برگزاری اجلاس بین المللی ایرانشناسی به مناسبت سی امین سال تاسیس این رشته در دانشگاه صوفیه

همزمان با گرامیداشت روز حکیم عمر خیام و سی امین سالگرد تاسیس رشته ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه صوفیه اجلاس بین المللی ایران شناسی با حضور ایرانشناسانی از دوازده کشور در دانشگاه صوفیه برگزار شد.

استادان و محققانی از کشورهای ایران، رومانی، المان، انگلستان، مکزیک، بلغارستان ، ترکیه، افغانستان، پاکستان ، هند، فرانسه و کانادا در این اجلاس دو روزه شرکت کردند. در مراسم افتتاحیه این اجلاس پروفسور ایوو پانف رییس موسسه شرق شناسی دانشگاه صوفیه با خیر مقدم به استادان و محققان و با تشکر از حمایت های مختلف برای برگزاری این اجلاس با خوشآمد به سفیر و هیات حاضر از جمهوری اسلامی ایران، از سفارت  و رایزنی فرهنگی کشورمان بواسطه همراهی های مختلف در مسیر این برنامه بزرگ علمی قدردانی کرد.

پروفسور پانف با یادکرد استادان درگذشته ایرانی ایرانشناس دانشگاه صوفیه مانند پروفسور مهراز، پروفسور آزادی و پروفسور سیار، از خانم دکتر هاجر فیوضی به عنوان استاد پیشکسوت ایرانشناس تقدیر کرد.رییس موسسه شرق شناسی دانشگاه صوفیه گفت رشته ایرانشناسی تاکنون بیش از دویست نفر فارغ التحصیل این رشته را داشته که در مشاغل مختلف و موثر فرهنگی و سیاسی و اقتصادی بلغارستان فعالیت دارند و سالانه ده تا پانزده دانشجو در این رشته جذب می کند.

 پروفسور پانف افزود امسال از میان 95 مقاله رسیده به اجلاس 60مقالع پس از داوری علمی، پذیرفته شده و در اجلاس ارائه می شوند .وی گفت اجلاس امسال میزبان سخنرانان در کمیته های تخصصی مطالعات زبانشناسی ایرانی، تاریخ ایران، زبان و فرهنگ کردی، فلسفه ایرانی، دین و جامعه،  زبان و ادبیات فارسی، ایران و روابط بین الملل، خواهد بود.

دکتر مسعود احمدی افزادی رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنرانی علمی خود در حوزه عرفان و تصوف اسلامی، با اشاره به جایگاه بالای تصوف خراسان در  عرفان نظری در جهان اسلام، روابط فرهنگی عرفانی خراسان با مکاتب و آیین های فلسفی و فکری هندویی و بودایی مهایانه را مورد بررسی قرار داد و گفت ایران فرهنگی در طول تاریخ گستره نفوذ بسیار زیادی از چین در شرق تا بلغارستان در غرب و از آسیای میانه و قفقاز در شمال تا شمال آفریقا و مصر در جنوب را داشته است و جهان فکر ایرانی از همه مکاتب و فرهنگ ها برای رشد خویش استفاده کرده است. رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به نامهایی مانند مولوی، خیام ، عطار، بوعلی سینا، خوارزمی، رودکی، نظامی، انوری ناصر خسرو و دیگران در پهنه فکر فرهنگی خراسان گفت سرزمین های شرق ایران فرهنگی همواره زاینده و بالنده فکر موثر و جریان ساز در طول تاریخ بوده است. دکتر احمدی افزود با وجودی که جریان های عرفانی خراسان از تمام گروه ها و صاحبان اندیشه خارج از ایران همچون بودا و آیین هندویی استفاده کرده اما بزرگترین و اصلی ترین و جریان ساز ترین جهان معنویش، جهان معنوی قرآن و اسلام و مکتب اهل بیت بوده است و اصولاً هر آنچیزی از مکاتب دیگر گرفته آن چیزهایی بوده که در توافق با مذهب اهلببت علیهم السلام بوده اند. همچنین در مراسم افتتاحیه این اجلاس خانم دکتر سیرما کاستادینوا رییس گروه ایرانشناسی دانشگاه صوفیه و دبیر کنگره با خیر مقدم به حضار ، برگزاری این اجلاس را فرصتی برای هم اندیشی ایرانشناسان و ارتقای ارتباط علمی میان استادان دانست .

همچنین در حاشیه این اجلاس بین المللی، نمایشگاهی از تصاویر ایران فرهنگی و جلوه های تمدنی و تاریخی و نیز ایران امروز در تالار تاریخی و هنری دانشگاه صوفیه به مدت یک هفته برپا شده است که هنرمندان و دانشجویان و استادان علاقمند به فرهنگ ایرانی اسلامی از آن بازدید خواهند کرد.

کد خبر 19849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =