۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲

این موسسه فرهنگی از سال 2009 فعالیت خود را از طریق برپایی فعالیت های فرهنگی و هنری و هم چنین چاپ مجموعه ای از کتاب تحت عنوان مجموعه نخیل عراقی الابداعیه آغاز کرد.بعد از گذشت چند سال  این سازمان به عنوان یک سازمان مردم نهاد در سال 2019 میلادی در اداره سازمانهای غیردولتی عراق به صورت رسمی ثبت شد.

یکی از موسسات فرهنگی تاثیرگذار در صحنه فرهنگی  عراق موسسه فرهنگی نخیل عراقی(نخل عراقی) است.این موسسه به وسیله دکتر مجاهد ابوالهیل و مجموعه ای از اصحاب فرهنگ و هنر تاسیس شد.این موسسه به ادبیات،حوزه های شناختی،فرهنگ ،اجتماع و ابداع و ابتکار اهتمام دارد.

رئیس افتخاری این موسسه فرهنگی،نصیر شمه موسیقی دان عراقی است که سفیر یونسکو در حوزه موسیقی جهانی است.این موسسه فرهنگی از سال 2009 فعالیت خود را از طریق برپایی فعالیت های فرهنگی و هنری و هم چنین چاپ مجموعه ای از کتاب تحت عنوان مجموعه نخیل عراقی الابداعیه آغاز کرد.بعد از گذشت چند سال  این سازمان به عنوان یک سازمان مردم نهاد در سال 2019 میلادی در اداره سازمانهای غیردولتی عراق به صورت رسمی ثبت شد.
 

موسسه فرهنگی نخیل عراقی در اساسنامه خود بخشی از اهداف این موسسه فرهنگی را این گونه بیان کرده است:

  1. انتقال فرهنگ،ادبیات و دانش موجود  در قفسه کتابخانه ها و صفحات کتابهای چاپ شده به فضای مجازی در راستای اطلاع و استفاده کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی
  2. ایجاد پل ارتباطی میان اصحاب فرهنگ و هنر از یکسو و ایجاد پل ارتباطی میان اصحاب فرهنگ و هنر با نسل جدید از طریق اتکا به ابزارهای نوین انتقال ارزشهای فرهنگی
  3. معرفی آثار فرهنگی و هنری جدید و هم چنین مخاطبان آن
  4. احیای هویت فرهنگی اقشار مختلف مردم عراق(شامل اقلیت های دینی و قومی) و معرفی آنها در چارچوب ملی
  5. گسترش توانمندی های جدید و توسعه دستاوردهای فرهنگی،هنری و ادبی
  6. راه اندازی برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه عراق
     

موسسه  فرهنگی نخیل عراقی موسسه  ای مستقل بوده که فاقد هر گونه گرایش حزبی و مذهبی است.این موسسه تنها به موضوع هویت ملی عراقی ضمن احترام به هویت های فرعی موجود در داخل جامعه عراق می پردازد.این موسسه فرهنگی وابسته به هیچ جریان سیاسی  نیست و هیچ گونه گرایشی نیز به احزاب سیاسی موجود در صحنه سیاسی عراق ندارد.

منابع مالی موسسه فرهنگی نخیل عراقی از طریق درآمدهای تبلیغاتی از خبرگزاری نخیل عراقی وابسته به این موسسه  و هم چنین تبرعات فعالان فرهنگی و اعضا تامین می گردد. این موسسه فرهنگی هیچ گونه حمایتی از سوی شخصیت های سیاسی یا رسمی یا سازمانهای دولتی و احزاب سیاسی دریافت نمی کند.
 

یکی از فعالیت های این موسسه فرهنگی در حوزه نشر کتاب است.در این زمینه موسسه فرهنگی نخیل عراقی در سال 2020 ،9 جلد دیوان شعر شعرای معاصر عراقی را منتشر ساخته است.

موسسه فرهنگی نخیل عراقی هم چنین اقدام به برگزاری جشن های فرهنگی و هنری و هم چنین برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و هنری می کند.مکان برپایی این گونه اقدامات در سالن این موسسه فرهنگی در بغداد است به عنوان مثال این سازمان در یکی از حوزه های فعالیت خود یعنی ادبیات اقدام به برگزاری جشنواره شعرای جوان  نمود.در کنار این اقدامات این موسسه فرهنگی در زمینه آموزشی نیز فعالیت داشته و به برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی  در زمینه فرهنگی و هنری می پردازد.

یکی از اقدامات ارزشمند این موسسه فرهنگی راه اندازی خبرگزاری خاص در حوزه فرهنگ و هنر  عراق است.این خبرگزاری به نام خبرگزاری نخیل عراقی شناخته می شود و توانسته است در زمینه معرفی هنرمندان و انعکاس فعالیت های هنرمندان و ادیبان عراقی فعالیت کند.این خبرگزاری هم چنین با انتشار مقالات فرهنگی - هنری و ادبی نقش به سزایی در گسترش فرهنگ و ادبیات معاصر عراق ایفا نموده است.در کنار پایگاه اینترنتی این خبرگزاری،این موسسه اقدام به طراحی اپلیکیشن خاص این خبرگزاری که قابلیت نصب بر روی گوشه های همراه را دارد  نموده است.

حوزه های اصلی مورد تمرکز خبرگزاری نخیل عراقی حوزه های فرهنگی ،هنری،اجتماعی  و هم چنین آموزشی در سطح ملی و در سطح بین المللی است.

این موسسه فرهنگی توانست در خلال سال 2020 میزبان بیش از 300 هزار نفر مخاطب در پایگاه اینترنتی خود و هم چینن گروه های وابسته به خود در شبکه های اجتماعی باشد.حوزه تمرکز در شبکه های اجتماعی وابسته به این موسسه تمرکز بر گسترش فرهنگ عراقی و ترسیخ هویت ملی و انتقال آثار فرهنگی می باشد.

یکی دیگر از اقدامات این موسسه فرهنگی انتشار مجله ای الکترونیکی به نام مجله نخیل عراقی للابداع است که به نشر ارزشها،رسوم و عادات و سنت های مردم عراق و هم چنین نشر ضرب المثل های عراقی و شعر عامیانه و معرفی میراث فرهنگی عراق می پردازد.این مجله را می توان نوعی دایره المعارف فرهنگی عربی نامید زیرا که تنها اختصاص به عراق نداشته و به نشر ارزشها و عادات و رسوم دیگر کشورهای عربی نیز می پردازد.
 

موسسه فرهنگی نخیل عراقی با انتشار فرم خاصی به عضو گیری از اصحاب فرهنگ و هنر و هم چنین شعرای عراقی  می پردازد.بدیهی است که ارتباط این موسسه با اصحاب فرهنگ و هنر یک طرفه نبوده  و این موسسه نیز با پیگیری صفحات هنرمندان عضو در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار آثار و دستاوردهای فرهنگی،هنر و ادبی آنان می پردازد.

موسسه فرهنگی نخیل عراقی در پایگاه اینترنتی خود به معرفی شخصیت های برجسته هنری،فرهنگی و ادبی عراق و جهان عرب می پردازد و از این لحاظ می توان این پایگاه را دایره المعارف شخصیت های فرهنگی و هنری عراق نامید.بخش دیگری از پایگاه اینترنتی این موسسه دربردارنده کتابخانه الکترونیک است که در آن به شناساندن و انتشار آثار ادبا،شعرا و نویسندگان عراقی می پردازد.

مقر اصلی موسسه فرهنگی نخیل عراقی در بغداد واقع شده است و به خاطر شخصیت مجاهد ابوالهیل دارای ارتباطات گسترده ای با اقشار مختلف فرهنگی و هنری است.آدرس پایگاه اینترنتی موسسه نخیل عراقی به نشانی زیر می باشد:

https://iraqpalm.com/

موسسه فرهنگی نخیل عراقی

موسسه فرهنگی نخیل عراقی

کد خبر 19263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =