شهرنشینی سریلانکا طی 10 سال گذشته از 18.5 درصد در سال 2012 به 45 درصد افزایش یافته است که ناشی از رشد سریع جمعیت و افزایش مهاجرت مردم از مناطق روستایی است.

شهرنشینی سریلانکا طی 10 سال گذشته از 18.5 درصد در سال 2012 به 45 درصد افزایش یافته است که ناشی از رشد سریع جمعیت و افزایش مهاجرت مردم از مناطق روستایی است.

آمارهای رسمی نشان می دهد شهرنشینی سریلانکا در 10 سال گذشته دو برابر شده است

طبق یک نظرسنجی جدید توسط اداره ملی برنامه ریزی فیزیکی در سریلانکا، شهرنشینی در سریلانکا تا سال 2022 به 45 درصد افزایش یافته است.

کامینی هواکه (Gamini Hewage) ، مدیر کل این اداره، گفت که شهرنشینی از سال 2012 تا 2021 به طور متوسط ​​18.5 تا 18.8 درصد بوده که تا سال 2022 به 45 درصد افزایش یافته است.

حل پارادوکس شهری سریلانکا و ایجاد درک بهتر از شهرهای این کشور موضوع مهمی است زیرا سیاست گذاران بیشتر بر توسعه شهری تمرکز می کنند.

طبق بررسی جدید، مناطق هماگاما و شهرداری کولوناوا در ناحیه کلمبو و همه شهرداری ها در ناحیه گامپاها در حال حاضر در حال توسعه سریع شهری هستند.

بارزترین شاخص کمبود داده های شهری، آمارهای گسترده از اندازه و نرخ رشد جمعیت شهری است.

یک مقام ارشد وزارت دارایی گفت که تفاوت بین 18 درصد و 50 درصد جمعیت شهری نشان دهنده عدم وجود تعریف مناسب و پذیرفته شده از معنای شهر است.

او توضیح داد که چنین عدم قطعیتی موانع مهمی را برای درک سیستم های شهری ایجاد می کند و تدوین سیاست های شهری موثر را دشوار می کند.

وی افزود: قرار است گزارش این بررسی به هیأت وزیران ارائه شود تا پس از آن دولت در خصوص برنامه ریزی شهری آینده تصمیم گیری کند.

بررسی جدید اخیراً توسط دپارتمان برنامه ریزی فیزیکی ملی تحت قانون برنامه ریزی شهر و کشور به توصیه وزیر پراسانا راناتونگا (Prassanna Ranatunge) انجام شده است.

شاخص‌های اصلی و کلیدی این بررسی عبارتند از تراکم جمعیت، تعداد خانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های لباس و پوشاک آماده در فاصله 10 کیلومتری، تعداد مدارس دولتی و تعداد مغازه‌ها و خانه‌های اجاره‌ای.

سایر شاخص ها شامل دفع مناسب زباله های جمع آوری شده توسط ارگان دولتی محلی و تعداد افرادی است که در مشاغل غیر کشاورزی ساکن در مناطق شهرداری  زندگی می کنند.

منبع: سندی تایمز

https://www.sundaytimes.lk/230423/business-times/sri-lankas-urbanisation-more-than-double-in-10-years-official-survey-517113.html

ملاحظه :

مهمترین چشم انداز این تغییر و تحول جمعیتی تبدیل جامعه سریلانکا را می توان با گذار از جامعه سنتی به مدرن و نیمه مدرن معریف کرد بدون تامین زیرساختهای فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و ... که علاوه بر افزایش آسیبهای اجتماعی به نوعی  آشفتگی و عدم انسجام فرهنگی در این کشور بارز و نمایان است.

کد خبر 15232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =