حمایت دولت قزاقستان از نهاد خانواده

خانواده یک نهاد اجتماعی اساسی است که عملکرد آن مستقیماً بر رفاه و ثبات دولت تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اولویت دولت در سیاست خانواده در درجه اول به اقداماتی اختصاص می‌یابد که با هدف تقویت و حمایت از خانواده‌ها و ایجاد شرایط لازم برای رشد جسمی، فکری، معنوی و اخلاقی آنها صورت می‌گیرد.

قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهور در یکی از سخنان خود گفت که خانواده اساس رفاه و سعادت قزاقستان است، بنابراین دولت به طور همه‌جانبه از نهاد خانواده حمایت خواهد کرد.

به طور کلی، قزاقستان در زمینه سیاست خانواده دولت با مشکلاتی همچون رشد مرگ‌ومیر مادران در سال‌های اخیر، رشد مرگ‌ومیر نوزادان در 2 سال اخیر و کمبود متخصص در زمینه بهداشت باروری مواجه است.

بر اساس نتایج 12 ماهه سال 2021، میزان مرگ‌ومیر نوزادان با افزایش 7 درصدی به 35/8 در هر 1000 تولد زنده در مقابل 79/7 در مدت مشابه در سال 2020 رسید. در عین حال، در نیمه اول سال 2022 این روند ادامه دارد که یک علامت هشداردهنده است.

سازمان بهداشت جهانی، مرگ‌ومیر نوزادان را به عنوان "شاخص جدایی‌ناپذیر کیفیت زندگی در یک منطقه خاص" می‌شناسد. این شاخص وضعیت کلی سلامت و استاندارد زندگی مناطق و جمعیت کشور را به طور کلی مشخص می‌کند.

دولت اقدامات متعددی را برای حمایت از نهاد خانواده انجام می‌دهد. در سال 2022 نظریه سیاست خانواده و جنسیت در جمهوری قزاقستان تا سال 2030 به روز شد.

مراکز حمایت از خانواده در تمامی مناطق با ارائه مشاوره، کمک حقوقی و روانی در حال افتتاح است. به گفته وزارت اطلاع‌رسانی و توسعه اجتماعی جمهوری قزاقستان تا تاریخ 1 دسامبر 2022، 61 مرکز حمایت از خانواده در مناطق مختلف کشور وجود داشته است. 36 مورد از آنها برای کمک به مادران دارای فرزند ایجاد شده است. برای ساماندهی اوقات فراغت خانواده‌ها در کشور باشگاه‌های خانوادگی وجود دارد و برای والدین دارای فرزند زیر 3 سال امکان کار پاره‌وقت فراهم شده است.

از ژانویه 2020 با توجه به تعداد فرزندان خانواده کمک هزینه متمایزی برای خانواده‌های دارای فرزند تعیین شد. به علاوه، کودکان خانواده‌های کم‌درآمد از یک بسته اجتماعی تضمین‌شده برخوردار هستند که لوازم مدرسه، غذای رایگان در محل تحصیل و سفر ارزان‌قیمت با وسایل نقلیه عمومی را فراهم می‌کند. به هر حال، خانواده‌های دارای فرزندان زیاد و مادران دارای آویزهای " التین القا" و" کمیس القا " حق اولیه دریافت مسکن از سهام مسکن مشترک را دارند.

موقعیت رسمی  برای مادران مجرد در کشور وجود ندارد. مادر مجرد به زنی گفته می‌شود که فرزندی به دنیا آورده اما ازدواج قانونی نکرده است و نفقه دریافت نمی‌کند. اما قانون «اعطاء مسکن» مقرر می‌دارد که مادران مجردی که فرزند بدون پدر را تربیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان عضو یک گروه آسیب‌پذیر اجتماعی به صف خرید مسکن بپیوندند.

به هر حال، از اول ژانویه 2023 دوره پرداخت برای مراقبت از کودک از 1 به 5/1 سال افزایش یافته است و این یک ابتکار ریاست جمهوری بود.

قزاقستانی‌ها ابتکار رئیس جمهور قزاقستان را در ایجاد "صندوق ملی برای کودکان" کمک مهمی به آینده کودکان و رفاه خانواده می‌دانند. ماهیت آن در این واقعیت نهفته است که نیمی از درآمد سرمایه‌گذاری صندوق به حساب‌های پس‌انداز ویژه‌ای که برای کودکان افتتاح می‌شود، واریز می‌شود. وجوه از بدو تولد تا 18 سالگی در آنجا انباشته می‌شود. این پس‌انداز می‌تواند برای خرید مسکن یا تحصیلات استفاده شود. صندوق ملی کودکان در سال 2024 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

منبع:

https://e-cis.info/news/566/111929/

کد خبر 18599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =