۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

پروژه حقیقت و عدالت بین المللی (ITJP) مستقر در لندن گزارشی با عنوان « ناپدید شدن، شکنجه و خشونت جنسی علیه تامیل ها ۲۰۲۲-۲۰۱۵  » را منتشر کرده است.

پروژه حقیقت و عدالت بین المللی (ITJP) مستقر در لندن گزارشی با عنوان « ناپدید شدن، شکنجه و خشونت جنسی علیه تامیل ها ۲۰۲۲-۲۰۱۵  » را منتشر کرده است.

نیروهای امنیتی سریلانکا مردان و زنان اقلیت قومی تامیل را ربودند و انها را مدتها پس از پایان جنگ داخلی خونین در این جزیره جنوبی اسیا شکنجه کردند.

قومیت و عدالت در سریلانکا

جنگ داخلی ۲۶ ساله بین شورشیان جدایی طلب تامیل و نیروهای دولتی در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. گروه های حقوق بشری هر دو طرف را به سوء استفاده در جریان درگیری متهم می کنند که در ان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند.

پروژه بین المللی حقیقت و عدالت مستقر در لندن (ITJP) که سوء استفاده های ادعایی در سریلانکا را مستند کرده است، در گزارش خود به جزئیات اظهارات ۱۲۳ تامیل اشاره کرد که گفته اند بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ توسط مقامات سریلانکا مورد ضرب و شتم، سوزاندن، خفه شدگی و تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

یک وزیر دولت روز چهارشنبه گفت که سریلانکا اتهامات ITJP را رد می کند،.

در این گزارش با عنوان "ناپدید شدن، شکنجه و خشونت جنسی تامیل ها، ۲۰۱۵-۲۰۲۲" که روز پنجشنبه منتشر شد، امده است که ۱۱ نفر از این ۱۲۳ نفر پس از به قدرت رسیدن رانیل ویکرمسینگه به عنوان رئیس جمهور سریلانکا در ژوئیه ۲۰۲۲ ، بازداشت شده اند.

"تجزیه و تحلیل در گزارش فعلی موید ان است ... بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ سیستماتیک و مبتنی بر برنامه و ساختاری تثبیت شده بود و بیانگر آن است که در آن دوران هفته ساله نیز مانند دوران ریاست جمهوری رانیل ، بازداشت ها خودسرانه و غیرقانونی و سیستماتیک بود.

یاسمین سوکا، مدیر اجرایی ITJP گفت: "بعید است که این بازداشت ها متوقف شود مگر اینکه جامعه بین المللی فشار بیشتری بر سریلانکا برای مقابله با اصلاحات بخش امنیتی و ریشه کن کردن مقامات مسئول این فرهنگ خشونت علیه تامیل ها اعمال کند."

تاراکا بالاسوریا، وزیر مشاور امور خارجه سریلانکا در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت که سریلانکا از زمان پایان جنگ اقدامات متعددی را برای رسیدگی به نگرانی های حقوق بشری و ترویج اشتی از جمله ازادسازی و تحویل زمین به صاحبان اصلی تامیل، اعمال ممنوعیت برای ارتش برای حضور در شمال و شرق کشور و انتصاب افراد ویژه برای بررسی  وضعیت افراد مفقود شده در خلال جنگ،  انجام داده است.

وی گفت: نگاه ما به حقوق بشر به عنوان یک روند مستمر است... و ما متعهد به تعامل با شرکای بین المللی از جمله سازمان های غیر دولتی برای پیشبرد روند اشتی هستیم.»

این گزارش همچنین به نقل از بالاسوریا نوشت: همانطور که در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد مشخص شده است ، سریلانکا همچنین در حال تلاش برای انتصاب یک کمیسیون برای حقیقت، وحدت و اشتی است.

https://colombogazette.com/۲۰۲۴/۰۵/۰۹/tamils-faced-torture-in-sri-lanka-long-after-war/

کد خبر 19443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =