صنایع خلاق در صربستان

صنایع خلاق، به عنوان مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی برای تولید و بهره برداری از دانش و اطلاعات تعریف می شوند. این بخش به عنوان اقتصاد خلاق یا صنعت فرهنگی نیز شناخته می شود. صنایع خلاق به  جزء مهم از توسعه اقتصاد مدرن فراصنعتی، مبتنی بر نوآوری و دانش تبدیل شده و دلایل تشویق به توسعه این گونه صنایع در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد شغل و همچنین ارتقای هویت فرهنگی و برجسته کردن تنوع فرهنگی در سراسر جهان اثبات شده است.

بررسی و تحلیل:

صنایع خلاق در صربستان

صنایع خلاق، به عنوان مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی برای تولید و بهره برداری از دانش و اطلاعات تعریف می شوند. این بخش به عنوان اقتصاد خلاق یا صنعت فرهنگی نیز شناخته می شود. صنایع خلاق به  جزء مهم از توسعه اقتصاد مدرن فراصنعتی، مبتنی بر نوآوری و دانش تبدیل شده و دلایل تشویق به توسعه این گونه صنایع در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد شغل و همچنین ارتقای هویت فرهنگی و برجسته کردن تنوع فرهنگی در سراسر جهان اثبات شده است.

صنایع خلاق، مانند هر حوزه دیگری ، تا زمانی که منافع عمومی در فرهنگ از طریق آنها تحقق یابد، باید از حمایت دولت ها برخوردار باشند. بنابراین، هر کشور رویکرد ملی خود را اتخاذ می کند که در این روش ارزش فرهنگی این بخش، منافع عمومی را می سنجد و بر اساس آن حمایت مالی می کند. برای مثال بریتانیا و فرانسه از طریق ابزارهای سیاست گذاری فرهنگی از توسعه صنعت بازی های ویدیویی حمایت می کنند، بنابراین، مهم است که آیا صنایع خلاق به تحقق منافع عمومی کمک می کنند یا خیر. همچنین این تمایل وجود دارد که کشورهای بیشتری به جای شاخه های صنعتی به حمایت از کارآفرینی خلاق روی آورند،

در صربستان مفهوم صنایع خلاق در دهه 90 با روح اهمیت روزافزون کارآفرینی در فرهنگ و گنجاندن بیشتر خلاقان در الگوسازی توسعه اقتصادی کشور مطرح و از سال احیای صنایع فرهنگی به یکی از اهداف سیاست گذاران فرهنگی تبدیل شد.هم اکنون در این کشور، صنایع خلاق مانند اکثر کشورهای غربی توسط قانون فرهنگ به عنوان یک مصلحت عمومی در فرهنگ تنظیم می شود.

به این منظور پلتفرم ملی صربستان به عنوان یک سازمان بین‌بخشی و مسئول ارتقای بین‌المللی صربستان از طریق صادرات صنایع خلاق، و اقتصاد مبتنی بر دانش ایجاد شده است. از طریق این پلتفرم هنرمندان و مدرن ترین ارزش ها – خلاقیت ها، نوآوری ها، اصالت ها، دانش و استعداد برای ورود به صحنه بین المللی حمایت می شوند.

پلتفرم صربستان با این باور که همه چیز با یک ایده خلاق و یک فرد با استعداد شروع می شود، در پی آن است که یک برند ملی از صربستان مدرن را با اتکا به افراد با استعداد بین المللی متکی ایجاد کند.

صنایع خلاق بخش قابل توجهی در اقتصاد صربستان با سهمی حدود 7.4 درصد از تولید ناخالص داخلی است و با رشد 60درصدی در مدت شش سال سریعتر از بقیه اقتصاد رشد می کند. این بخش متشکل از بیش از 30000 شرکت ثبت شده است که 127000 نفر را را به کار گرفته اند. تقریباً 70 درصد آنها بین 25 تا 44 سال سن و نیمی از آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و تعداد زیادی را زنان تشکیل می دهند.

صربستان با بیش از 31 میلیارد یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سال 2007، رهبر اروپای جنوب شرقی در سرمایه گذاری است. در چند سال اخیر، این کشور به عنوان قطب فناوری های آینده شناخته شده است

بخش صنایع خلاق شامل موارد زیر است :

  • انتشارات ،
  • صنایع گرافیک،
  • فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار،
  • تبلیغات،
  • صنعت موسیقی و فیلم،
  • طراحی،
  • رادیو و تلویزیون، تبلیغات،
  • مد،
  • صنایع دستی قدیمی

صنایع خلاق یکی از جوان ترین و در عین حال سریع ترین بخش های اقتصادی صربستان هستند. بزرگترین پتانسیل در تولید محتوای صوتی و تصویری و همچنین بازی و جلوه های بصری نهفته است.تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد شرکت‌ها در زمینه برنامه‌نویسی رایانه‌ای، توسعه بازی‌های ویدیویی و تولید محتوای سمعی و بصری تأسیس شده‌اند.

رئیس جمهوری صربستان توسعه صنایع خلاق را به عنوان یکی از اولویت های دولت اعلام کرده است با هدف حمایت از:

  • توسعه سریع این  بخش با حمایت سیستمی دولت از طریق گفتگوی باز دائمی بین بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی حرفه‌ای.
  • گفتگو و همکاری بین بخشی پویا و همچنین ارتباط بهتر با سایر شاخه های اقتصاد و بخش خصوصی.
  • ایجاد بستری گسترده برای ظهور هنرمندان، خالقان خلاق و نوآوران در صحنه و بازار بین المللی و دسترسی به مخاطبان و بازار به طور قابل توجهی.
  • ارتقای آموزش، گشودگی، نوآوری و خلاقیت به عنوان مزایای کلیدی اقتصاد دانش ما در ساختن تصویری جدید از صربستان و بازتعریف دیپلماسی فرهنگی؛
  • تغییر موقعیت صربستان در جهان به عنوان مرکزی برای کارهای هنری، خلاقانه و نوآورانه به طوری که تا حد امکان افراد زیادی برای کار، زندگی، تحصیل و سرمایه گذاری در اینجا بیایند.

با در نظر گرفتن این اهداف، تاسیس پلتفرم Serbia Creates  https://en.serbiacreates.rs  نشان دهنده راه جدیدی برای صربستان است که ارزش های صربستان مدرن - خلاقیت، نوآوری و اصالت را تأیید می کند و هدفش شناخت، حمایت و برجسته ساختن هنر و خلاقیت ها در زمینه های تحت پوشش اقتصاد دانش بنیان است.

در همین راستا یکی از اقدامات مهم وزارت فرهنگ و اطلاعات  برگزاری مسابقه ای برای انتخاب پایتخت فرهنگی صربستان در سال 2023 است. برنامه "پایتخت فرهنگی صربستان" به ایجاد یک سیاست فرهنگی قابل پیش بینی و سازگار کمک خواهد کرد که شامل خلاقیت صنایع خلاق و فرهنگی، حفاظت و بهبود میراث فرهنگی، استفاده نوآورانه از فضاهای عمومی و همچنین بهبود وضعیت منطقه ای و همکاری بین المللی است.

11/09/1401

کد خبر 13888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =