نگاهی به برنامه "اورنج کورنرز" سفارت هلند در عراق

برنامه اورنج کورنرز((ORANGE CORNERS را باید یک برنامه جهانی دید که هلند در راستای گسترش نفوذ فرهنگی و هم چنین پیشبرد دیپلماسی فرهنگی خود از آن بهره می برد. این برنامه توسط وزارت امورخارجه هلند هدایت و راهبری شده که در کشورهای آفریقایی ،آسیایی و کشورهای خاورمیانه در حال انجام است .یکی از کشورهای هدف در منطقه خاورمیانه ،کشور عراق است.

برنامه اورنج کورنرز((ORANGE CORNERS را باید یک برنامه جهانی دید که هلند در راستای گسترش نفوذ فرهنگی و هم چنین پیشبرد دیپلماسی فرهنگی خود از  آن بهره می برد. این برنامه توسط وزارت امورخارجه هلند هدایت و راهبری شده که در کشورهای آفریقایی ،آسیایی و کشورهای خاورمیانه در حال انجام است .یکی از کشورهای هدف در منطقه خاورمیانه ،کشور عراق است.
برنامه اورنج کورنرز در هر کشور توسط سفارت هلند در همان کشور اجرا می گردد و در مواردی  مانند کشور عراق،سرکنسولگری های هلند نیز در این زمینه فعال هستند.مبنای برنامه اورنج کورنرز حمایت از کار آفرینان در قالب دو برنامه انکوباتورها و هم چنین شتاب دهنده های استارت آپی است.این برنامه تمرکز خود را بر ایجاد فضای کارآفرینی قرار داده و در این زمینه در 3 گام محوری آموزش،مهارت سازی و سیاست گذاری فعالیت می کند.
اورنج کورنرز از هر گونه ابتکاری  برای مقابله با چالش های محلی در هر کشور  که در راستای  اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد باشد حمایت می کند.
موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود آن است که اورنج کورنرز با شناخت جامعه مخاطب هدف خود از یک سو و با شناخت چالش اصلی کشورها در پی تحقق اهداف فرهنگی هلند گام برمی دارد.این برنامه در پایگاه اینترنتی خود پیرامون چرایی ایجاد و توسعه خود بیان می دارد:
نزدیک به 75 درصد جمعیت آفریقا و بیش از 60 درصد خاورمیانه را جوانان زیر 35 سال تشکیل می دهند.بسیاری از این جوانان بیکار هستند  که این میزان در برخی کشورها  به بیش از 50 درصد می رسد.با توجه به رشد فزاینده  جمعیت در آفریقا و منطقه  خاورمیانه،بیکاری جوانان به عنوان یکی از چالش های اقتصادی – اجتماعی به شمار می رود.کارآفرینی و فضای استارت آپ ها راه حل اصلی تاثیرگذار در مسیر رویارویی با این چالش است. 
اورنج کورنرز در عراق
اورنج کورنرز از جوانانی که دارای افکار کارآفرینانه باشد از طریق برگزاری یک دوره 6 ماهه حمایت می کند.در خلال برنامه اورنج کورنرز تاکنون از 20 طرح و پروژه کارآفرینی  جوانان عراقی اعم از زن و مرد از طریق آموزش،برگزاری کارگاههای پیشرفته و هم چنین گسترش  و توسعه طرح حمایت کرده است.
اورنج کورنرز ابتکاری از سوی پادشاهی هلند است  که اجرایی سازی آن در بغداد توسط شرکت کاپیتا صورت می پذیرد. در بغداد این برنامه توسط سفارت هلند در این شهر هدایت و راهبری می شود.کاپیتا یکی از شرکت هایی که در المحطه دارای دفتر بوده و به فعالیت می پردازد. یکی از اصلی ترین الویت های دیپلماسی فرهنگی هلند در عراق موضوع کار آفرینی است.شرکت کاپیتا به عنوان شرکت مجری با شبکه ای از شرکای خود در راستای حمایت از کارآفرینان جوان عراقی از طریق توانمندسازی و هم چنین توسعه طرح های تجاری آنان گام بر می دارد. 
تاکنون اورنج کورنرز 5 دوره آموزشی را برگزار کرده است که آخرین دوره در سال 2022 برگزارشد.دوره هادر قالب دوره های 20 نفری برگزار می شود .این امر تنها مختص به بغداد است و در اقلیم کردستان ظرفیت دیگری اختصاص داده شده است. فرایند ارائه درخواست برای سال 2023 در آغاز ماه ژوئن (1/6/2023) پایان یافته است.
فرایند پذیرش
قبل از بررسی فرایند پذیرش باید به شروط ارائه درخواست و ثبت نام پرداخته شود.بر اساس پیش شرط های لازم باید متقاضی ساکت عراق باشد و هم چنین در محدوده سنی 18 تا 35 سال باشد.حداقل مدرک تحصیلی مورد قبول دیپلم دبیرستان و کارشناسی است.متقاضی باید دارای طرح بوده و در صورت راه اندازی از عمر آن یکسال بیشتر نگذشته باشد.
فرایند پذیرش در برنامه اورنج کورنرز یک فرایند 3 مرحله ای است.افرادی  که بتوانند از این 3 مرحله با موفقیت گذر کنند در برنامه 6 ماهه اورنج کورنرز پذیرفته خواهند.این 3 مرحله عبارت است از :
1- ارائه درخواست
ارائه درخواست برای حضور در برنامه اورنج کورنرز از طریق پر کردن فرم الکترونیکی  که قبل از شروع هر دوره در پایگاه اینترنتی این برنامه قرار می گیرد صورت می پذیرد.
2- دوره آموزشی کوتاه مدت
بعد از پایان مهلت ارائه درخواست،از 50 نفر از درخواست کنندگان برای حضور و مشارکت در دوره آموزشی دو روزه دعوت به عمل می آید.در خلال این دوره کوتاه مدت کمیته داوری از میان 50 درخواست کننده با بررسی اولویت ها به انتخاب بهترین گزینه ها می پردازند.
3- انتخاب
در نهایت کمیته داوری 20 نفر را برای مشارکت در دوره  6 ماهه انتخاب می کند.این امر پس از بررسی کمیته داوری  و هم چنین ارائه طرح کارآفرینی توسط متقاضی صورت می گیرد.
اورنج کورنرز  در اقلیم کردستان                                                                                       
     سرکنسولگری هلند در اربیل  با همکاری شرکای خود  طی ارتباطی سازنده با حکومت اقلیم کردستان به ارائه  برنامه هایی در زمینه انکوباتورها  و هم چنین استارت آپ برای  کارآفرینان جوان کرد (اعم از زن یا مرد) می پردازد.در قالب برنامه  اورنج کورنرز  در اربیل، فضای فیزیکی برای کارگروهی ایجاد شده و هم چنین خدماتی در زمینه آموزش،ارائه مشاوره و کارورزی،هدایت و راهبری و دیگر عوامل تاثیرگذار  برای توانمند سازی نخبگان جوان کرد برای ایجاد و گسترش طرح تجاری خود ارائه می شود.یکی از دیگر اقدامات انجام شده در قالب اورنج کورنرز  تبدیل دانش موجود به فعل یعنی یک طرح تجاری و یافتن آن چیزی است که کار،آفرینان جوان برای موفقیت بیشتر به آن نیاز دارند.هم چنین خدمات مشاوره ای در راستای یافتن راه حل برای موانع و چالش های  موجود در مسیر ایجاد یک فضای بهینه کارآفرینی  ارائه می شود.
شرکای اورنج کورنرز
مبنای اصلی اورنج کورنرز  تکیه بر شرکای محلی است.در بغداد نیز شریک اصلی  اورنج کورنرز  شرکت آسیاسل است  که یکی از اپراتورهای اصلی تلفن همراه در عراق به شمار می رود.شرکت مجری نیز شرکا کاپیتا است که پیشتر به آن اشاره شد.در اقلیم کردستان شرکای  اورنج کورنرز   بالغ بر چندین شریک می باشد که بخش اعظم آن شرکای غیر محلی و بومی است.
فرایند حمایت از طرح های کارآفرینانه در بغداد و اقلیم کردستان
فرایند حمایت از طرح ها و ایده های کارآفرینی جوانان عراقی در بغداد و اقلیم کردستان یک فرایند 5 مرحله ای است که توسط اورنج کورنرز  در حال انجام است.این فرایند 5 مرحله ای عبارت است از:
1- هدایت و مشاوره:در قالب کارگاه های آموزشی گروهی و کارورزی
2- مهارت افزایی:در قالب مشارکت در کارگاه های آموزشی گروهی و فردی
3- شبکه سازی و برگزاری رویداد:برگزاری جلسات حرفه ای با سرمایه گذاران و کارآفرینان همتا و هم چنین برگزاری نمایشگاه
4- پیگیری فرد به فرد:پیگیری مداوم و مستمر میزان پیشرفت طرح نخبه دارای ایده و طرح کارآفرینی
5- تسهیل دسترسی و استقرار:در قالب تسهیل دسترسی به فضای انکوباتور و اخذ هزینه های اندک برای استقرار تجاری
اطلاعات تماس و پایگاه اینترنتی
اطلاعات تماس و پایگاه اینترنتی  در بغداد و اربیل به شرح زیر می باشد:
https://www.orangecorners.com/country/kurdistan-region-of-iraq    
https://www.orangecorners.com/country/baghdad-iraq/
Orange Corners Erbil | TechHub, MSELECT Centre, Danyal Qassab Street, Naz Naz qtr, Erbil, Iraq |  +964 (0) 66 261 4455 | erbil@orangecorners.com; info@techhub.iq
Orange Corners Baghdad | Al-Mansour Neighborhood 609, house number 10, Alley 13, 00964 Baghdad, Iraq | baghdad@orangecorners.com
أورانج کورنرز بغداد | حی المنصور - الامیرات
نگاهی تصویری به اورنج کورنرز
شرکای اورنج کورنرز   در بغداد و اربیل     
        
کد خبر 17513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =