بانک مرکزی سریلانکا در آخرین گزارش سالانه خود نوشت: حدود ۴۰ درصد از مردم سریلانکا با کاهش هزینه های خود در آموزش و سلامت به دلیل بحران اقتصادی فعلی، به استراتژی های مقابله ای مبتنی بر معیشت متوسل شده اند.

بانک مرکزی سریلانکا در آخرین گزارش سالانه خود نوشت: حدود ۴۰ درصد از مردم سریلانکا با کاهش هزینه های خود در آموزش و سلامت به دلیل بحران اقتصادی فعلی، به استراتژی های مقابله ای مبتنی بر معیشت متوسل شده اند.

هفتاد و سومین گزارش سالانه هیئت پولی بانک مرکزی سریلانکا که اخیراً (۲۷ آوریل) منتشر شد، میزان بدترین بحران اقتصادی این کشور در بیش از ۷۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. بنا به این گزارش، با توجه به رشد سرسام آور هزینه ها، از غذا گرفته تا سوخت، دستمزدهای سال گذشته به همان اندازه ، افزایش نیافته اند.

سریلانکایی ها ترجیح می دهند کمتر برای آموزش هزینه کنند

در این گزارش آمده است که استفاده از استراتژی‌های مقابله‌ای مبتنی بر معیشت همراه با کاهش هزینه‌های آموزشی و بهداشتی می‌تواند در نهایت منجر به بدتر شدن شرایط تغذیه‌ای طولانی‌مدت و رفاه شود. آخرین ارزیابی رسمی اداره سلامت خانواده وزارت بهداشت که تحت مفهوم ماه تغذیه در اکتبر ۲۰۲۲ در مورد وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال انجام شد، نشان می دهد که وضعیت تغذیه کودکان در سال ۲۰۲۲ بدتر شده است که بیانگر کاهش رفاه خانوار در طول بحران اقتصادی می باشد. نتایج ارزیابی نشان‌دهنده بدتر شدن همه شاخص‌های اصلی تغذیه برای کودکان، به‌ویژه، کوتاه‌قدی، کاهش وزن و کمبود وزن در گروه سنی زیر پنج سال است. در سطح کشور، درصد کودکان کم وزن زیر پنج سال از ۱۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. هم کوتاه‌قدی و هم نقص رشد کودکان زیر پنج سال از ۷.۴ درصد و ۸.۲ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۱ به ترتیب به ۹.۲ درصد و ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

«بر اساس نظرسنجی امنیت غذایی خانوار از راه دور که از سوی برنامه جهانی غذا (WFP) شامل ۲۱۳۷ نظرسنجی در تمام ۹ استان و از طریق روش جمع‌آوری داده‌های مصاحبه تلفنی به کمک رایانه انجام شده است، وضعیت امنیت غذایی کشور همچنان آسیب‌پذیر است. در پایان سال ۲۰۲۲، ۶۸.۰ درصد از جمعیت، استراتژی‌های مقابله مبتنی بر غذا را با محدود کردن اندازه وعده‌ها، کاهش تعداد وعده‌های غذایی، و تکیه بر غذای کمتر ترجیحی اتخاذ کردند.

"بر اساس این نظرسنجی و مطالعه صورت گرفته، همراه با بدتر شدن وضعیت سوءتغذیه اطفال در اکثر استانها،  ناهنجاری های تغذیه ای موجود در میان کودکان در سراسر کشور نیز تشدید شده است. بالاترین درصد کودکان دارای اختلال رشد و تکامل با ۲۲.۸ درصد در منطقه Nuwara Eliya گزارش شده در حالی که منطقه Colombo با ۵.۱ درصد کمترین درصد کودکان دارای اختلال رشد را داشته است. بعلاوه، ناحیه Nuwara Eliya با ۲۳.۹ درصد، بیشترین درصد کودکان کم وزن زیر پنج سال را به خود اختصاص داد، در حالی که منطقه Colombo با ۹.۸ درصد کمترین درصد کودکان کم وزن را داشت.

 بدیهی است که ناهنجاری‌های تغذیه‌ای در کشور علی‌رغم تلاش‌های دولت ادامه داشته است و این نابرابری‌ها احتمالاً در طول بحران‌های اقتصادی بدتر می‌شوند، مگر اینکه به طور منسجم به آن رسیدگی شود.»

https://island.lk/lankans-opt-to-spend-less-on-education/

کد خبر 15240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =