وضعیت حفاظت از آبشار ویکتوریا در کانون توجه یونسکو قرار گرفته است

وضعیت حفاظت از آبشار ویکتوریا در دستور کار یونسکو قرار گرفت.

در چهل و پنجمین کنفرانس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان سعودی برگزار شد، وضعیت حفاظت از آبشار ویکتوریا در دستور کار قرار گرفت. مجله ایندیپندنت زیمبابوه می‌گوید آبشار ویکتوریا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری زیمبابوه، این هفته موضوع بحث یونسکو در مورد وضعیت زیست‌محیطی و حفاظتی آن بود، یک سال پس از هشدار سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه منظره جهانی ممکن است از وضعیت میراثی خود محروم شود. این آبشار بین زیمبابوه و زامبیا مشترک است و سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند. یک تیم مأموریت حقیقت یاب یونسکو که در سال 2022 در زیمبابوه مستقر شد به این نتیجه رسید که آبشار ویکتوریا به دلیل "تحولات زیرساختی فردی و تجمعی" در مناطق محدود شده در محدوده آبشار در خطر از دست دادن وضعیت میراث نمادین خود است. آبشار ویکتوریا با داشتن ارتفاع 108 متر، در سال 1989 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شد.

در چهل و پنجمین کنفرانس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان سعودی برگزار شد، وضعیت حفاظت آبشار ویکتوریا در دستور کار قرار گرفت. بحث یونسکو در درجه اول بر این موضوع متمرکز بود که پروژه برق آبی 2400 مگاواتی دره باتوکا چگونه بر وضعیت اکولوژیکی آبشار ویکتوریا تأثیر می گذارد. کمیته حقیقت یاب یونسکو گفت طرح پروژه نیاز به بازنگری دارد. تیناشه فراوو، سخنگوی اداره پارک ها و حیات وحش زیمبابوه گفت: انجام یک ارزیابی اثرات زیست محیطی و اجتماعی قوی قبل از اجرای پروژه ضروری است. ماموریت حقیقت یاب یونسکو در ادامه گزارش فوریه خود بیانیه دیگری را در 14 ژوئن سال جاری منتشر کرد و تاکید کرد که پیشرفت‌های زیرساختی کنترل نشده در آبشار ویکتوریا خطری قریب‌الوقوع برای زیبایی‌شناختی این ارزش جهانی برجسته ایجاد می‌کند.

https://www.newsday.co.zw/theindependent/local-news/article/200016991/vic-falls-conservation-status-comes-under-unesco-spotlight

کد خبر 17042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =