معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

در سال ۲۰۱۶ در گوشه ای از شهر کراچی حجت الاسلام دکتر سیدنسیم حیدر زیدی با مباشرت آکادمی انوارالقرآن کتابخانه ای را با عنوان جعفر طیار راه اندازی کرده است. شروع به کار این کتابخانه فقط با یک اتاق ساده و کوچک آغاز شد ولی در طول هفت سال به خاطر استقبال مراجعان و کمبود فضای مطالعه، سه مرتبه ساخت و ساز در کتابخانه صورت گرفت و در نهایت تبدیل به یک کتابخانه ی وسیع سه طبقه ای شد

امروزه کتابخانه های بزرگ شهر کراچی خالی از مراجعه کننده هستند و خیلی از کتابخانه ها تعطیل و بسته شده اند و اندک کتابخانه هایی که هنوز موجود هستند هم با تعداد خیلی کمی از مراجعین مواجه هستند و خصوصا جوان ها در کتابخانه دیده نمی شوند و فقط گاهی به خاطر امتحانات درسی مراجعه می کنند. به طور تقریبی می توان گفت که ۷۰درصد دانش آموزان در پاکستان فقط در مدرسه ها کتاب های درسی را می خوانند و غیر از آن علاقه ای به کتابخانه ندارند.

اما در گوشه ای از شهر کراچی اتفاق دیگری به دست یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه المصطفی رقم زده شده است. در سال ۲۰۱۶ حجت الاسلام دکتر سیدنسیم حیدر زیدی با مباشرت آکادمی انوارالقرآن کتابخانه ای را با عنوان جعفر طیار راه اندازی کرده است. شروع به کار این کتابخانه فقط با یک اتاق ساده و کوچک آغاز شد ولی در طول هفت سال به خاطر استقبال مراجعان و کمبود فضای مطالعه، سه مرتبه ساخت و ساز در کتابخانه صورت گرفت و در نهایت تبدیل به یک کتابخانه ی وسیع سه طبقه ای شد و این در حالی است که موقع امتحانات، این سه طبقه هم پر از مراجعه کننده می شود.

در این عمارت زیبا و بزرگ افراد زیادی از غرب و شرق منطقه ملیر شهر کراچی حضور پیدا کرده و نوجوانان زیادی در آن ثبت نام کرده اند، تعداد آقایانی که در کتابخانه ثبت نام کرده اند بیش از ۲۰۰۰ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان خانم بیش از ۱۴۰۰ نفر است. البته محل مطالعه خانم ها یک ساختمان مجزاست.

یکی از اقدامات مسئولان کتابخانه، فراهم نمودن ابزار ثبت نام های آنلاین برای موضوعات مختلف می باشد تا جوانان تحصیلکرده شیعه ی منطقه ملیر که معمولا از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند بتوانند بدون پرداخت هزینه برای شغل های مناسب دولتی فرم استخدام پر کنند.

بعنوان مثال در یک مورد که مربوط به استخدام معلم برای مدارس دولتی بود، با ابتکار این مرکز بیش از دویست جوان شیعه برای معلمی در مدارس استخدام رسمی دولت شدند و تعداد دیگری هم در انتظار اعلام نتایج از سوی دولت ایالتی هستند. مسئولان کتابخانه برای امادگی جوانان یک همایشی را تشکیل دادند و درباره ی آمادگی امتحانات استخدامی توضیحات مفصلی به مراجعین آموختند. در این برنامه تقریباً ۱۷۰ نفر از دانش اموزان منطقه ی ملیر شرکت کردند.

مسئولان کتابخانه جعفر طیار اقدامات متنوعی برای مخاطبان چند هزار نفری خود انجام میدهند که نمونه هایی از آن در زیر آمده است:

برگزاری کنفرانس پیام نهج البلاغه

برگزاری همایش ذهن و هوش مصنوعی

برگزاری کارگاه سطح پیش رفته ی مایکرو سافت با حضور یکی از کارشناسان خبره این شرکت

برگزاری مراسمات رونمایی از کتاب های سودمند

برگزاری همایش مالیات اسلام و قوانین بانکی

برگزاری همایش دویست نفره دانش آموزی برای آمادگی امتحانات

فروش ارزان قیمت کتاب برگزیده در ماه مبارک رمضان با هفتاد درصد تخفیف

باز گذاشتن شبانه کتابخانه تا سحر در ماه مبارک رمضان برای مراجعین

ارائه نمونه سؤالات امتحانی معروف ترین دانشکده ها و آموزشگاه های کراچی در سایت کتابخانه

آموزش کامپیوتر و زبان انگلیسی

برگزاری کارگاه های آموزشی برای خانواده ها

اهداء رایگان کتاب در موکب ده روزه در ماه محرم

برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب با ۲۰ تا۷۰ درصد تخفیف ویژه در دهه اول محرم

معرفی کتاب های داستانی در صفحه ی فیسبوک بصورت کلیپ های کوتاه ویدئویی برای مخاطبان  

اقدام به جمع آوری و حفظ کتاب های مهم شاعران و نسخ خطی

برگزاری همایش کتاب شناسی

برگزاری مسابقات عکاسی با موضوع غزه و فلسطین

ارائه فایل پی دی اف 3000 عنوان کتاب در گروه مجازی کتابخانه برای اعضاء

و اقدامات متنوع آموزشی، تربیتی، علمی و پژوهشی دیگر در راستای تقویت و ارتقاء جایگاه اجتماعی شیعیان.

کتابخانه ی جعفر طیار در یکی از جشنواره های آرتس کونسل(شورای هنر پاکستان) جایزه ی یکی از فعال ترین کتابخانه های شهر کراچی را نیز دریافت کرده است. 

آدرس وبسایت کتابخانه: jtlibrary.org

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

معرفی کتابخانه جعفر طیار در منطقه شیعه نشین ملیر شهر کراچی

کد خبر 18044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =