رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان: قرقیزها هرگز عرب نخواهند شد

قمچی‌بیک تاشی‌یف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اداره کمیته دولتی در استان چوی گفت که سازمان‌های افراطی مذهبی ظاهر می‌شوند که سعی می‌کنند افکار، سنت‌ها و آداب و رسوم جامعه را به سمت و سوی دیگری سوق دهند و لذا لازم است مبارزه با این موضوع تشدید شود.

قمچی‌بیک تاشی‌یف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اداره کمیته دولتی در استان چوی گفت که سازمان‌های افراطی مذهبی ظاهر می‌شوند که سعی می‌کنند افکار، سنت‌ها و آداب و رسوم جامعه را به سمت و سوی دیگری سوق دهند و لذا لازم است مبارزه با این موضوع تشدید شود.

وی گفت: «این آینده ماست، این آینده کشور ماست. اگر یک قرقیز قرقیز به دنیا آمده باشد، سنت‌های خودش را دارد. مردم قرقیز دین اسلام خود را دارند. مردم قرقیز سنت‌ها، آداب و رسوم و آینده خود را دارند. حفظ این آینده در دست ماست».

به گفته وی، در شهرها و روستاها احکام جدید، تغییر یافته، بد تعبیر و متفاوت با احکام اسلام سنتی ابداع می‌کنند و لباس‌های متفاوتی می‌پوشند که مخالف جامعه است، ظاهر خود را تغییر می‌دهند».

تاشی‌یف بیان داشت: «باید آشکارا گفت که همه قرقیزها مرتب بودند و هیچ کس لباس گشاد قبیح نمی‌پوشید. چنین نبود که جوان‌های ۳۰-۲۵ ساله تا کمر ریش بگذارند. هیچ کس شما را از گذاشتن ریش منع نمی‌کند، بگذارید، اما طبق قوانین. روسری بپوشید، زیبا بپوشید. اما آداب و رسوم مردم و جنبش‌های دیگر را برای ما نیاورید». او گفت: «در جهان بیش از 200 کشور مختلف وجود دارد. عربستان سعودی، قطر، ترکیه، روسیه، قزاقستان... و قرقیزستان. قرقیزها بر اساس سنت‌های خود زندگی می‌کردند. ما آداب و رسوم خود را داریم، تاریخ خود را داریم. ما باید آنها را حفظ کنیم و به فرزندان خود منتقل نماییم. ما قرقیزها هرگز عرب نخواهیم شد. ما قرقیزها هرگز روسی نخواهیم شد. قرقیزها قرقیز خواهند ماند. باید به این موضوع پایان داد. ما باید این را کنترل کنیم». رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تصریح کرد که تعداد کسانی که «چیزهای بد را به نسل جوان آموزش می‌دهند» افزایش یافته است. تشدید کار در این راستا و محافظت از جوانان در برابر سازمان‌های مختلف افراطی ضروری است.

وی گفت: «شما نمی‌توانید مبلغانی را که از مدارس انتقاد می‌کنند، نیازهای پزشکی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، یا سیاست‌های دولت را تایید نمی‌کنند، رها کنید. مبلغانی در این حوزه هستند که می‌گویند نه نیازی به دکتر رفتن است، نه نیازی به مدرسه رفتن، خانه‌هایشان را تاریک می‌کنند و تلویزیون را برمی‌دارند. کسانی هستند که این شیوه‌های بد را در پیش گرفته‌اند. به همه، هر خانه، هر روستا نگاه کنید. چنین پدیده‌هایی نباید وجود داشته باشد. اگر آنها نمی‌خواهند اطاعت کنند، ما آنها را به صورت قانونی تعقیب خواهیم کرد».

قمچی‌بیک تاشی‌یف افرود: «بعد از سخنان من ممکن است خیلی‌ها بگویند که من مخالف دین هستم. این اشتباه است. برعکس، ما از دین حمایت می‌کنیم، ما از اسلام حمایت می‌کنیم. ما مسلمانیم و آماده توسعه دین هستیم. من شخصاً به عنوان رئیس کمیته دولتی امنیت ملی مساجد می‌سازم، مدارس دینی باز می‌کنم، به ملاها، ائمه و جوانانی که می‌خواهند در اسلام باشند، کمک می‌کنم. اینها همه عشق به اسلام است. این بدین معناست که اسلام برای دولت و جامعه مفید است. اما بسیاری هستند که به سمت دیگری می‌روند».

منبع:

https://kg.akipress.org/news:2021249/

کد خبر 17420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =