معرفی انجمن‌های دوستی قزاقستان با کشورهای خارجی

در قزاقستان، انجمن های دوستی متعددی با کشورهای مختلف خارجی وجود دارد که برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف نظیر همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی ایجاد شده اند. برخی از نمونه های قابل توجه عبارتند از:

 1-  انجمن دوستی قزاقستان و اردن: این انجمن نقش مهمی در تقویت روابط بین قزاقستان و اردن دارد. این فعالیتها شامل دیدارهای مقامات عالی رتبه، همکاری های تجاری، اقتصادی و بشردوستانه و مشارکت فعال در سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی (OIC) است.

2-  انجمن دوستی قزاقستان و پاکستان: این انجمن بر تجارت، مبادلات آموزشی و تعاملات فرهنگی با برگزاری جلسات منظم مقامات عالی رتبه و انجمن های تجاری برای بررسی پروژه های مشترک و گسترش همکاری ها تاکید دارد.

3- انجمن دوستی قزاقستان و قرقیزستان: علیرغم مواجهه با چالش ها در تعاملات مرزی و زیرساخت ها، تلاش های مستمری برای بهبود همکاری و افزایش پتانسیل گردشگری بین دو کشور وجود دارد

اینها تنها چند نمونه هستند و احتمالاً ارتباطات بیشتری با سایر کشورها وجود دارد که نشان دهنده تعهد قزاقستان به ایجاد روابط بین المللی قوی در بخش های مختلف است.

یافتن تعداد دقیق انجمن های دوستی در قزاقستان با کشورهای خارجی به دلیل ماهیت پویا و در حال تحول این روابط می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، در اینجا چند نمونه  دیگری نیز ارائه می گردد:

1. انجمن دوستی قزاق و آلمان

2. انجمن دوستی قزاق و ژاپن

3. انجمن دوستی قزاق و کره

4. انجمن دوستی قزاق و ترکیه

5. انجمن دوستی قزاق و چین

همکاری قزاقستان با سازمان های بین المللی

قزاقستان و سازمان ملل

در 2 مارس 1992، در نتیجه چهل و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با قطعنامه 46/224، جمهوری قزاقستان به اتفاق آرا به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد. در حال حاضر 15 دفتر سازمان ملل در قزاقستان وجود دارد:

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت)

UNDP (برنامه توسعه ملل متحد)

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد)

UNFPA (صندوق جمعیت سازمان ملل متحد)

یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)

UNHCR (کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان)

یونیفم (صندوق توسعه ملل متحد برای زنان)

UNAIDS (برنامه مشترک سازمان ملل متحد برای HIV/AIDS)

UN OCHA (دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه)

DPI (اداره اطلاعات عمومی)

سازمان بهداشت جهانی

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)

UNV (داوطلبان سازمان ملل)

سازمان بین المللی کار

یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد)

- قزاقستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا

جمهوری قزاقستان در 30 ژانویه 1992 به سازمان امنیت و همکاری اروپا پیوست. این سازمان قبل از هر چیز قزاقستان را به عنوان شریک در حل مسئله افغانستان می بیند.

دستاورد اصلی کشور در این سازمان ریاست آن در سال 2010 است. قزاقستان در این سال به نتایج بزرگی دست یافته است که مهمترین آن برگزاری اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در آستانه پس از وقفه 11 ساله است. در نتیجه این اجلاس، بیانیه آستانه "به سوی یک جامعه امنیتی" به تصویب رسید.

همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا در هر سه بعد فعالیت های سازمان انجام می شود: نظامی- سیاسی، اقتصادی- زیست محیطی، بشردوستانه و در تعامل هم با نهادهای مرکزی نظیر دبیرخانه، HCNM، ODIHR، دفتر  OSCE  در امور آزادی رسانه ها و هم در  مأموریت های میدانی از جمله دفتر برنامه سازمان امنیت و همکاری اروپا در آستانه صورت می گیرد.

- قزاقستان و سازمان همکاری شانگهای

قزاقستان توجه ویژه ای به روابط با کشورهای همسایه دارد. قزاقستان یکی از پنج کشوری است که در خاستگاه این سازمان بودند. از زمان تأسیس سازمان همکاری شانگهای، قزاقستان به طور فعال در کار این سازمان مشارکت داشته و رئیس آن برای سال های 2004-2005, 2010-2011، 2016-207 و 2023-2024 بوده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در مرکز قلمرو سازمان همکاری شانگهای، جایگاه کلیدی در سازمان را به خود اختصاص می دهد.

- قزاقستان و سازمان همکاری اسلامی

 

در سال 1995 قزاقستان به عضویت سازمان همکاری اسلامی درآمد. این سازمان عمدتاً متشکل از کشورهای عربی است که روابط با آنها استراتژیک نامیده می شود.

دستاورد ویژه قزاقستان در این سازمان ریاست این کشور در سازمان مذکور در سال 2011 است.

- قزاقستان و سازمان معاهده امنیت جمعی

قزاقستان جزو 6 کشور اول بود که معاهده امنیت جمعی را امضا کرد. پس از نشست معاهده امنیت جمعی در مسکو در سال 2002، کشورهای شرکت کننده تصمیم به ایجاد سازمانی بر اساس این معاهده گرفتند. در فوریه 2009، نیروهای واکنش سریع جمعی سازماندهی شدند که اولین تمرینات مشترک آنها در قزاقستان در میدان آموزشی نظامی ماتیبولاک برگزار شد.

- قزاقستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع

قزاقستان در ابتدا به طور فعال در کار و ایجاد بنیاد CIS شرکت کرد. به ابتکار طرف قزاقستان، در 21 دسامبر 1991، نشست سران در آلماتی تشکیل شد و اعلامیه آلماتی امضا شد. امروزه، کشورهای مشترک المنافع به دلیل ادغام عمیق متقابل کشورهای شرکت کننده در تمامی عرصه های روابط بین الملل، نقش بزرگی در سیاست خارجی قزاقستان ایفا می کند.

- قزاقستان و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و قزاقستان از زمان استقلال این کشور در سال 1991 شرکای یکدیگر بوده اند. در دسامبر 2015، اتحادیه اروپا و قزاقستان توافقنامه مشارکت و همکاری پیشرفته (EPCA) را امضا کردند. این توافقنامه جدید که اولین توافقنامه امضا شده توسط اتحادیه اروپا با یک شریک در آسیای مرکزی است، همکاری بین دو طرف را به سطح جدیدی می برد و نقطه عطف مهمی در روابط اتحادیه اروپا و قزاقستان است که قدمت آن به بیش از 25 سال می رسد.

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا سازمانی متشکل از کشورهای برابر و مستقل است، قزاقستان در حال ایجاد یک سیستم همکاری دو سطحی با اتحادیه اروپا به عنوان یک کل و از طریق روابط دوجانبه است.

در 1 مارس 2020، قراردادهای مشارکت و همکاری پیشرفته به تصویب رسید که توسط همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا تصویب شد. همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن و قزاقستان را در زمینه های کلیدی مانند تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، عدالت و امور داخلی، همکاری اقتصادی و مالی، انرژی و حمل و نقل، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، اشتغال و سیاست اجتماعی، فرهنگ و فعالیت های پژوهشی توسعه و تقویت می کند.

اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری قزاقستان است که 40 درصد تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص داده است.

اتحادیه اروپا بزرگترین سرمایه گذار در قزاقستان است که 48 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و حدود 60 درصد از کل سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال 2018 به خود اختصاص داده است.

ریاست قزاقستان در سازمان های بین المللی مهم در سال 2024

قزاقستان در سال جاری ریاست شش سازمان بین‌المللی را بر عهده دارد: سازمان همکاری شانگهای (SCO)، سازمان کشورهای ترک (OTS)، کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA)، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، سازمان اسلامی امنیت غذایی (IOPB)، بنیاد بین المللی برای نجات دریای آرال (IFAS). در حال حاضر این سازمان ها تأثیر زیادی در شکل دهی به دستور کار بین المللی دارند. در عین حال، در تاریخ هر یک از آنها، قزاقستان به عنوان کشوری که ایده تشکیل برخی از این سازمانها را داد ایستاد .

به گفته میراس ژیین بایف، کارشناس ارشد گروه مطالعات اروپایی و آمریکایی در موسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان وابسته به ریاست جمهوری قزاقستان ، راه اندازی چرخه جهانی انتخابات در سال 2024 به یک عنصر اصلی سیاست جهانی در تاریخ مدرن تبدیل خواهد شد. در چنین مواردی، اهمیت فرآیندهای دیپلماتیک با هدف ساخت پل های ارتباطی افزایش می یابد. این کارشناس معتقد است که ریاست قزاقستان در چندین سازمان بین المللی مهم به ویژگی مهم دیپلماسی این کشور تبدیل خواهد شد.

سال اکولوژی در سازمان همکاری شانگهای

قزاقستان یکی از بنیانگذاران سازمان همکاری شانگهای است. این سازمان در سال 2011 ایجاد شد ، در طول سال‌های فعالیت خود، به تدریج به سازمان چند رشته‌ای و چند عملکردی تبدیل شده است، که در آن جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه تعامل به اندازه یکسان در اولویت قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، سازمان همکاری شانگهای تقریبا نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد، فضای آن حدود یک چهارم خشکی زمین را دربر می گیرد و کل تولید ناخالص داخلی آن بیش از 23 تریلیون دلار است. در عین حال، تعداد شرکت کنندگان به طور مداوم در حال گسترش است. به گفته کارشناسان، علاقه جامعه جهانی به منظور عضویت در این سازمان، از جمله در پس‌زمینه وخیم شدن وضعیت بین‌المللی، افزایش یافته است.

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مراسمی به مناسبت روز سازمان همکاری شانگهای در 20 ژوئن 2023 در پکن گفت: ما می بینیم که چگونه کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی امروز به طور گسترده با این سازمان همکاری می کنند و به دنبال پیوستن به خانواده سازمان همکاری شانگهای هستند.

سازمان همکاری شانگهای متشکل از کشورهایی نظیر قزاقستان، هند، ایران، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است و  اخیرا در اجلاس سران این سازمان در آستانه،  بلاروس به عنوان عضو کامل پذیرفته شد. افغانستان، و مغولستان کشورهای ناظر هستند. و در سال 2023، پنج کشور از جمله بحرین، کویت، مالدیو، میانمار و امارات متحده عربی به عنوان شرکای گفتگو به "خانواده سازمان همکاری شانگهای" پیوستند.

قزاقستان در ژوئیه 2023 ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت و تا ژوئن 2024 این سازمان را مدیریت کرد.

قاسم ژومارت توکایف، رئیس دولت، ضمن پذیرش ریاست سازمان همکاری شانگهای، اولویت های ریاست قزاقستان در این سازمان را ارائه کرد و در تشریح این اولویت ها گفت: تضمین امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای. با ایجاد این سازمان، ما توافق کردیم که به طور مشترک به دنبال راه حل هایی برای مشکلاتی باشیم که در قرن بیست و یکم به وجود می آیند. در این مرحله وظیفه اصلی کشورهای عضو جلوگیری از گسل ژئوپلیتیکی شرق و غرب می باشد. سازمان همکاری شانگهای می تواند و باید چشم انداز خود از یک جهان پایدار را به جامعه جهانی ارائه دهد. بنابراین، قزاقستان به عنوان بخشی از ریاست خود، ابتکار عمل "در مورد وحدت جهانی برای صلح و هماهنگی عادلانه" را ارائه خواهد کرد. این سند جامع اصول تقویت اقدامات اعتمادسازی، حفظ ثبات و امنیت را تعیین می کند.

تمرکز ریاست قزاقستان در سازمان همکاری شانگهای همچنان مبارزه با "سه نیروی شر" باقی خواهد ماند: جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری، و همچنین سایر زمینه های رفع موانع تجاری، راه اندازی سرمایه گذاری های مشترک، توسعه فرصت های ترانزیت و حمل و نقل و همکاری در انرژی بود.

کشورهای عضو به اتفاق آرا از ابتکار قزاقستان برای اعلام سال 2024 به عنوان سال محیط زیست سازمان همکاری شانگهای حمایت کردند. در اکتبر 2023، برنامه اقدام مربوطه توسط شورای سران دولت سازمان همکاری شانگهای تهیه و تصویب شد.

قاسم ژومارت توکایف  در اجلاس سران 4 ژوئیه سال جاری در آستانه نتایج ریاست قزاقستان در سازمان همکاری شانگهای را خلاصه کرد.

وی گفت: به لطف حمایت فعال همه شرکت کنندگان سازمان همکاری شانگهای، در دوره ریاست قزاقستان، حدود 150 رویداد در سطوح مختلف از جمله همایش های دیجیتال، گردشگری، انرژی و تجارت و همچنین شورای جوانان سازمان همکاری شانگهای برگزار شد.

مبنای قراردادی با 60 سند جدید از جمله راهبرد مبارزه با مواد مخدر، طرح اجرای راهبرد همکاری اقتصادی، موافقتنامه در زمینه حفاظت از محیط زیست و راهبرد توسعه همکاری های انرژی تکمیل شد. دایره سازمان های بین المللی که شرکای سازمان همکاری شانگهای هستند گسترش یافته است. فعالیت کارگروه ویژه سرمایه گذاری از سر گرفته شد. روند انتقال به ارزهای ملی شتاب مثبتی به دست آورده است.

تعدادی از پروژه های مهم راه اندازی شده است که "فرمت SCO" را حتی جذاب تر می کند که شامل پروژه "زیارتگاههای معنوی کشورهای سازمان همکاری شانگهای" و اولین جشنواره بین المللی موسیقی "جاده ابریشم سازمان همکاری شانگهای" است. 10 منطقه گردشگری نیز برای اجرای پروژه های مشترک مشخص شده است. شهر آلماتی به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری سازمان همکاری شانگهای انتخاب شده است.

به طور کلی، همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد، قزاقستان تمام اهداف و وظایفی که در اجلاس قبلی بیان شده بود را به طور کامل محقق کرده است.

توکایف در سخنرانی خود  جهت های کلیدی با اهمیت استراتژیک برای همه ده کشور را  مشخص کرد که  شامل تقویت اعتماد متقابل و همکاری در زمینه امنیت،  گسترش روابط تجاری و اقتصادی، تقویت اتصال حمل و نقل با ایجاد کریدورهای کارآمد و زنجیره تامین قابل اعتماد می باشد. وی همچنین بر ضرورت اصلاح و نوسازی سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد.

در چارچوب این اجلاس، نشست سازمان همکاری شانگهای پلاس برای نخستین بار با حضور سران کشورها - ناظران و شرکای گفتگو و روسای سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سیکا، اکو، CIS و ... برگزار شد. بدین ترتیب قالب جدیدی برای برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای راه اندازی شده و در نتیجه امکانات و سازوکارهای همکاری این سازمان با کشورهای ذینفع و ساختارهای بین المللی گسترش یافته است.

نورلان ارمکبایف دیپلمات قزاقی به عنوان دبیر کل سازمان همکاری شانگهای برای 2025-2027 منصوب شد. او پیش از این معاون دبیرکل سابق ژانگ مینگ بود. بنابراین، در حال حاضر، سه مقام دولتی قزاقستان در سازمان‌های بین‌المللی که این کشور در آنها مشارکت دارد، سمت‌های مدیریتی را به عهده دارند (ایمانگلی تاسماگامبتوف - دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در سال‌های 2023-2025 و باکیتجان ساگینتایف - رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا در سال‌های 2024-2028).

اهمیت وحدت ترک ها

به گفته کارشناسان، قزاقستان نقش تعیین کننده ای در ایجاد سازمان های ترک ایفا کرد.

قزاقستان کشوری بود که ایجاد شورای ترک (3 اکتبر 2009) را آغاز کرد که در 12 نوامبر 2021، به سازمان کشورهای ترک تغییر نام داد. هدف این سازمان تقویت همکاری و اتحاد مردم می باشد. در حال حاضر این سازمان شامل قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان است. و کشورهای مجارستان، ترکمنستان و قبرس شمالی به عنوان عضو ناظر این سازمان هستند.

قزاقستان در نوامبر 2023 در دهمین سالگرد این سازمان که در آستانه برگزار شد، ریاست سازمان کشورهای ترک را بر عهده گرفت. در این اجلاس، رئیس دولت شعار ریاست قزاقستان در سازمان کشورهای ترک در سال 2024 را اعلام کرد و همچنین اولویت ها را مشخص کرد.

رئیس دولت قزاقستان تاکید کرد: به منظور ترویج وحدت ترک ها، ریاست ما با شعار «دوران ترک!» یا «TURKTIME» برگزار خواهد شد. این فرمول هشت اولویت را مشخص می کند: سنت ها (Traditions) ، وحدت، (Unification) اصلاحات  (Reforms) ، دانش (Knowledge)،  اعتماد  (Trust)، سرمایه گذاری (Investments) ، میانجیگری  (Mediation)و انرژی  (Energy). این اولویت‌ها برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت طراحی شده و یک دوره ده ساله تا بیستمین اجلاس سران سازمان را پوشش می‌دهد.

رواج وحدت ترک ها برای تقریب ملت ها به یکدیگر اهمیت زیادی دارد. این امر شامل مطالعه آرشیوهای تاریخی عمومی و انتقال تاریخ به نسل های آینده، تبلیغ محصولات سینمایی و تلویزیونی کشورها و همچنین محصولات انیمیشن برای جوانان است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که در حال حاضر چالش های مرتبط با تجارت اسلحه و مواد مخدر، تروریسم، افراط گرایی و مهاجرت رو به افزایش است. بنابراین، کار در زمینه های مبارزه مشترک با جرم و جنایت و تبادل اطلاعات بین مقامات تحقیقات مالی کشورهای ترک اهمیت دارد.

در شرایط کنونی تنش های ژئوپلیتیکی و خطرات مرتبط با آن ، توکایف رئیس جمهور قزاقستان بر اهمیت میانجیگری تاکید کرد و بر اصولی که قزاقستان سال هاست در سیاست خارجی خود ترویج می کند، تأکید نمود: حل و فصل هر گونه درگیری صرفا از طریق مذاکرات صلح آمیز و گفتگوهای دیپلماتیک. حفظ تمامیت ارضی همه کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها از اولویت های اصلی است.

از دیگر وظایف مهم می توان به همکاری تجاری، سرمایه گذاری، توسعه بازار مالی سبز، توسعه منابع جدید انرژی، نوسازی و متنوع سازی مسیرهای حمل و نقل اشاره کرد.

سال گذشته به ابتکار قزاقستان و آذربایجان، بنیاد سرمایه گذاری سازمان کشورهای ترک تشکیل شد. هر کشور عضو بنیاد 100 میلیون دلار با احتساب کشورهای ناظر که در مجموع 700 میلیون دلار کمک خواهد کرد.

به گفته باگدات امریف، رئیس بنیاد سرمایه گذاری ترک، در سال های آینده، وجوه این صندوق می تواند به چندین میلیارد دلار برسد، زیرا بسیاری از سازمان های مالی بین المللی وجود دارند که به چشم انداز آن اطمینان دارند. وی تاکید کرد: موسسات مالی بین المللی وجود دارد که کشورهای ما مدت هاست با آنها همکاری می کنند - بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا - آنها نیز آماده سرمایه گذاری هستند. ما انتظار داریم در سال های آینده  سرمایه این بنیاد به چندین میلیارد دلار برسد. به این ترتیب صندوق سرمایه زیادی خواهد داشت. افزون بر این، دارایی ها را جذب خواهیم کرد. ما علاوه بر تامین مالی پروژه‌ها از محل منابع مالی خود، با سایر موسسات مالی منطقه‌ای نیز برای تامین مالی پروژه‌های خود همکاری خواهیم کرد، بنابراین سرمایه می‌تواند چندین برابر افزایش یابد، زیرا این موسسات دارای قابلیت‌های بالایی هستند. منظور ما  صندوق قطر، صندوق عربستان سعودی و صندوق امارات هستند که  آمادگی خود برای  همکاری را اعلام کرده بودند.  بنابراین، ما نه تنها به عنوان یک موسسه مالی، بلکه به عنوان نهادی برای جذب سرمایه گذاری نیز عمل می کنیم. این یکی از ویژگی های اصلی و اهمیت صندوق است.

کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا - ابعاد جدید امنیت

ایده ایجاد کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) نیز متعلق به قزاقستان است. اولین بار در سال 1992 در چهل و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد اما اولین اجلاس آن 10 سال بعد در سال 2002 برگزار شد. 20 سال بعد، در سال 2022، در اجلاس CICA اعلام شد که تبدیل به یک سازمان منطقه ای آغاز شده است. در حال حاضر CICA در راه کسب جایگاه یک سازمان بین المللی تمام عیار است. در حال حاضر از 30 کشور عضو، 10 کشور ناظر، 5 سازمان ناظر و 6 سازمان شریک تشکیل شده است.

از ابتدای سال 2021، کشورهای عضو CICA با موفقیت 72 رویداد اعتمادسازی در همه ابعاد CICA و 35 نشست نهادهای مدیریتی، کاری و مشاوره ای برگزار کرده اند. فعال ترین تعامل در سه سال گذشته در حوزه اقتصاد، تهدیدات و چالش های جدید بوده است.

ریاست این سازمان برای مدت 2 سال انجام می شود. قزاقستان برای دومین دوره دو ساله متوالی ریاست این سازمان را بر عهده دارد. در سال 2020، این پست در سال 2022 از تاجیکستان به قزاقستان منتقل شد، این مأموریت برای یک دوره دیگر تا سال 2024 تمدید شد.

در اجلاس آستانه در سال 2022، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، اولویت هایی را برای دوره ریاست قزاقستان در سال های 2022-2024 تعیین کرد که شامل برگزاری گردهمایی از رهبران جنبش های داوطلبانه، ایجاد شبکه مشارکتی از دانشگاه های پیشرو در کشورهای عضو، سازماندهی کنفرانسی در مورد مسائل زیست محیطی و ایجاد شورایی برای اتصال پایدار است. دبیرخانه CICA نقشه راه را برای اجرای اولویت های ریاست CICA تصویب کرد.

همچنین اخیراً زمینه‌های همکاری اولویت‌دار جدیدی برای این سازمان معرفی شده است که عبارتند از ایمنی اپیدمیولوژیک، مراقبت‌های بهداشتی، دارویی، امنیت فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات است.

اولویت های سازمان پیمان امنیت جمعی CSTO

رئیس دولت قزاقستان در نوامبر 2023 در جلسه شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) ، شرکت کرد و در آن اظهار داشت که قزاقستان به عنوان رئیس، آماده است در تقویت بیشتر سیستم امنیت جمعی مشارکت کند. در این جلسه، توکایف تعدادی از حوزه های اولویت دار را پیشنهاد کرد که لازم است فعالیت های سازمان در دوره ریاست بر آنها متمرکز شود.

اول. همکاری CSTO با کشورهای ذینفع و سازمان های بین المللی در زمینه امنیت.

قاسم ژومارت توکایف خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم که برای حفظ سطح تثبیت شده تعامل با سازمان ملل و ساختارهای آن تمرکز کنیم. این کار بر اساس اعلامیه مشترک همکاری بین دبیرخانه های CSTO و سازمان ملل متحد در تاریخ 18 مارس 2010 انجام می شود. ما از تعمیق بیشتر همکاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم. گام‌های ویژه برای این امر در «اقدامات عملی برای تقویت همکاری CSTO با کشورهای مستقل مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای تعریف شده است.

دومین زمینه مهم کاری، تعامل در زمینه مسائل همکاری نظامی پیشنهاد شد. به گفته رئیس جمهور قزاقستان، چارچوب قانونی برای اطمینان از استقرار سریع نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی باید بهبود یابد. به گفته توکایف، این امر در مورد ترانزیت بدون مانع و بدون توقف نیروهای نظامی، پروازهای هوانوردی نظامی و سایر جنبه ها صدق می کند.

همچنین توسعه سیستم آموزش پرسنل نظامی و پتانسیل نظامی-علمی کشورهای عضو CSTO ضروری است. در همان زمان، رئیس دولت پیشنهاد کرد که بر بازگشایی پتانسیل حفظ صلح سازمان تأکید ویژه شود.

توسعه همکاری در مقابله با تروریسم و ​​افراط گرایی بین المللی، مقابله با قاچاق مواد مخدر و روانگردان، قاچاق اسلحه غیرقانونی، مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تعمیق همکاری در پیشگیری و رفع پیامدهای شرایط اضطراری، مقابله با جرایم در حوزه فناوری اطلاعات و مقابله با جرایم سایبری از دیگر اولویت های شناسایی شده بود.

کارایی استفاده از منابع آب در آسیای مرکزی

صندوق بین المللی برای نجات دریای آرال در سال 1993 توسط سران کشورهای آسیای مرکزی ایجاد شد. فعالیت های آن با هدف بهبود محیط زیست مناطق آسیب دیده از فاجعه آرال و حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی منطقه است.

رئیس دولت قزاقستان در 23 ژانویه 2024 با آسخات اورازبای رئیس کمیته اجرایی صندوق بین‌المللی نجات دریای آرال دیدار کرد و وی از فعالیت‌های این صندوق و وظایف آن در سال‌های آتی از جمله در طول دوره ریاست قزاقستان در این سازمان خبر داد. توکایف بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای موسس صندوق بین المللی نجات دریای آرال اشاره کرد.

به ویژه، تمرکز بر مسائل استفاده بهینه از منابع آب و انرژی در آسیای مرکزی، ایجاد مکانیسم های همکاری منطقه ای برای معرفی یک سیستم خودکار یکپارچه برای حسابداری، نظارت، مدیریت و توزیع متقابل منابع آب حوضه دریای آرال ضروری است.

همانطور که توسط وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان گزارش شده است، امسال قرار است مرحله دوم پروژه "در مورد حفاظت از دریای آرال شمالی" آغاز گردد که به طور مشترک با بانک جهانی اجرایی می شود.

 عظمتخان امیرتایف، رئیس حزب بیتک در یکی از مصاحبه های رسانه ای گفت:  از سال جاری، قزاقستان ریاست صندوق بین المللی نجات دریای آرال را بر عهده خواهد داشت. در این راستا از آنجایی که هدف بزرگی تعیین شده است، باید به نتایج ملموسی دست یافت. ما به ازبکستان رفتیم و پروژه ای را دیدیم که آرالکوم را سبز کرد. آنها در 1.5 میلیون هکتار درخت کاشتند. ما هم قصد داریم درختکاری کنیم و مناطق شور آرالکم را بارور کنیم. افزون بر این، وزارت منابع آب در حال تدارک یک پروژه بزرگ در این راستا است. ما نیز در آن شرکت خواهیم کرد.

امنیت غذایی در دستور کار

مسائل امنیت غذایی تقریباً در دستور کار هر سازمانی است که قزاقستان در سال 2024 ریاست آن را بر عهده دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعالیت‌ها و تلاش‌های ساختارهای مختلف چندجانبه در موضوعات مورد علاقه دوجانبه متحد شود. به ویژه، سازمان اسلامی امنیت غذایی در اینجا پتانسیل بالایی دارد که10 سال پیش به ابتکار قزاقستان ایجاد شد. امروزه بیش از 35 کشور عضو این سازمان هستند و سهم بسزایی در تقویت امنیت غذایی در فضای سازمان همکاری اسلامی دارد.

در سال جاری، قزاقستان به عنوان رئیس این سازمان، با توجه ویژه به توسعه سیستم غذایی، زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک و ایجاد مسیرهای جدید تامین مواد غذایی، همکاری سرمایه گذاری و برنامه های بشردوستانه، به فعالیت خود در زمینه های اصلی فعالیت های سازمان ادامه خواهد داد.

به عقیده کارشناسان، موفقیت و دستیابی به چندین سازمان بین المللی مهم در سطح جهانی، نتیجه سال های طولانی تلاش های این کشور است. این همچنین یک فرصت استثنایی برای ابراز وجود و مشارکت در ثبات جهانی است.

منابع:

https://e-cis.info/news/566/115604/

https://ru.wikipedia.org/wiki/Внешняя_политика_Казахстана#Казахстан_и_международные_организации

http://tarih-begalinka.kz/ru/history/independent/history/page3387/

https://www.gov.kz/

کد خبر 20369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =