نتایج یک افکارسنجی: بیش از دو سوم روس‌ها درآمدشان را ثابت دانسته‌اند

حدود 16 درصد از روس‌ها از وخامت اوضاع مالی خود در دو تا سه ماه گذشته خبر می‌دهند و این پایین‌ترین سطح از سال 2000 است. در سال‌های گذشته، بیش از 20 درصد از شهروندان روسیه وضعیت بدتری را گزارش کردند و در دوره‌های بحران اقتصادی، این رقم نزدیک به 50 درصد افزایش یافت. 80 درصد وضعیت فعلی خود را متوسط یا خوب می‌دانند. این داده‌ها از نتایج یک نظرسنجی توسط بنیاد افکار عمومی منتشر شد.

بر اساس نظرسنجی بنیاد افکار عمومی فوم (FOM)، 11 درصد از روس‌ها بهبود وضعیت مالی خود را طی دو تا سه ماه گذشته نشان داده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اغلب آنان نمایندگان جوانان 18 تا 30 ساله (20%) در مورد افزایش درآمد خود صحبت می‌کنند.حدود 16 درصد از مردم روسیه از بدتر شدن وضعیت مالی خود در دو تا سه ماه گذشته شکایت داشتند. جامعه‌شناسان خاطرنشان می‌کنند در میان شهروندان روسیه 46 تا 60 ساله، از هر پنج نفر یک نفر (%20) در مورد وخامت وضعیت مالی خود گفته‌اند. نسبت فعلی روس‌ها که می‌گویند وضعیت مالی آنها در حال بدتر شدن یا بهبود است یکی از بهترین‌ها از اوایل دهه 2000 است.

آمار رسمی به شیوه دوره‌ای، افزایش یا کاهش درآمدهای واقعی جمعیت را گزارش می‌دهند. اما در نظرسنجی‌ها از همین جمعیت، نسبت کسانی که متوجه وخامت وضعیت مالی خود می‌شوند به طور مداوم بیشتر از نسبت کسانی است که از بهبود آن صحبت می‌کنند و تا پایان سال گذشته، نسبت شهروندانی که وخامت وضعیت مالی خود را گزارش می‌کردند، چندین برابر بیشتر از نسبت روس‌هایی بود که متوجه بهبود وضعیت خود شدند؛ چند برابر بالاتر به این معنی است که دو تا سه برابر یا حتی بیشتر. به عنوان مثال، در سال 2021، 7 درصد بهبود و 29 درصد وخامت اوضاع را گزارش کردند اما با آغاز سال 2024، رقم بیش از چند برابر ارزیابی‌های منفی نسبت به ارزیابی‌های مثبت، دیگر مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این، سهم ارزیابی‌های منفی امروز تنها 45 درصد بیشتر از سهم ارزیابی‌های مثبت است.29 درصد از شرکت‌کنندگان در این افکارسنجی انتظار دارند که وضعیت مالی آنها در سال آینده بهبود یابد و در میان جوانترین‌ها این رقم 57 درصد است. 11 درصد از پاسخ دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت آنها بدتر خواهد شد و 37 درصد دیگر از روس‌ها انتظار تغییرات قابل توجهی ندارند.

نتایج یک افکارسنجی:
بیش از دو سوم روس‌ها درآمدشان را ثابت دانسته‌اند

پویایی پاسخ روس‌ها به سوال جامعه‌شناسان: «آیا شما در حال حاضر وضعیت خوبی دارید یا بد؟ موقعیت مالی؟»

 منبع: بنیاد افکار عمومی

طبق گزارش (فوم)، سه چهارم روس‌ها (72٪) هیچ تغییری در وضعیت مالی خود احساس نکردند، 1٪ باقی مانده از پاسخ دهندگان نمی‌دانند در این مورد چه بگویند. این افکارسنجی در19-17مه 2024 بین 1500 پاسخ‌دهنده 18 سال و بالاتر در 53 منطقه فدراسیون روسیه در 104 شهر انجام شد.تغییر در وضعیت نه تنها در سطح شهروندان، بلکه در سطح منطقه نیز مشاهده می‌شود. ریانووستی روز دوشنبه رتبه‌بندی جدیدی از تغییرات در وضعیت اجتماعی-اقتصادی مناطق روسیه بر اساس نتایج سال 2023 و در مقایسه با سال 2022 ارائه کرد. این مطالعه توسط کارشناسان بر اساس داده‌های روستات (Rosstat)، وزارت دارایی، خزانه‌داری و بانک مرکزی تهیه شده است.. روش محاسبه بر اساس تجمیع شاخص‌هایی‌ست که موقعیت مناطق خاص را مشخص می‌نماید و در مجموع از چهار گروه بزرگ شاخص در محاسبات استفاده شده است:

  • گروه اول شاخص‌های مقیاس اقتصاد است که شامل حجم تولید کالا و خدمات، درآمدهای بودجه تلفیقی، تعداد افراد شاغل در اقتصاد و گردش مالی خرده فروشی را شامل می‌شود.
  • گروه دوم شاخص‌های کارایی اقتصادی است که شامل حجم تولید کالا و خدمات سرانه، سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت سرانه، سهم بنگاه‌های سودآور، سهم حساب‌های پرداخت معوق از کل حجم حساب‌های پرداختی، سهم بدهی معوق وام به اشخاص حقوقی در کل حجم این بدهی‌هاست.
  • گروه سوم شاخص‌های حوزه بودجه است که درآمدهای سرانه بودجه تلفیقی، سهم درآمدهای مالیاتی و غیر مالیاتی از کل حجم درآمدهای بودجه تلفیقی، نسبت بدهی عمومی به مالیات و درآمدهای غیرمالیاتی کشور، بودجه تلفیقی، نسبت درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی بودجه تلفیقی به مخارج بودجه تلفیقی است.
  • آخرین گروه، شاخص‌های حوزه اجتماعی است که شامل نسبت درآمد شخصی به هزینه مجموعه ثابتی از کالاها و خدمات مصرفی، نرخ بیکاری، امید به زندگی در بدو تولد، نرخ مرگ و میر نوزادان، نرخ مرگ و میر شاغلان، جمعیت سنی و سهم جمعیت با درآمد زیر خط فقر را شامل می‌شود.

در مرحله اول امتیاز رتبه‌بندی هر یک از رشته‌های فدراسیون برای هر شاخص و در مرحله دوم امتیاز رتبه منطقه برای گروهی از عوامل محاسبه و در مرحله سوم، رتبه انتگرال محاسبه شد. مناطقی که بهترین رتبه‌بندی انتگرال را داشتند، امتیاز 100 را دریافت کردند و مناطقی که بدترین رتبه را داشتند 1-.

هنگام محاسبه رتبه‌بندی بر اساس نتایج سال 2023، روش به دلیل تغییرات در مجموعه داده روستات به روز شد. در این خصوص منابع تصریح کردند که برای مقایسه صحیح نتایج 2022 و 2023، اطلاعات مربوط به نتایج سال 2022 بر اساس محاسبات با استفاده از روش فعلی ارائه شده است.قابل ذکر است که بیشترین پیشرفت در شاخص‌های انتگرال در مواد خام، مناطق نظامی- صنعتی یا مناطقی با سطح سرمایه‌گذاری بالا مشاهده می شود. بنابراین، حداکثر افزایش شاخص‌ها در سال 2023 در منطقه خودمختار خانتی‌مانسیسک، نیژنی نووگوراد، روستوف، ساخا (یاکوتیا) نیز پویایی خوبی از خود نشان می‌دهد همچنین در مناطق آمور و سامارا مشاهده شد.توجه داشته باشید که تغییرات اخیر در ترکیب فرمانداری تقریبا با پویایی شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی آنها ارتباطی ندارد. تنها استثنا منطقه خودمختار خانتی‌مانسیسک است که فرماندار سابق ناتالیا کوماروا به شورای فدراسیون رفت و جانشین را روسلان کوخاروک اعلام کرد.

نتایج رتبه‌بندی منطقه‌ای نشان می‌دهد در سال 2023، در اکثر موضوعات فدراسیون، پویایی توسعه اجتماعی-اقتصادی مثبت بوده است. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که رتبه یکپارچه نسبت به سال قبل در 79 منطقه افزایش یافته و کارشناسان خاطرنشان می‌کنند تنها در شش منطقه کاهش داشته و در بیشتر آنها کاهش قابل توجهی نبوده است؛ کمتر از یک امتیاز رتبه‌بندی.

نیزاویسیمایا گازتا-10 ژوئن 2024

منبع:https://www.ng.ru/economics/2024-06-10/1_9026_income.html

https://fom.ru/Ekonomika/15028

کد خبر 19896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =