قزاق‌ها در 18 مارس با شعار روز لباس ملی به استقبال نوروز می‌روند

بر اساس قالب جدید جشن نوروز در قزاقستان، قزاق‌ها در روز 18 مارس با شعار روز لباس ملی با طیف گسترده‌ای از جشن‌ها به استقبال نوروز می‌روند. هدف از این نامگذاری ایجاد محبوبیت و ترویج لباس سنتی ملت قزاقستان است در حالی که فضای تفسیر مدرن از الگوهایی با قرن‌ها قدمت را باقی می‌گذارد.

در سومین جلسه از کنگره ملی در 15 مارس، قاسم ژومارت توکایف بر تکلیف خطیر تقویت هویت ملی با ترویج لباس‌های ملی تاکید نمود. او گفت: ”امسال در طول جشن‌های نوروزی که با Korisu day به معنای روز احترام و آشتی آغاز شد، هر روز عنوان خود را دارد. یکی از این روزها روز لباس ملی نامگذاری شده است که باید معرف ما در جهان باشد. سال گذشته در افطار ماه رمضان (Auyzashar) بنده به خصوص این مساله را مورد خطاب قرار دادم. ضروریست این ابتکار ستودنی مورد حمایت و ترویج قرار گیرد“. او افزود: ”بعضی از شرکت‌های بزرگ و موسسه‌های آموزشی تاکنون پوشیدن لباس به سبک ملی را اجرا نموده‌اند“.

پایتخت قزاقستان با حضور چهره‌های فرهنگی و هنرمندان تئاتر، کمپین لباس ملی را در مقابل نقشه آتامکن مجتمع یادبود قوم قزاقستان راه‌اندازی می‌کند. در همین روز، مرکز آموزش‌های فوق برنامه سانا میزبان یک نمایشگاه موضوعی در ارتباط با تاریخ و چارچوب فکری لباس ملی برای دانش‌آموزان است. در ماه گذشته، دولت موکایف عضو مجلس، دیدگاه روز لباس ملی را در سطح دولتی مطرح نمود. او پیشنهاد لباس ملی استاندارد برای دانش‌آموزان و تلفیق عناصر هویت قزاقی با لباس کارمندان دولتی را ارائه کرد.

موکایف گفت: ”کشور ما باید به داشتن میراث غنی در لباس ملی‌مان افتخار کند“. مایه مباهات ماست که صرفنظر از پوشاک، تنها در خصوص پوشش سر، 20 نوع پوشش سنتی داریم. امروز لباس ملی ما به طور گسترده نه تنها در قزاقستان بلکه در دیگر کشورها معرفی می‌شود.

او همچنین دولت را به حمایت از شغل‌های داخلی که در تولید لباس ملی نقش دارند، فراخواند. اخیراً، کارآفرینان قزاق با توجه به تقاضای فزاینده مردم نسبت به برندهای محلی از جمله Qazaq Republic, Arlem, Shakerbay, Arunaz, Kaidarova, Shoqan, Argymaq و موارد جدید دیگری که وارد بازار شده‌اند، به طور قابل توجهی تولید داخلی لباس را با طرح‌های ملی ترویج کرده‌اند.

طراحان داخلی در حال تولید شاپان‌های مدرن (نوعی جامه سنتی بلند زنانه)، کامیسولز مد روز (کت سنتی شیک) و تاکیای ملی گلدوزی‌شده (کلاه بدون لبه) هستند که به عنوان آیتم‌های کاربردی و مطابق با مد روز جای خود را در کمدهای لباس باز کرده‌اند.

در این رویداد، زندگی شهری و پرجنب‌وجوش در آلماتی نیز مملو از مجموعه‌ای از رویدادهای خاص خواهد شد. این شهر با بیش از 2.2 میلیون نفر، بالاترین جمعیت در کشور را دارد.

در 18 مارس همچنین رقابت بزرگ نمایش لباس ملی مد روز در فیلارمونیک دولتی ژامبیل قزاقستان برگزار خواهد شد. در این رقابت، طراحان جوان آداب و رسوم و سنت‌ها را با تعابیر مدرن ارائه خواهند داد.

منطقه شوگلا نیز مکانی برای یک رویداد طراحی دیگر یعنی هفته مد تومار (تالیسمن) خواهد بود؛ جایی که خیاط‌های حرفه‌ای محلی آثار هنری خود را به عموم نمایش خواهند داد. در فرهنگ قزاقستان، اعتقاد بر این است که طلسم‌ها خوش‌شانسی به ارمغان می‌آورند که انعکاس‌دهنده تنوع شیوه‌های فرهنگی است.

جواهرات قزاقستان، که عنصر ضروری یک لباس کامل است، منشا باستانی دارد و شیوه‌های فرهنگی متنوع را منعکس می‌کند. هنر جواهرات قویا مبتنی بر نمادگرایی زیورآلات باستانی ترکی است و دربردارنده معنای مقدس است.

عروسک‌ها نیز که به لباس‌ها و تزئینات سنتی مزین شده‌اند، مخاطبانی را مجذوب خود می‌کنند. در 19 مارس، تئاتر عروسکی دولتی، نمایشگاهی از عروسک‌هایی با لباس ملی را برای کودکان و بزرگسالان برگزار خواهد کرد.

در زمینه فعالیت‌های ذکرشده، خیابان اربات، که محلی برای قدم زدن شهروندان محلی است، یک نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌کند. این نمایشگاه که توسط اتحادیه طراحان قومی برگزار می‌شود، تا 24 مارس ادامه خواهد داشت.

منبع:

https://astanatimes.com/2024/03/nauryz-celebration-spotlights-kazakh-traditional-attire/

کد خبر 18916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =