پروژه تحقیقاتی میراث فرهنگی مسلمانان بلغارستان

آکادمی علوم بلغارستان(IEFSEM) با همکاری دفتر مفتی اعظم بلغارستان یک پروژه تحقیقاتی با هدف کشف میراث فرهنگی مسلمانان در بلغارستان بین سال­های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی را انجام داد.

آکادمی علوم بلغارستان(IEFSEM) با همکاری دفتر مفتی اعظم بلغارستان یک پروژه تحقیقاتی با هدف کشف میراث فرهنگی مسلمانان در بلغارستان بین سال­های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی را انجام داد.

آکادمی علوم بلغارستان در وب سایتش اعلام کرد این تحقیق که به همت موسسه قوم­شناسی و مطالعات عامیانه موزه قوم نگاری آکادمی علوم آغاز شده بود، اواخر ماه اکتبر به پایان رسید. پشتیبان مالی این برنامه بخش آرشیو کتابخانه بریتانیا و صندوق خیریه آرکادیا لیسبت راوسینگ و پیتر بالدوین بودند.

در این پروژه، تیمی از محققان به سرپرستی دانشیار پروفسور یلیس ارولووا، اسناد چاپی و دست‌نویس و مطالب بصری مربوط به تاریخ و فرهنگ مسلمانان در بلغارستان که تا به حال در مورد آنها هیچ تحقیقی نشده بود را مورد بررسی قرار دادند. این اسناد تا پیش از این در آرشیو اسناد دفتر مفتی اعظم بلغارستان در صوفیا و یا مساجد و مراکز دینی دیگر نگهداری می­ شد. قدمت برخی از این اسناد به قرن نوزدهم میلادی می­رسید.

محققان اسناد، کتاب‌ها و نسخ خطی نوشته شده به زبان‌های ترکی عثمانی، عربی، فارسی، رومانیایی و ترکی را که در خطر آسیب دیدگی بودند، و همچنین مطالب بصری را که در صوفیا، ویدین، شومن، بالچیک و روستای یاسنووتس در منطقه رازگراد به دست آمده بود، دیجیتالی کردند. اسناد و مطالب جدید تحقیق شده در موضوعات و زمینه های بسیار متنوع است، از: آموزش، الهیات، داستان، مدیریت دولتی، ازدواج و طلاق، تبادل نامه، فتوا در امور مختلف خانواده، تا دستور پخت و پز و دعا برای دفع شر. اغلب مطالب تحقیق شده به زبان های بلغاری و انگلیسی ترجمه و حاشیه نویسی شده است.

پس از پایان این تحقیقات در مجموع ۱۰۸۸ فایل در پرونده های دیجیتال آرشیو قوم نگاری IEFSEM بایگانی شده است. علاوه بر این، مطالب به صورت آنلاین در وب سایت برنامه آرشیو کتابخانه بریتانیا قابل دسترسی است.

آکادمی علوم بلغارستان گفت که این  یک پروژه آزمایشی و اولین گام برای یک تحقیق جامع تر برای حفظ و آشکارسازی منابع آرشیوی "ناشناخته" میراث فرهنگی مسلمانان در بلغارستان بود.

منبع :

https://www.bta.bg/en/news/culture/۳۵۵۱۰۱-research-project-for-rediscovery-of-cultural-heritage-of-muslims-in-bulgaria-com

کد خبر 13702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =