شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

کراچی: شورای(فرهنگی) بریتانیا (British Council)یکی از سازمان های فرهنگی آموزشی بزرگ و فعال در عرصه بین‌الملل، متعلق به کشور بریتانیا است که به شکل ارائه فرصت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری، بیشتر در کشورهای مستعمره سابق بریتانیا به نفع کشور انگلیس فعالیت می کند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا در سال ۱۹۳۴با نام «کمیته بریتانیا برای روابط با دیگر کشورها» تأسیس شد و سپس به عنوان سازمانی خیریه، در انگلستان، ولز و اسکاتلند ثبت گردید. در سال۱۹۴۰میلادی، جورج ششم پادشاه وقت بریتانیا با صدور فرمان شاهی، به فعالیت های آن رسمیت بخشید. تأسیس شورای(فرهنگی) بریتانیا تحت تأثیر عقیده سر رجینالد لیپر یکی از مقامات مهم  وزارت خارجه و از دولتمردان سرشناس و ذینفوذ انگلیس صورت گرفت که معتقد بود «تبلیغات فرهنگی» در پیشبرد منافع بریتانیا مهم است. وزارت امورخارجه بریتانیا مسئولیت پشتیبانی مالی شورا را بر عهده دارد ولی شورا در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور روزانه‌اش مستقل است. شورای بریتانیا اکنون در بیش از200 منطقه جهان فعالیت می کند و در بیش از 100کشور نمایندگی دارد. در سال‌های2021 و 2022، شورای فرهنگی بریتانیا به حدود650 میلیون نفر در سراسرجهان خدمات فرهنگی آموزشی ارائه کرد. شورا در سال ۱۹۳۴با نام «کمیته بریتانیا برای روابط با دیگر کشورها» تأسیس شد و سپس به عنوان سازمانی خیریه، در انگلستان، ولز و اسکاتلند ثبت گردید. در سال۱۹۴۰میلادی، جورج ششم پادشاه وقت بریتانیا با صدور فرمان شاهی، به فعالیت های آن رسمیت بخشید. تأسیس شورای(فرهنگی) بریتانیا تحت تأثیر عقیده سر رجینالد لیپر یکی از مقامات مهم  وزارت خارجه و از دولتمردان سرشناس و ذینفوذ انگلیس صورت گرفت که معتقد بود «تبلیغات فرهنگی» در پیشبرد منافع بریتانیا مهم است. وزارت امورخارجه بریتانیا مسئولیت پشتیبانی مالی شورا را بر عهده دارد ولی شورا در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور روزانه‌اش مستقل است. شورای بریتانیا اکنون در بیش از200 منطقه جهان فعالیت می کند و در بیش از 100کشور نمایندگی دارد. در سال‌های2021 و 2022، شورای فرهنگی بریتانیا به حدود650 میلیون نفر در سراسرجهان خدمات فرهنگی آموزشی ارائه کرد.

 تاریخچه:

مقامات وزارت خارجه بریتانیا در سال 1934با هدف تقویت روابط با سایرکشورها و حمایت از توسعه سیستم آموزشی انگلیس در خارج از کشور و ترویج فرهنگ، زبان، آداب و رسوم بریتانیا، موسسه ای را با نام"کمیته بریتانیا برای روابط باسایرکشورها" ایجاد کردند. در سال 1936 نام این موسسه رسما به "شورای(فرهنگی) بریتانیا" تبدیل شد.

در سال1940میلادی، جورج ششم، پادشاه بریتانیا با صدور فرمان شاهی، مجوز دولتی را به شورای بریتانیا اعطا کرد و بدین وسیله به کلی فعالیت های آن رسمیت بخشید. یکی از اولویت‌های کار این مرکز در کنار آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ غربی بویژه فرهنگ انگلیس از طریق ترویج هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی و مهارتهای رسانه ای نوین به خصوص بخش دیجیتال است.

شورای بریتانیا از سال1948در زمینه های آموزش هنر و زبان انگلیسی در هر چهار استان و همچنین درکشمیر آزاد، گیلگیت-بلتستان و مناطق آزاد خیبر پختونخوا در پاکستان، از طریق نمایندگی های خود در شهرهای کراچی، لاهور و اسلام آباد کار می کند.

فعالیت های شورای بریتانیا (British Council)در بخش آموزش در پاکستان

شورای بریتانیا"سیستم آموزشی دانشگاه کمبریج"را در اواخر دهه1950میلادی در پاکستان معرفی کرد و تقریباً بلافاصله، موسسات آموزشی خصوصی برتر درکراچی، به منظور همتراز شدن با موسسات آموزشی بین المللی این سیستم آموزشی نوین را پذیرفتند.

در آن زمان این سیستم آموزشی بخاطر این مورد استقبال گسترده خانواده های ثروتمند در پاکستان قرار گرفت که فرزندان اکثر خانواده ها از این قشر مردم، برای تحصیلات عالی به کشورهای غربی مهاجرت می کردند. در سال1987، زمانی که ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان از مدارس نخبه انگلیسی زبان حمایت کرد و به آنها برای فعالیت گسترده اجازه قانونی داد، زمینه وسیعی برای پیشبرد سیستم آموزشی کمبریج در پاکستان فراهم شد.

امروزه امتحانات بین المللی کمبریج شامل آزمون های O-level و A-level برای دانش آموزان است. امتحانات سطح O که به آن امتحانات سطح معمولی نیز گفته می شود، جهت بررسی توانایی دانش آموز برای رفتن به سطح دوم برگزار می شود. سطح دوم سیستم کمبریج، به سطح پیشرفته یا A-level معروف است. امتحانات سطح A توسط شورای بریتانیا در پاکستان برگزار می شود و پاسخ نامه های آن مستقیماً توسط دانشگاه کمبریج بررسی می شوند. امتحانات کمبریج به عنوان آزمون ورودی دانشگاه در نظرگرفته می شود، و دانش آموزان تیزهوش در آزمون های سطح A می توانند به راحتی از دانشگاه های غربی بورس تحصیلی دریافت کنند.

درسال 2017، دولت کشمیر در پاکستان و شورای بریتانیا برای آموزش بیش از 6000  معلم مدارس دولتی و ارتقای استانداردهای آموزشی در منطقه کشمیر به توافق رسیدند. در همین راستا، سید افتخارگیلانی، وزیرآموزش و پرورش پاکستان و سیاران دیوانCiaran Dewan ، رئیس شورای بریتانیا، این توافقنامه را با حضور راجا فاروق حیدر، سر وزیرکشمیر پاکستان در لندن امضا کردند.

به گفته مقامات دولتی، این اولین توافق مستقیم بین کشمیر پاکستان و دولت بریتانیا بود. در نتیجه اجرای کامل این موافقتنامه، فرصت های آموزشی برای شش هزار معلم در کشمیر فراهم شد و چهار و نیم میلیون دانش آموز نیز از آن بهره مند شدند.

در سال 2022، بیش از200000(دویست هزار) ورودی آزمون کمبریج O-Level توسط مدارس خصوصی برجسته در پاکستان، ثبت شده بودکه از آنها حدود56000(پنجاه وشش هزار) دانش آموز از 628 (شش هزار و بیست و هفت) مدرسه در امتحانات شرکت کردند؛ در حالیکه بیش از700(هفت هزار) مدرسه برنامه کمبریج را به دانش آموزان خود در سراسر پاکستان ارائه می دهند. همچنین در سال 2024، شورای بریتانیا به مدیران600 مدرسه در پنجاب جنوبی آموزش داد.

پروژه "دروازه آموزش پاکستان-بریتانیا"

"دروازه آموزش پاکستان - بریتانیا"یک برنامه مشترک سازمان های آموزش عالی کشورهای پاکستان و بریتانیا است. این برنامه به شورای بریتانیا اجازه می دهد تا پیوندهای آموزش عالی بین پاکستان و بریتانیا را در زمینه های خاص مانند: تحقیقات نوآورانه ومشارکتی، آموزش عالی، آموزش از راه دور و تضمین کیفیت وتنظیم استاندارد آموزش را فراهم نماید، تا هرسال برنامه های مشترک آموزشی بین دانشگاه های بریتانیا و پاکستان ایجاد شود.

شورای بریتانیا با همکاری سازمان های آموزش عالی دوکشور، مشارکت بین160دانشگاه پاکستان و 65 موسسه بریتانیا را تسهیل کرده است که از جمله160پیوند تحقیقاتی شامل بیش از1000محقق و استاد از هر دو کشور در اهداف توسعه پایدار و ظرفیت سازی نهادی مشارکت دارند.

از سال2010 میلادی بیش از500 نفر از رؤسای دانشگاه های مختلف وکارکنان مدیریت ارشد بخش آموزشی پاکستان در بریتانیا آموزش دیده اند.

در اکتبر 2023، دولت پنجاب و شورای بریتانیا پروژه مشترکی را برای ارائه آموزش زبان انگلیسی به معلمان و دوره های یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان راه اندازی کردند. سخنگوی دولت پنجاب گفت: در این برنامه 144هزار دانش آموز در دوره مکالمه زبان انگلیسی و 142هزار دانش آموز در دوره آموزش متون انگلیسی ثبت نام شدند. ضمن اینکه معلمان 32 هزار مدرسه دبستانی در پنجاب نیز از این طرح بهره مند شدند که تعداد آنها140هزار نفر است.

مروری کوتاهی برکتابخانه شورای بریتانیا (British Council)در کراچی:

کتابخانه شورای بریتانیا درکراچی در داخل کنسولگری بریتانیا، درمقابل خیابان پارک لین، در منطقه کلیفتون واقع شده است. این کتابخانه فضای بسیارخوبی از لحاظ امنیت برای مطالعه کتاب‌ها با فضاهای مناسب کار مشترک و اتاق‌های مطالعه ارائه می‌کند.

 این موسسه مجموعه ای گسترده از کتاب و دسترسی نامحدود به اینترنت را فراهم می کند و به راحتی یک تور مجازی را برای هر کسی که می خواهد عضو شود ارائه می دهد. برای رزرو تور کتابخانه، افراد می توانند از طریق ایمیل از مدیریت کتابخانه درخواست کنند.

این کتابخانه هزاران کتاب در موضوعات مختلف را در خود جای داده است. آی‌پدها و رایانه‌هایی در داخل کتابخانه موجود است تا محققان و دانشجویان را تسهیل کنند و همچنین دسترسی به یک کتابخانه دیجیتال و جستجوی یک کتاب خاص، مقاله تحقیقاتی یا هر سند مورد نیاز دیگری را برای مراجعین آسان تر کنند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

این کتابخانه اغلب میزبان مراسم رونمایی کتاب و سایر رویدادهای ادبی است که اعضا می توانند به صورت رایگان در آن شرکت کنند.

برای استفاده از کتابخانه عضویت لازم است که سه نوع دارد: فردی، خانوادگی یا دیجیتالی.

علاقه مندان می توانند به راحتی عضویت سالانه یا فصلی کتابخانه را به صورت آنلاین از خانه خود خریداری کنند. پس از ثبت نام، تیم کتابخانه به سرعت با آنها تماس خواهد گرفت و جزئیات ضروری را برای بازدیدهای آتی ارائه می دهد.

شرایط عضویت فردی:

عضویت انفرادی برای بزرگسالان از 18سال به بالا آزاد است. اینجا طیف وسیعی از ویژگی‌ها و مزایا ارائه می ‌شود که برای ارتقای تجربه کتابخانه طراحی شده‌اند.

امکانات:

  • افراد واجد شرایط می توانند (ازسه شنبه تا شنبه) در ساعات کاری10صبح تا 6 بعد از ظهر به هر دو کتابخانه در شهرهای کراچی و لاهور دسترسی پیدا کنند.
  • اعضا می توانند از دسترسی از راه دور به کتابخانه دیجیتال شورای بریتانیا لذت ببرند که در تمام ساعات شبانه روز طیف متنوعی از منابع یادگیری و سرگرمی ارایه می دهد.
  • حداکثر 8 کتاب را به طور همزمان از مجموعه جامع 12000 کتاب در هر کتابخانه امانت بگیرند.
  • اعضای کتابخانه از طریق یک حساب کتابخانه آنلاین، از امکان رزرو کتاب از کاتالوگ، استفاده از اقلام امانت گرفته شده، و تسهیل تمدید از راه دور بهره مند می شوند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

مزیت ها:

  • هرکتابخانهWi-Fi رایگان، آی‌پد و هدفون امانتی، و امکانات چاپ و فتوکپی ارائه می‌ کند.
  • اعضای کتابخانه می توانند در فعالیت های مناسب مانند؛ باشگاه های کتاب،کارگاه های توسعه مهارت ها، و رویدادهای پذیرایی از دانش آموزان، متخصصان و جوانان نویسنده شرکت کنند.
  • اعضا می تواننداز تخفیفات ویژه برای ثبت نام در رویداد منحصربه اعضای کتابخانه استفاده کنند.

حق عضویت فردی سالانه6000 روپیه است.

تورکتابخانه شورای بریتانیا (British Council)در کراچی:

اعضای ثبت نام شده کتابخانه می توانندیک تور مجازی رایگان درکتابخانه کراچی یا لاهور را رزرو کنند. تیم کتابخانه، درتکمیل فرم ثبت نام در این مورد کمک خواهدکرد. علاوه بر این، افراد علاقه مند می توانند برای آشنایی شخصی با امکانات، یک تور شخصی را درکتابخانه کراچی رزرو کنند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

بررسی اجمالی عضویت خانوادگی:

 عضویت خانوادگی شامل2 بزرگسال (والد/ سرپرست) و4 کودک در محدوده سنی 5 تا 17 سال می شود که مجموعه، ویژگی ها و مزایای جامعی را برای آنها ارائه می کند.

امکانات:

  • امکانات شامل دسترسی به هر دو کتابخانه کراچی و لاهور است که از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر از سه شنبه تا شنبه فعال است. .
  • اجازه ورود از راه دور به کتابخانه دیجیتال شورای بریتانیا را می دهد و امکان دسترسی مداوم به مجموعه متنوعی از منابع آموزشی و سرگرمی را فراهم می کند. .
  • هرکتابخانه، امانت گرفتن حداکثر 8 کتاب برای هر بزرگسال و 4 کتاب برای هر کودک را به طور همزمان از مجموعه گسترده 12000 کتاب اجازه می دهد.
  • دسترسی به یک حساب کتابخانه آنلاین را برای رزرو کتاب، استفاده اقلام امانت گرفته شده، و تسهیل تمدید از راه دور فراهم می کند.

مزیت ها:

  • هرکتابخانه Wi-Fi رایگان، آی پدها و هدفون های امانتی، همراه با امکانات چاپ و فتوکپی در محل خود ارائه می دهد.
  • اعضا می توانند در مجموعه ای پرجنب و جوش از فعالیت های متناسب با کودکان و خانواده ها، از جمله جلسات داستان گویی، کارگاه های تعاملی، هنر و صنایع دستی و غیره شرکت کنند.
  • هنگام ثبت نام در رویدادهای مختلف کتابخانه، اعضا ازتخفیف های انحصاری برخوردار می شوند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

هزینه عضویت خانوادگی سالانه15000روپیه است.

بررسی اجمالی عضویت فصلی:

 عضویت فصلی برای بزرگسالان 18سال و بالاتر در دسترس است، که گزینه ای انعطاف پذیر برای کسانی است که به دنبال دسترسی کوتاه مدت به منابع کتابخانه هستند.

امکانات:

  • شورای بریتانیا دسترسی به هر دو کتابخانه خود در شهرهای کراچی و لاهور را در ساعات کاری آنها از10صبح تا 6 بعد از ظهر، (از سه شنبه تا شنبه) امکان پذیر می سازد.
  • این مرکز ورود از راه دور به کتابخانه دیجیتال را فراهم می کند و از دسترسی مداوم به منابع آموزشی و سرگرمی متعدد اطمینان می دهد.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

مزیت ها:

  • هرکتابخانه علاوه بر امکانات چاپ و فتوکپی، تسهیلات استفاده از Wi-Fi رایگان ، iPad و هدفون امانتی را در محل خود ارائه می دهد.
  • تمامی اعضای این گزینه می توانند درفعالیت های ویژه ای که برای دانش آموزان، متخصصان و افراد جوان طراحی شده است؛مانند باشگاه های کتاب،کارگاه های توسعه مهارت ها، و رویدادهای نویسنده شرکت کنند.
  • هنگام ثبت نام در رویدادهای مختلف کتابخانه، اعضا ازتخفیف های انحصاری برخوردار می شوند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

هزینه عضویت فصلی(سه ماهه)۳۶۰۰روپیه است.

سایر امکانات ارائه شده توسط مرکز شورای بریتانیا:

کنسرت‌ها و موسیقی: اعضا می توانند از مجموعه وسیعی از کنسرت‌ها و فیلم‌های موسیقی کامل با بهترین موسیقی جدید از بریتانیا از طریق پروژیکتور و رادیو استفاده کنند.

کمیک ها و رمان های گرافیکی: اعضا می توانند از بیش از2000 نسخه دیجیتالی از کمیک ها و رمان های گرافیکی با رتبه برتر که برای همه گروه های سنی مناسب است استفاده کنند.

فیلم و تلویزیون: اعضای مجموعه می توانند از هزاران فیلم و نمایشنامه تلویزیونی مورد تحسین منتقدان، همراه با مجموعه ای انحصاری ازفیلم های کودکانه،داستان سرایی و شعرسرایی لذت ببرند. مجلات و نشریه: مراجعین می توانند صدها مجله و نشریه بین المللی محبوب را که حوزه های مختلف مورد علاقه، ازجمله فناوری، تجارت، سیاست، مد و موارد دیگر را پوشش می دهند، مطالعه و بررسی کنند.

شورای (فرهنگی) بریتانیا (British Council)

شخصیت های معروف پاکستانی که فارغ التحصیل مراکز آموزشی بریتانیا می باشند:

  • محمدعلی جناح بنیانگذار پاکستان
  • لیاقت علی خان اولین نخست وزیر پاکستان
  • ذوالفقارعلی بوتو بنیانگذار حزب مردم پاکستان
  • بی نظیر بوتو - نخست وزیر سابق پاکستان
  • عمران خان - رئیس حزب تحریک انصاف و نخست وزیر سابق پاکستان
  • بلاول بوتو - رئیس کنونی حزب مردم پاکستان
  • فاروق لغاری - رئیس جمهور سابق پاکستان
  • وسیم سجاد رئیس جمهور سابق پاکستان
  • ملاله یوسف زی، فعال اجتماعی و برنده جایزه نوبل

وسایل ارتباطی شورای(فرهنگی) بریتانیا (British Council)درکراچی:

آدرس ایمیل: info@britishcouncil.org.pk

آدرس سایت: https://www.britishcouncil.pk/

شماره تلفن: +92 0800-22000 - 0092-4235718040

آدرس پستی:

British Deputy High Commission, Shahra-e-Iran, Clifton, Karachi. PO Box 13811 Karachi

لینک های منابع:

https://www.britishcouncil.pk/

libraries@britishcouncil.org.pk

https://www.teachingenglish.org.uk/

https://www.dawn.com/news/1705558

https://www.facebook.com/britishcouncil/

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Council

https://uk.linkedin.com/company/british-council

https://www.instagram.com/britishcouncilpakistan/?hl=en 

کد خبر 20111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =