هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان برای نخستین بار در صربستان به همت رایزنی فرهنگی  سفارت جمهوری اسلامی ایران و با حمایت اداره کل همکاری های فرهنگی و ایرانیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت 8 مرکز فرهنگی صربستان از 10 تا 16 آبان ماه برگزار شد. در مدت یک هفته در مجموع 6 برنامه در در4 شهر نووی ساد، سرمسکی کارلوتسی، بلگراد و اوبرنواتس به اجرا گردید و بیش از 600 کودک ونوجوان در این برنامه ها حضور یافتند. 

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان برای نخستین بار در صربستان به همت رایزنی فرهنگی  کشورمان  و مشارکت 8 مرکز فرهنگی صربستان از 10 تا 16 آبان ماه برگزار شد.

در مدت یک هفته در مجموع 6 برنامه در در4 شهر نووی ساد، سرمسکی کارلوتسی، بلگراد و اوبرنواتس به اجرا گردید و بیش از 600 کودک ونوجوان در این برنامه ها حضور یافتند. 

محتوای برنامه های اجرا شده شامل: اجرای تئاتر کودک براساس شعر عرفانی مولوی، کارگاه های ایرانشناسی، خلاقیت هنری- نقاشی و خمیر بازی-، معرفی عروسک های اسطوره ای و سنتی ایران از نواحی مختلف، نمایش فیلم های انیمیشن با زیرنویس صربی و پخش کلیپ بود.

گروه تئاتر کودک متشکل از خانم ها پریسا شاعری عروسک گردان، شیما شارعی هنرمند تئاتر کودک، زهرا دولتخانی نوازنده و غزاله غفرانی ماجلان طراح صحنه و لباس نمایشی را براساس شعر از جمادی مُردم و نامی شدم مثنوی مولوی، مراحل کمال انسانی تا رسیدن به نور را با شیوه ای کودکانه اجرا کردند.

برای برگزاری کارگاه ایرانشناسی و همچنین ترجمه مطالب خانم ها یووانا میلووانویچ دانش آموخته زبان فارسی و رئیس انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه بلگراد و همچنین خانم بنت الهدی هاشمی از ایرانیان مقیم بلگراد، دعوت به همکاری شدند.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

برنامه نووی ساد

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان نخستین روز از هفته دوستی از شهر نووی ساد در شمال صربستان که در سال 2022 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شده است، آغاز شد. برنامه روز سه شنبه روز 10 آبان با همکاری مرکز فرهنگی کودکان نووی ساد و با حمایت شهرداری در محل مرکز فرهنگی شهر نووی ساد برگزار شد و بیش از 120 دانش آموز 8تا 12 سال از مدارس مختلف شهر در این برنامه شرکت کردند.

 در افتتاحیه این برنامه امیرپورپزشک رایزن فرهنگی و الکساندر پترویچ دستیار شهردار نووی ساد در امور همکاری های بین المللی کشورمان سخنانی ایراد کردند. پورپزشک گفت: "هدف ما از این برنامه آشنایی نسل جوان صربستان با فرهنگ و سرزمین است. وی افزود بزودی کتاب دوستی کودکان ایران و صربستان را که فرهنگنامه ساده و مختصر ایران است منتشر خواهیم کرد.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان الکساندر پتروویچ، دستیار شهردار نووی ساد و مسئول همکاری های بین المللی، گفت نووی ساد، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا، همیشه آماده پذیرایی از همه مهمانان است، صرف نظر از اینکه از کدام قاره آمده اند.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان پتروویچ گفت: "کشوری دور، از قاره ای دیگر، با سنت، فرهنگ، تاریخ، مذهب طولانی، برنامه خود را در دو روز در این شهر ارائه می دهد و آن را به فرزندان ما نزدیک می کند .وی یادآور شد: نووی ساد در ایران یک خواهرخوانده به نام شیراز دارد.پتروویچ افزود: "من از فرهنگیان انتظار دارم که از این کشور زیبا و دوست دیدن کنند.

این برنامه توسط خبرگزاری  تانیوگ مهمترین خبرگزاری کشور صربستان، شبکه ویوودینا و شبکه محلی RTV پوشش داده شد.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

شهر سرمسکی کارلوتسی

دردومین روز از هفته دوستی کودک، در تاریخ 11 آبان گروه هنرمندان تئاتر به اتفاق رایزن فرهنگی عازم شهر سرمسکی کارلوتسی درایالت ویودینا در فاصله یکساعت از بلگراد و نزدیک شهر نووی ساد شدند. برنامه هفته دوستی در محل مدرسه بزرگ 12 اکتبر برگزار شد. در این مدرسه که بنای آن در سال 1914 میلادی گذاشته است500 دانش آموز از اول دبستان تا پایان دوره راهنمایی تحصیل می کنند. این مجتمع آموزشی  5000 متری دارای 40 معلم و برخوردار از امکانات آموزشی و ورزشی خوبی است.

در این برنامه که کودکان مقطع دبستان حضور داشتند گروه تئاتر کودک نمایش نور را اجرا کردند. سپس کارگاه معرفی عروسک های سنتی و اسطوره ای انجام شد و سپس با تقسیم بچه ها به دوگروه کارگاه های ایراننشناسی و خلاقیت هنری برگزار شد.

این برنامه نیز همانند برنامه نووی ساد توسط شبکه تلویزیونی RTV  ایالت ویودینا پوشش داده شد و مصاحبه هایی با رایزنی فرهنگی، سرپرست گروه تئاتر و برخی از دانش آموزان صورت گرفت.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

بلگراد 3 برنامه

مرکز فرهنگی کودکان بلگراد (روزهای 3 و 4  نوامبر برابر 12 و 13 آبان ماه )

  اولین برنامه هفته دوستی در بلگراد در مرکز فرهنگی کودکان بلگراد در تاریخ 12 آبان ماه با حضور بیش از یکصد دانش آموز 8 تا 12 سال و تعداد 20 دانش آموز کم توان آغاز شد. پورپزشک رایزن فرهنگی و ایوانا تئودوروویچ استویانوویچ از مسئولان مرکز کودکان، برنامه را افتتاح کردند. در افتتاحیه برنامه پورپزشک خطاب از کودکان حاضر پرسید: از میان شما چه کسانی نام ایران را شنیده اند؟ ( حدود نیمی از بچه ها دست بالا بردند) وی در ادامه گفت بچه های عزیز ایران کشوری است بزرگ و دارای فرهنگ است. پدرها و مادرها و بزرگترهای شما با ایران بیشتر آشنا هستند و امروز شما هم این فرصت را دارید که با کشور ایران بیشتر آشنا شوید. کودکان ایرانی هم مثل شما با هوش و علاقمند به صلح و دوستی هستند. آنها به شما سلام می رسانند و این گروه هنرمندان تئاتر به خاطر شما آمده اند.

پس از اجرای نمایش تئاتر، کارگاه  معرفی عروسک های اسطوره ای و سنتی ایران از نواحی مختلف کشور برگزار شد و سپس در کارگاه ایرانشناسی کودکان با ایران، مشاهیر ادبی و سنت های ایرانی و واژگان مشترک فارسی و صربی آشنا شدنددر ادامه نیز کارگاه خلاقیت هنری با استفاده از خمیر بازی برگزار شد و بچه ها براساس مشاهدات خود عروسک های خمیری ساختند.

روز دوم برنامه نیزدر تاریخ 13 آبان با حضور بیش از 150 دانش آموز در دو مقطع دبستان و دبیرستان آغاز شد. برای کودکان 8 تا 12 تئاتر عروسکی و حلاقیت هنری و برای دانش آموزان دبیرستانی کارگاه ایرانشناسی و نمایش فیلم سینمایی با زیر نویس صربی اجرا شد.

شبکه تلویزیونی  ملی صربستانRTS  این برنامه را پوشش داد و با رایزن فرهنگی کشورمان و سرپرست گروه هنری خانم پریسا شاعری مصاحبه کرد. در این مصاحبه پورپزشک با گرامیداشت یاد دانش آموزانی که به دست رژیم پهلوی در دانشگاه تهران در 4 نوامبر 1978( 13 آبان 1357) به شهادت رسیدند هدف برگزاری هفته دوستی را پیام صلح ودوستی از جانب نسل جوان ایرانی برای همسالان صرب عنوان کرد.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

بلگراد: تئاتر پینوکیو

پنجمین روز از هفته کودک در صربستان و سومین برنامه در بلگراد روز شنبه 14 آبان برابر 5 نوامبر در محل تئاتر پینوکیو از مراکزفرهنگی و نمایشی قدیمی مختص کودکان برگزار شد و 100 کودک5تا 8 ساله همراه والدینشان اجرای هنرمندان ایرانی را به تماشا نشستند و سپس در سه کارگاه ایرانشناسی، معرفی عروسک های ایرانی و خلاقیت هنری شرکت کردند.  

شهر اوبرنواتس

 ششمین و آخرین برنامه هفته دوستی در شهر اوبرنواتس در نزدیکی شهر بلگراد در مجتمع آموزشی "یفی میا" osjefimija  روز دوشنبه 16 آبان برابر 7 نوامبر برگزار شد. در این برنامه نیز 70 نفر از دانش آموزان مقطع دبستان حضور داشتند. شبکه تلویزیونی RTV MAG  نیز گزارش مفصلی از برنامه تهیه کرد و با رایزن فرهنگی، سرپرست گروه خانم شاعری و همچنین مدیر مدرسه در خصوص اهداف، محتوا و اشتراکات فرهنگی دو کشور انجام داد.

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

 هفته دوستی کودکان ایران و صربستان هفته دوستی کودکان ایران و صربستان هفته دوستی کودکان ایران و صربستان

برخی از بازتاب هفته دوستی در شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی

کد خبر 13763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =