سمپوزیوم بین المللی گندهارا برای تقویت دیپلماسی فرهنگی،تقویت هماهنگی بین ادیان

پاکستان قرار است میزبان سمپوزیوم بین المللی معتبر «گندهارا» باشد که هدف آن احیای تمدن باستانی گندهارا و میراث بودایی در این کشور است. این رویداد که اولین رویداد در نوع خود است، شاهد شرکت راهبان و دانشمندان ارشد کشورهای با اکثریت بودایی، تقویت دیپلماسی فرهنگی و ریشه کن کردن اسلام هراسی در منطقه جنوب آسیا خواهد بود.

شهباز شریف نخست وزیر و بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه در نشست افتتاحیه سمپوزیوم سه روزه گندهارا که در اسلام آباد برگزار می شود، سخنرانی خواهند کرد.

پاکستان قرار است میزبان سمپوزیوم بین المللی معتبر «گندهارا» باشد که هدف آن احیای تمدن باستانی گندهارا و میراث بودایی در این کشور است.

این رویداد که اولین رویداد در نوع خود است، شاهد شرکت راهبان و دانشمندان ارشد کشورهای با اکثریت بودایی، تقویت دیپلماسی فرهنگی و ریشه کن کردن اسلام هراسی در منطقه جنوب آسیا خواهد بود.

این سمپوزیوم با عنوان «دیپلماسی فرهنگی: احیای تمدن گنادهرا و میراث بودایی در پاکستان» در پایتخت فدرال برگزار خواهد شد و دانشمندان برجسته و رهبران مذهبی بودایی از مالزی، ویتنام، تایلند، نپال، کره جنوبی، سریلانکا، میانمار و چین حضور خواهند داشت.

پاکستان که به دلیل ارتباطات تاریخی قوی خود با بودیسم شهرت دارد، بقایای قابل توجهی از تمدن باستانی گندهارا، از جمله تاکسیلا (تاکسیلا)، پوروشاپورا (پیشاور)، پوشکالاوااتی (چارسادا) و مکان‌های باستان‌شناسی متعددی که در سراسر گیلگیت بلتستان پراکنده شده‌اند، در خود جای داده است.

در زمان حکومت آشوکا کبیر، مسیر بین گیلگیت و کشمیر ایجاد شد که امکان گسترش بودیسم به چین و تبت را از طریق منطقه گیلگیت فراهم کرد.

دکتر رامش وانکوانی، وزیر امور خارجه و رئیس کارگروه نخست وزیر در گردشگری گندهارا، وی تاکید کرد که کارنامه این سمپوزیوم با مشورت مورخان، کارشناسان بودیسم و ​​رهبران مذهبی تهیه شده است.

این مقاله اهمیت «گاندهرا» به معنای «سرزمین عطر» را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین مراکز تمدن بودایی برجسته می‌کند. این سایت تاکید می‌کند که مکان‌های باستان‌ شناسی، صومعه‌های بودایی باستانی، و مصنوعات گندهارا از اهمیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی زیادی برای بودایی‌ها در سراسر جهان برخوردار است.

دکتر وانکوانی افزود که این مکان ها توسط پیروان بودیسم مقدس شمرده می شود و هدف این سمپوزیوم کشف "مسیرهای صلح" با نمایش میراث غنی بودایی پاکستان به جهان است. علاوه بر این سمپوزیوم به دنبال ترویج گردشگری مذهبی، ارائه تصویری مثبت از پاکستان و ایجاد محیطی مناسب برای هماهنگی مذهبی است.

انتظار می رود که این سمپوزیوم تلاش ها و آگاهی ها را برای حفظ میراث غنی تاریخی و فرهنگی تمدن گندهارا را در پاکستان افزایش دهد. گروه کاری رئیس نخست وزیر در مورد گردشگری گندهارا نقش این رویداد را در از بین بردن باورهای غلط بین کشورهای با اکثریت بودایی و پاکستان با اکثریت مسلمان برجسته کرد، زیرا جهان شاهد افزایش نفرت و تهدید برای انسجام اجتماعی است.

نمایندگان بازدید کننده این فرصت را خواهند داشت تا از مکان های باستانی بازدید کنند و ضمن شرکت در مراسم مذهبی طبق سنت های خود، مهمان نوازی پاکستان را تجربه کنند. انتظار می رود این مبادله شیوه های فرهنگی و مذهبی باعث تقویت تفاهم بین ادیان و تقویت پیوندهای بین ملت ها بشود.

سمپوزیوم بین المللی گندهارا به عنوان یک رویداد پیشگامانه برای ترویج دیپلماسی فرهنگی، گردشگری مذهبی و هماهنگی بین ادیان آماده است با نمایش میراث غنی بودایی پاکستان، راه را برای جهانی فراگیرتر و بردبارتر هموار کند.

سمپوزیوم بین المللی گندهارا برای تقویت دیپلماسی فرهنگی،تقویت هماهنگی بین ادیان

سمپوزیوم بین المللی گندهارا برای تقویت دیپلماسی فرهنگی،تقویت هماهنگی بین ادیان

منبع:

https://www.pakistantoday.com.pk/2023/07/09/international-gandhara-symposium-

to-strengthen-cultural-diplomacy-foster-interfaith-harmony/

https://www.geo.tv/latest/498272-international-gandhara-conference-set-to-take-

place-in-islamabad-from-july-11

کد خبر 16303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =