میزگرد «میهن‌پرستی به عنوان ایده ملی روسیه» برگزار شد

انستیتو تخصصی تحقیقات اجتماعی میزگردی را با عنوان «میهن‌پرستی به عنوان ایده ملی روسیه» و بحث پیرامون ماهیت، سطح و اشکال تجلی آن در جامعه روسیه 13 ژوئن 2024 با حضور کارشناسان برگزار نمود.

الکساندر آسافوف در این میزگرد گفت: مردم در جستجوی ایده‌ای که مناسب ما باشد، نیزه‌های خود را می‌شکنند. نظرات دو قطبی هستند؛ از این واقعیت که ما به هیچ ایدئولوژی نیاز نداریم، تا اینکه بدون ایدئولوژی ما تمام شده‌ایم. اما اجازه دهید به آنچه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گفت بپردازیم: «به نظر من، تنها یک ایدئولوژی در یک جامعه دموکراتیک مدرن امکان‌پذیر است؛ میهن‌پرستی به معنای وسیع و کامل کلمه، باید غیرسیاسی شود و پایه‌های داخلی را تقویت کند.»

والری فدوروف، مدیر کل مرکز مطالعات افکارعمومی روسیه، نتایج یک مطالعه را به اشتراک گذاشت که نشان داد سطح میهن‌پرستی در جامعه روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است: از 80% در سال 2016 به 94% در حال حاضر.[1]

وی گفت: «در روسیه، اولین جایگاه با شناسایی خود به عنوان شهروند کشور مشخص می‌شود و همه چیز غیر از آن محو شده است. احساساتی که پاسخ‌دهندگان هنگام فکر کردن به روسیه تجربه می‌کنند؛ غرور در روسیه احساس اصلی (52%) است که در جامعه گسترده است. 65 درصد یعنی 2/3 از افراد مورد بررسی می‌گویند که بیشتر از قبل به روسیه افتخار کرده‌اند. آخرین نظرسنجی از سال 2024 نشان می‌دهد سطح میهن‌پرستی به طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ از 80% در سال 2016 به 94% امروز. 69 درصد از روس‌ها حداقل یک نقش در قبال عملیات نظامی ویژه و ساکنان مناطق جدید ارائه کرده‌اند. دو سال است که این سوال را می‌پرسیم و این رقم کاهش نیافته است. در پاییز 2022 با 51 درصد شروع کردیم و امسال به 69 درصد رسیدیم. سوال این است؛ آیا شما آماده کمک هستید؟ در اینجا این رقم در حال حاضر 82% است. مردم چه احساسی دارند؟ امروز، دو سال پس از شروع عملیات نظامی ویژه ما زمینه محکمی پیدا کرده‌ایم: 68 درصد از وضعیت فعلی اطمینان دارند. در سال 2011، 82% گفتند که نمی‌خواهند روسیه را برای اقامت دائم ترک کنند. اکنون 93 درصد قصد ندارند اینجا را ترک کنند، این یک رکورد تاریخی برای احساسات مهاجرت است. والری فدوروف می‌گوید: اینجا (در روسیه) صحیح‌ترین راه برای زندگی، رشد، تربیت فرزندان و کمک به میهن است.

نقش میهن‌پرستی به عنوان اساس جامعه روسیه توسط مدیر انستیتو تزارگراد، الکساندر دوگین مدیر مدرسه عالی سیاسی ایوان ایلین در دانشگاه علوم انسانی روسیه، مورد توجه قرار گرفت. این کارشناس سخنان رئیس جمهور روسیه را یادآور شد مبنی بر اینکه میهن‌پرستی یک ایدئولوژی است که کشور را متحد می‌کند. خارج از «وطن‌پرستی»، فرد نه در یک محیط راحت، بلکه در میان «دشمنان روسیه» قرار می‌گیرد. امروز درک روشن تری وجود دارد: دوگین معتقد است: شما یا برای ما هستید یا برای دشمنان ما.

«امروز، در شرایط منطقه نظامی شمالی، کل جامعه در وضعیت اجماع اساسی قرار دارد. حالا وطن‌پرست نبودن، امضای خیانت به وطن است. فکر کردن در مورد خود در شرایط موجود منطقه نظامی شمالی از دیدگاه اخلاق روسیه یک گناه است، یک جنایت اخلاقی. ما انتخاب بزرگی از جهت‌گیری‌ها در درون میهن‌پرستی، به راست، به چپ داریم، اما آینده روسیه خارج از میهن‌پرستی یک فروپاشی است. الکساندر دوگین خاطرنشان کرد: فقط میهن‌پرستی به عنوان پایه و اساس مطرح است و در درون میهن‌پرستی از قبل یک انتخاب وجود دارد.

علاوه بر این، الکساندر دوگین گذار از میهن‌پرستی عاطفی و خودانگیخته به میهن‌پرستی علمی و سیستمی را پیش‌بینی کرد.

«فرمان شماره 809، در مورد ارزش‌های سنتی، آن چیزی است که ما برایش مبارزه می‌کنیم. ارزش‌های سنتی بسیار ملموس شده‌اند. خود مفهوم میهن‌پرستی آشکار می‌شود. ما ارزش‌ها را نه تنها به صورت رسمی در نظر خواهیم گرفت، بلکه آنها را اجرا خواهیم کرد.»

مدیر استودیو وویِن فیلم، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرمند مردمی فدراسیون روسیه ایگور اوگلنیکوف در مورد نقش هنر و کد فرهنگی روسیه، ارزش‌های فرهنگی به عنوان هادی ایده‌های میهن‌پرستانه برای جامعه صحبت کرد.

میهن‌پرستی واقعی باید مبتنی بر یک کد فرهنگی باشد، سنت‌هایی که قبل از هر چیز در خانواده شکل می‌گیرند. اکنون ایده روسی و کد روسی، آینده نه تنها روسیه، بلکه آینده کل جهان است. اکنون باید بفهمیم که پیروزی جهان‌بینی ما باید چه باشد تا بچه ها و نوه‌هایمان سوال احمقانه نپرسند، بلکه بفهمند چرا این کار را می‌کنیم. اگر آگاهی جمعی کار کند، سانسور داخلی مورد نیاز نخواهد بود بلکه ما متوجه خواهیم شد که چه می‌کنیم.

الکسی مارتینوف، مدیر انستیتو دولت‌های مدرن، استادیار داشگاه دولتی مالی فدراسیون روسیه می‌گوید: روسیه دیدگاه خود را از سیاست جهانی به دنیا ارائه می‌دهد؛ این حفاظت از ارزش‌های سنتی، حاکمیت مردم است، به عنوان حق تعیین آینده خود. این کارشناس خاطرنشان می‌کند: میهن پرستی، حفاظت از حاکمیت و ارزش‌های سنتی روسیه است.

وی افزود: ما می‌گوییم هر ملتی که دولتی دارد می‌تواند مسیر توسعه را که می‌خواهد انتخاب کند. پس از اینکه روسیه این پرچم را برافراشت و اساسا جهان چندقطبی را ثبت کرد، بلافاصله صفی از کشورها تشکیل شد که از این ایده حمایت کردند.

الکساندر روداکوف، دانشمند علوم سیاسی و کارشناس انستیتو تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: میهن‌پرستی مبنای ایدئولوژیکی است که جامعه روسیه را متحد می‌کند و آن را در زمان سختی‌ها و مشکلات تحکیم می‌بخشد. روداکف می‌گوید بالاترین شکل میهن‌پرستی آمادگی برای انجام یک شاهکار است، این ماموریت سربازان، دانشمندان، مهندسان، طراحان، افسران نظامی و داوطلبان است.

وی ادامه داد: میهن‌پرستی مدرن روسیه یک پلتفرم تحکیم‌کننده است که اکثریت جامعه مدنی را متحد می‌نماید. این یک عنصر کلیدی از هسته ارزش غالب جامعه روسیه محسوب می‌شود. از این نظر، میهن‌پرستی بیشتر یک نگرش است تا یک جهان‌بینی. با این حال، امروز یک مفهوم‌سازی از میهن‌پرستی و تبلور معانی وجود دارد، ما در آغاز فرآیند آشکارسازی جوهر ماهوی هویت میهن‌پرستانه هستیم.

در پایان این میزگرد، کارشناسان خاطرنشان کردند که میهن‌پرستی اساس توسعه روسیه، ایده اصلی ملی‌ست. شهروندان به کشور خود افتخار می‌کنند، آینده خود را در آن می‌بینند و آماده کمک به روسیه هستند.

13 ژوئن 2024

منبع:https://eisr.ru/news-and-announcements/eksperty-eisi-patriotizm-i-est-nasha-natsionalnaya-ideya/


[1] . نظرسنجی تمام روسیه در مرکز مطالعات افکارعمومی روسیه؛ حجم نمونه: 1600 پاسخگو. جمعیت بزرگسال فدراسیون روسیه (18+) بر اساس جنسیت، سن، سطح تحصیلات و نوع محل سکونت. روش: مصاحبه رسمی تلفنی که در آن مصاحبه‌کننده سوالاتی می‌پرسد و پاسخ‌ها را ضبط می‌کند. درصد خطا: 2.5% (p<0.05).

کد خبر 19965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =