الکساندر دوگین: بریکس تجسم دنیای چندقطبی

الکساندر دوگین، فیلسوف و جامعه‌شناس روسی در نشست تخصصی با عنوان «نقش بریکس در جستجوی نظم نوین جهانی» که در تاریخ 6 ژوئن 2024 در بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: «پروژه فرهنگی بریکس باید بر اساس توانایی حفظ تنوع کشورهای عضو باشد.»

دوگین اظهار داشت: «اگر ما در مورد نوعی پروژه مشترک (فرهنگی) صحبت می‌کنیم که در آن نمایندگان تمدن‌های مختلف شرکت می‌کنند، مهم است که تمدن‌ها  و ارزش‌های خود را نمایش دهند. ما باید یک هویت کاملا مشخص، یک هویت متفاوت را وارد گفتگوی خود کنیم.» دوگین افزود: «هویت‌هایی که با هم ترکیب نمی‌شود، اما دائما برای تبادل متقابل آماده است.»

وی ادامه داد: «بریکس متشکل از فرهنگ‌ها است... بریکس گفت‌وگوی فرهنگ‌ها است. وقتی درباره بریکس صحبت می‌کنیم، ما در مورد این مدل کاملا جدید چند قطبی صحبت می‌کنیم، جایی که غرب وجود ندارد... در حالی که خارج از بازی است، زیرا اصرار دارد که هیچ فرهنگ و تمدنی وجود ندارد، جز تمدن غربی، و این تنها تمدن است، بنابراین، کشورهای بریکس با این هژمونی، این رویکرد استعماری نژادپرستانه مخالف هستند.»

این فیلسوف روسی بریکس را «وحدت متفاوت» خواند و خاطرنشان کرد: «بین جهان اسلام و هند، بین الگوی چینی و الگوی اسلامی، بین هند و چین، آفریقا و جهان اسلام و روسیه به عنوان یک کشور ارتدوکس، تضادهای زیادی وجود دارد؛ یکی از نظام‌های ارزشی متفاوت است، اما وجه مشترک همه این کشورها آن است که تمدن‌هایی بر اساس ارزش‌های سنتی می‌سازند.» دوگین افزود: «و غرب ارزش‌های غیرسنتی، ارزش‌های ضدسنتی را به ما تحمیل می‌کند، و نه تنها این ارزش‌ها را تحمیل می‌کند، بلکه معتقد است که این ارزش‌ها باید به تنهایی باشند». وی اظهار داشت: «کشورهای عضو بریکس نه تنها فرهنگ خود را به یکدیگر تحمیل نمی‌کنند، بلکه به ارزش‌های کشورهای شریک خود احترام می‌گذارند.»

الکساندر دوگین خاطرنشان کرد: «باید با حفظ تنوع فرهنگی، جهان را درک کرد.» وی ادامه داد: «به تاریخ روسیه نگاه کنید، چند ملت در اینجا برای هزاران سال زنده مانده‌اند... این توانایی برای حفظ تنوع، هنر ماست. در تمدن اسلامی و چینی و هندی نیز دقیقا همینطور است... توانایی گنجاندن چیزهای مختلف بدون پاک کردن یا از بین بردن، هنر تمدن‌هاست. پروژه فرهنگی بریکس باید به این سمت حرکت کند. بدون در نظر گرفتن این فلسفه، ما این فرصت را از دست داده‌ایم.»

اول ژانویه 2024 روسیه ریاست بریکس را برعهده گرفت که با الحاق اعضای جدید به این سازمان آغاز شد. علاوه بر فدراسیون روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، اکنون مصر، اتیوپی، ایران، امارات و عربستان سعودی نیز در این جمع هستند. ریاست روسیه با شعار «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی» آغاز شد و فدراسیون روسیه به عنوان بخشی از وظایف خود، بیش از 200 رویداد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... را در چارچوب بریکس سازماندهی می‌کند.

منابع:https://izborsk-club.ru/25774

https://ria.ru/20240606/dugin-1951004520.html

کد خبر 19831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =