۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

هسته اصلی حزب حاکم بی جی پی از عناصر تندرو تشکیل شده است و بسیاری از کارهای که انجام گرفته مانند قوانین در مورد ذبح گاو و غیرو بدون تدبیر و با فشار همین افراط گراها مدون شده است. بسیاری از طرح های که تا کنون طرح شده نیز در مراحل ابتدای یا اجرای ساکن مانده و نمود عینی آنچنانی ندارد.

این حکومت است که ارعاب و سرکوب مخالفان را تشدید می کند.

هندوستان ظرف ۷۰ سال گذشته تغییر اساسی کرده است. اینگونه نیست که در گذشته اغتشاشات اجتماعی وجود نداشت. هیجانات جمعی،گویای چنین خشونتی در سطح فردی نبود. اعتقاد به هندوتوا کانون تشکیل عقیده است. هندوتوا درگیر عدم تساهل گروه هایی با عقاید مختلف است و آنهایی را که به هنجارهایشان پایبند نیستند را با خشونت تهدید می کند. "عدالت آنی" و یژیلانته ها در مورد  گاو، کم کم ترس را در میان مردم القاء می کند.

گاو نماد ایده ئولوژی هندوتواست. به هر حال، حمایت تشکیلات هندوتوا از گاو به خودی خود اهمیت ندارد. چیزی که مهم است پیام این حمایت است: حمایت از گاو به واسطه ایجاد ترس از خشونت در میان اقلیت ها امکان پذیر است.

یکسری نام های مرتبط با این برنامه ها از حزب کنگرس گرفته شده است، اظهارات با واقعیت همخوانی ندارد و شبیه به بایتی است که به دنیای پسا حقیقی تعلق دارد و اسلحه عقاید نوظهور است. قرارداد های تحقق نیافته با چین و ژاپن به ارزش میلیاردهای دلار، شهر های کوچک طاعون زده، آبهای آلوده گانگا و سراب اقتصاد دیجیتالی واقعیت دنیای امروز است.

مقصر تمام اینها نخست وزیری است که حرف او از عملش بیشتر است. اقامت های موقت او در خارج از کشور درس هایی را در مورد مدیریت وقایع در اختیار قرار می دهد. فرش قرمز خوش آمدگویی که زیر پای نخست وزیر پهن شده است به عنوان یک رویداد بی نظیر تلقی می شود. گویا پیش از این هیچ کشور دیگری نخست وزیران پیشین ما را دعوت نکرده بودند. "موئس"  علناٌ به عنوان نقطه عطفی تحسین می شود. در نهایت هنوز هم چیزی عایدمان نشده است. نخست وزیر به جای اینکه کاری کند که ما در مورد آمریکا جسارت پیدا کنیم معامله ۲۲ هواپیمای بدون سرنشین را انجام میدهد.

در فرانسه، ۳۶ هواپیمای جنگنده رافائل را با هزینه ای برابر با ۱۲۶ کرون خریداری کردیم. ادعا می شود بونامی که از همسایگان هند است از دستاوردهای عظیم آنهاست. سربازان چینی و هندی چشم خود را به "دوکلام " دوخته اند. تروریسم در مرز کشمیر قربانیان بیگناهی را هدف قرار داده است. در نپال، نفوذ چین به طور چشمگیری افزایش یافته است. چین همچنین در میانمار و سریلانکا جای پای خود را محکم کرده است و اکثر همسایگان ما "او بی او آر " را پذیرفته اند.

حذف اسکناس های درشت شکست اقتصادی را به اثبات رساند. چهار هدفی که نخست وزیر در ۸ نوامبر سال ۲۰۱۶ آن را اعلام کرد بیشتر به مثابه  برداشت محصول است. تروریسم همچنان ادامه دارد و ثروت نامشهودی را به همراه دارد. هندوستان آنگونه که تظاهر میشود کشوری عاری از فساد نیست. گزارش شفافیت بین المللی که در ماه مارس منتشر شد هندوستان را به عنوان فاسد ترین کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام معرفی کرد. اسکناس های تقلبی برای سوء استفاده همچنان در دسترس است. حذف اسکناس های درشت به منوی انتخابی برای مبادله  پول سیاه به سفید تبدیل شد. جای تعجب است که تاثیرات حذف اسکناس های درشت در خلال انتخابات "یو پی" مشاهده نشد.

مالیات بر ارزش افزوده ناکارآمد که نتیجه مصالحه و سازش برای تسریع در اجراء سیستم مالیاتی است، تمایل به سرمایه گذاری را کاهش می دهد. تحقیقات اقتصادی اخیر، نرخ رشد اقتصادی را ۶.۵ تا ۷.۵ % پیش بینی کرده است. با این وجود، مشاور ارشد اقتصادی می گوید احتمالاٌ این میزان بیشتر به ۶.۵ % نزدیک است تا ۷.۵%.

چشمگیر ترین تغییر در ماهیت رسانه ها به وقوع پیوست. برخی  شبکه ها برگزیده می شوند تا سخنگوی دولت باشند. شبکه های تلویزیونی جرات نشان دادن رویداد های مخالف دولت همچون اعتصاب کارگران نساجی در "سورات " یا اعتراضات "ماراتاس "را ندارند.آنها حتی معضل کشاورزان "تامیل نادو "را مورد تاکید قرار نمی دهند.

تعهد به ایده ائولوژی سیاسی معین در زمان اداره امور دولتی، شرط اساسی برای انتصاب فرماندار است. کتب آموزشی مدارس بازنگری می شوند. روسای موسسات دولتی نظریه پردازانی هستند که تلاش می کنند، نقاط قوت تاریخ را تغییر دهند و نماد های جنبش آزادیخواه را جایگزین مخالفان کند. الگوی آنها  دولت ماهاتما گاندی است اما دقیقاٌ بر خلاف آرمان های گاندی عمل می کند.

آژانس های تحقیقاتی (سی بی آی ، ان ان آی ای و ای دی ) مخالفان را هدف قرار می دهند تا بازوی طویل دولت شوند و در خدمت دستور کار سیاسی "بی جی پی" باشند. حامیان آزادی و عدالت که همیشه در مقابل دسیسه های دولت ایستادگی می کردند، از رمق افتاده اند یا ناشیگری می کنند. آری هندوستان من تغییر کرده است.

نویسنده کاپیل سیبال  وزیر اسبق و رهبر ارشد کنگرس است.

ملاحظه: هسته اصلی حزب حاکم بی جی پی از عناصر تندرو تشکیل شده است و بسیاری از کارهای که انجام گرفته مانند قوانین در مورد ذبح گاو و غیرو بدون تدبیر و با فشار همین افراط گراها مدون شده است. بسیاری از طرح های که تا کنون طرح شده نیز در مراحل ابتدای یا اجرای ساکن مانده و نمود عینی آنچنانی ندارد.

روزنامه:ایندین اکسپرس    مورخ: ۱۵ اوت

سال ۱۳۹۶

کد خبر 1962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =