اندیشه شی جین پینگ در زمینۀ فرهنگ و توسعۀ فرهنگی چین

اندیشه شی جین پینگ در زمینۀ فرهنگ و توسعۀ فرهنگی چین و دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی و رسانه ای از نظر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، فرهنگ نقش یگانه و بی­بدیلی در جوان­ سازی ملت چین و ساختن یک جامعۀ جهانی با آیندۀ مشترک ایفا      می ­کند. او از حکمت چینی سخن می­گوید که هزاران سال تداوم یافته است؛ از شکوفایی متقابل تمدن­های جهانی و دستاوردهای فرهنگی محبوب حمایت، و جوانان را تشویق می­کند تا سنت­ های غرورآفرین خود را به ارث ببرند و دیگربار ابداع کنند.

از نظر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، فرهنگ نقش یگانه و بی­بدیلی در جوان­ سازی ملت چین و ساختن یک جامعۀ جهانی با آیندۀ مشترک ایفا      می ­کند. او از حکمت چینی سخن می­گوید که هزاران سال تداوم یافته است؛ از شکوفایی متقابل تمدن­های جهانی و دستاوردهای فرهنگی محبوب حمایت، و جوانان را تشویق می­کند تا سنت­ های غرورآفرین خود را به ارث ببرند و دیگربار ابداع کنند. در نشست ملی اخیر با موضوع  کار، ارتباطات عمومی و فرهنگ که در اوایل اکتبر در پکن برگزار شد، اندیشۀ شی جین پینگ در حوزۀ فرهنگ مطرح شد. در این نشست، رئیس جمهور دستور عملی ارائه و بر مواردی تأکید کرد همچون: ایجاد اعتماد فرهنگی قوی‌تر، پیروی از رویکرد باز بودن و فراگیر بودن، رعایت اصول اساسی و در عین حال، شکل ­گیریِ زمینه‌های جدید برای ایجاد ضمانت‌های ایدئولوژیک قدرتمند، قدرت معنوی و شرایط فرهنگی مساعد برای ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی از همه لحاظ و  پیشبرد جوان­سازی بزرگ ملت چین در تمام عرصه ­ها.

 کارشناسان معتقدند فرهنگ به عنوان روح و نیروی حیاتی برای بقا و توسعۀ ملت عمل می­کند. بدون اعتماد فرهنگی و شکوفایی فرهنگی، هیچ         جوان­ سازی بزرگی برای ملت چین وجود نخواهد داشت. ترویج و شکوفایی فرهنگ سوسیالیستی برای توسعۀ همه جانبۀ مدرن­ سازی سوسیالیستی و جوان­ سازی بزرگ ملت چین ضروری است. در اول ژوئیه 2021، در جریان جشن یکصدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، میدان تیان آن من پکن، شاهد بیانیۀ رسمی پیشنهاد شده توسط شی بود: «ما باید به تطبیق اصول اساسی مارکسیسم با واقعیت­های خاص چین و فرهنگ سنتی ِ خوب آن، ادامه دهیم». این اعلامیه طنین شدیدی در زمینه­ های ایدئولوژی، تئوری و فرهنگ ایجاد کرد که نشان دهندۀ بلوغ دستاوردهای نظری در ساخت فرهنگی است. کارشناسان خاطرنشان کرده اند که چین هم اکنون دارای یک «قدرت سخت» قوی است و به ملت اجازه می­دهد تا میراث فرهنگی تاریخی خود را در حوزۀ داخلی یکپارچه نماید و اعتماد خود را افزایش دهد و «قدرت نرم» را در صحنۀ بین المللی.

 مهنور مخدوم، سردبیر چاینا اَفِیر معتقد است که شی استانداردهای فرهنگی جدیدی را با هدف افزایش شکوفایی فرهنگی و قرار دادن چین به عنوان یک راهبر جهانی در فرهنگ تعیین کرده است. دیدگاه او به دنبال ارتقای تمدن مدرن چین با چشم اندازی تازه و متمایز است. برای کارشناسان، «ترویج تحول خلّاق و توسعۀ فرهنگ سنتی خوب چینی»، به معنای به ارث بردن بهتر فرهنگ سنتی ژرف چین به عنوان بخشی از فرهنگ عالی چین مدرن است.

اندیشه شی جین پینگ در زمینۀ فرهنگ و توسعۀ فرهنگی چین

 شی با بازدید از بیش از صد مکان تاریخی مانند معبد کنفوسیوس، غارهای دون هوانگ، معبد سانسو و خرابه‌های یین، تعهد عمیق خود را نسبت به میراث فرهنگی و آثار فرهنگی نشان داده و بیش از 170 دستورعمل در زمینۀ آثار فرهنگی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی ناملموس ارائه کرده است. 

 لِی زینگشان، رئیس دانشگاه اتحادیۀ پکن گفت: «چین فعالانه قانونی کردن حفاظت از میراث فرهنگی و بازگرداندن آثار فرهنگی گمشده از خارج را ترویج کرده است. این امر، به تقویت روحیۀ ملی و اعتماد فرهنگی می­انجامد». تانگ فِی، رئیس مؤسسۀ تحقیقات باستان­شناسی و آثار فرهنگی استان سیچوان گفت: «تفکر شی جین پینگ در حیطۀ فرهنگ به طور طبیعی با توسعۀ کشور در زمینۀ فرهنگ و وجهۀ بین المللی آن همسو است. فرهنگ سانکسینگدویی که نشان دهندۀ تمدن "شو" باستانی است، یکی از نمایندگان برجستۀ فرهنگ چینی است که برتری پنج ویژگی برجستۀ تمدن چین را به نمایش می­گذارد».

 سو دان، معاون موزۀ ملی هنر و صنایع دستی چین گفت: «نوآوری، هنجار توسعۀ فرهنگی در عصر جدید است». برای نمونه، موزۀ ملی هنر و صنایع دستی چین که به عنوان موزۀ میراث فرهنگی ناملموس چین نیز شناخته می­شود، مسئولیت اصلی تحقیق و ترویج میراث فرهنگی ناملموس چین را بر عهده دارد. در طول دو سال گذشته، این موزه بیش از بیست نمایشگاه مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس برپا کرده و میزبان حدود صد رویداد فرهنگی و آموزشی مرتبط بوده که تحسین مردم را برانگیخته است.

 اعتماد به نفس منجر به قدرت می­شود. ملتی با اعتماد فرهنگی می­تواند محکم بایستد و به عظمت دست یابد. در عصر جدید، اعتماد فرهنگی جوانان برای تداوم فرهنگ کشورشان ضروری است. چن لیون، یک طراح چینی در 20 سالگی، با الهام گرفتن از پارچه­های ابریشمی سنتی یونجین چین، میراث فرهنگی ناملموس 700 ساله را به یک روند مد جدید تبدیل کرده است که در زندگی روزمرۀ مردم از طریق مجموعه­های مد خود مانند «تایگر» ظاهر می­شود.

لی شیائویان مدیر انتشارات مرکزی تألیف و ترجمه گفت: «قدرت سخت چین در حال حاضر قوی است، خواه از نظر توسعۀ زیرساخت، فناوری هوافضا، قدرت کلی اقتصادی ملی یا نوآوری­های فنّاورانه. علاوه بر این، چین نقش برجسته‌ای در امور بین‌الملل ایفا می‌کند و فعالانه، حاکمیت جهانی را ترویج می‌کند. برای نمونه، رهبران مختلف جهان به چین سفر کرده اند و با میانجیگری چین، ایران و عربستان سعودی از احیای روابط سیاسی خبر دادند. اصول سیاست خارجی چین و مفهوم جامعۀ جهانی مشترک آینده، مقبولیت گسترده ای در جامعۀ بین المللی به دست آورده که تجلی ملموسی از به رسمیت شناختن ایده­ها و ارزش­های چین در جهان است».

 ابتکار تمدن جهانی پیشنهاد شده توسط چین بر نیاز به تساهل، همزیستی، مبادلات و یادگیری متقابل در میان تمدن­های مختلف تأکید می­کند که نقشی بی­بدیل در پیشبرد مدرن­سازی تمدن بشری ایفا می­کند.

منبع خبر: https://www.globaltimes.cn/page/202310/1300689.shtml

۲۷ اکتبر

کد خبر 17272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =