۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

خانم ایندیرا گاندی سنگ بنای مرکز فرهنگی اسلامی هند را در سال۱۹۸۴ میلادی گذاشت.

پایان قرن چهاردهم هجری، توسط مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته شد. هند ، نیز به عنوان دومین جمعیت از لحاظ جمعیت مسلمانان در جهان شاهد جشن هایی به این مناسبت بود. با توجه به اهمیت این رویداد، دولت هند، یک کمیته تحت نظارت آقای ام. هدایت الله قایم مقام رئیس جمهور هند، برای سازماندهی به مراسم و جشن ها به این مناسبت تشکیل داد. برنامه های زیادی در آن زمان به عمل آمد و حتی نخست وزیر هند آن زمان خانم ایندرا گاندی در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۸۰م  به عنوان یادبود این مناسبت، یک تمبر پستی نیز منتشر کرد.

 در ژانویه سال ۱۹۸۱ در دهلی نو، یک سمینار بین المللی "مشارکت اسلامی در فرهنگ و تمدن جهان با تاکید ویژه به هند" برگزار شد و کم کم طرح تاسیس یک مرکز فرهنگی- اسلامی هند در پایتخت این کشور به تصویب رسید که در آن نیز برخی از نخبگان کشور به ویژه تنی چند از تحصیل کردگان دانشگاه اسلامی نقش اساسی را ایفا نمودند و سرانجام در ماه آوریل ۱۹۸۱م اتحادیه ای برای احداث چنین مرکز تشکیل و ثبت گردید و دولت هند ۸۰۰۰ متر مربع زمین در خیابان لودی برای ساخت و ساز این مرکز اختصاص داد. حکیم عبدالحمید موسس دانشگاه همدرد، ۱۰۵۰۰ روپیه هندی به عنوان بخشی از قیمت زمین به دولت هند پرداخت کرد و سپس خانم ایندرا گاندی ۱۰ لک(یک میلیون) روپیه هندی از ردیف بودجه وزارت فرهنگ آن زمان برای ساخت و ساز این مرکز اهدا کرد.

پس از تخریب ساختمان قدیمی، مالکیت زمین به مرکز فرهنگی- اسلامی داده شد و پس از تصویب طرح های ساختمان توسط شورای شهرداری دهلی نو ساخت و ساز ساختمان IICC در ژانویه سال ۱۹۹۶ آغاز شد.

خانم ایندرا گاندی، نخست وزیر هند، به شدت تحت تأثیر این ایده قرار گرفت که چنین موسسه ای ایجاد کند که بتواند فضای درک، تفاهم بین افراد گروه های مختلف مذهبی را تقویت کند و باعث ایجاد یکپارچگی ملی شود.

خانم ایندیرا گاندی سنگ بنای مرکز فرهنگی اسلامی هند در تاریخ ۲۴ اوت ۱۹۸۴م گذاشت. اعضای تراست در سال ۱۹۹۴م تحت ریاست بیگم عابده احمد انتخاب شد.

· امکانات:

مرکز مورد نظر دارای امکانات وسیعی چون، سالن های اجتماعات، سمینارها و کنفرانس ها، نمایشگاه، نماز خانه، کتابخانه، رستوران، خوابگاه و کافی شاپ می باشد.

آذر ماه سال ۱۳۹۶

کد خبر 2027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =