام کردند و ما شروع به بردن آنها به این مکان‌ها کردیم. در طول سال‌ها، ما موفق شدیم بهترین مکان‌ها را انتخاب کنیم.» او می‌گوید: اکنون بهترین مکان های حفظ شده بورگاس و منطقه مادژاروو در رودوپ شرقی هستند. یانکوف گفت: «در یک سفر پرنده نگری دو هفته‌ای بسیار موفق، که 220 گونه پرنده مشاهده شد، هفته اول در امتداد ساحل دریای سیاه و هفته دوم در رودوپ شرقی و تا حدی غربی، منطقه تریگراد بود».

زمانی که رونق ساخت و ساز شروع شد، حداقل 20 تا 25 درصد جذابیت این محوطه های پرنده شناسی از بین رفت، آنها به "جنگل های بتنی" تبدیل شدند و بارزترین نمونه آن این است که گونه های جالبی از پرندگان را در ساحل سانی می دیدیم. اکنون ما در مرکز صوفیه پرندگان بیشتری خواهیم دید تا آنجا."

یانکوف خاطرنشان کرد که پرنده نگری یک سرگرمی اشرافی است، یک فعالیت برای افراد دارای امنیت مالی، بلکه برای کسانی که روحیه آزادتری دارند و به طبیعت و زیبایی چشم دارند. به همین دلیل است که برای مدت طولانی در بلغارستان پرنده نگری وجود نداشت، در زندگی سنتی بلغارستان اشرافی­گری نمادهای متفاوتی داشت. وی افزود که امیدوار است افراد بیشتری این کلیشه را بشکنند و خاطرنشان کرد که امروزه جوانان بیشتری به این رشته علاقه مند می شوند.

پرنده نگری زمانی توسعه می یابد که مردم وقت آزاد، سرمایه، و همچنین چشم و دانش مرتبط برای این تجربه ناملموس را داشته باشند. پرنده نگری را نمی توان با هیچ لذت دیگری مقایسه کرد. تجربه  لمس، غوطه ور شدن در طبیعت و در هماهنگی جهان تعریف مناسبی برای این رشته است. پتار یانکوف در توصیف پرنده نگری می­گوید: حس شهودی تعلق، اینکه ما بخش کوچکی از چیزی بزرگ هستیم.

منبع :

https://www.bta.bg/en/news/culture/351093-birdwatching-tourism-is-becoming-a-more-popular-in-bulgaria-says-ornithologist

کد خبر 13664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =