گاهی شیعیان هند از آرامگاههایی به نام حسین تکری سخن می گویند که بسیار شگفت انگیز بوده و کنچکاوی انسان را در پی خواهد داشت . رفته باشید، برخی از شیعیان هند درباره سفر اربعین خود به منطقه جورا و زیارتگاه های نمادین حسین تکری سخن می گویند که بسیار شنیدنی است . حتی بسیاری از ایرانیان مسلمان مقیم هند نیز برای مراسم اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایشان به آن منطقه سفر می کنند و چند روزی را در آنجا جهت عزاداری ، اطعام و ادای نذورات اسکان می گزینند.
حسین تکری مجموعه زیارتگاهها و مشاهد شریفه نمادین در حومه شهر جورا در منطقه رتلام در ایالت مادیا پرادش هند واقع شده است. در این مجموعه می توان مشاهد شریفه نمادین شش شخصیت والای اهل بیت پیامبر (ع) به نام های مبارک حضرت علی بن ابیطالب (ع)، حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت سکینه خاتون (ع) را مشاهده و زیارت نمود. حسین تکری سالانه شاهد حضور خیل کثیری از زائرین از هر مذهب و آیینی اعم از شیعیان ، اهل تسنن و هندوان می باشند و البته در میان آنها بیمارانی که از همه جا قطع امید کرده و به مزار شریف اهل بیت (ع) پناه آورده اند را نیز می توان مشاهده کرد. همچنین در میان این جمعیت انبوه برخی از افرادی را می توان مشاهده کرد که برای رهایی از سحر و جادوی به ستوه و رنج آمده اند که پس از ورود به این مکان شریف شروع به انجام حرکاتی عجیب و غیر قابل تصور می کنند که در بسیاری از کلیپ های موجود در فضای های مجازی می توان آنها را دید.
- تاریخچه آرمگاه های نمادین حسین تکری شریف
بر اساس شواهد تاریخی و به نقل قول از اشخاص و شخصیت های سرشناس آمده است که در سال ۱۸۸۶ میلادی دو رویداد تاریخی که یکی از آنها دهسرا متعلق به هندوها بود و دیگری عاشورای امام حسین با هم تلاقی پیدا کرده و همزمان می شوند . هر دو گروه برای انجام مراسم خویش دسته جمعی به صورت دسته جات در منطقه حرکت می کنند . اما در این سال میان هندوها و مسلمانان تنش ایجاد می گردد خبر این تنش به اطلاع سلطان وقت آن منطقه به نام "احتشام اسماعیل خان بهادر" می رسد و او برای ممانعت از هرج و مرج به منطقه می رود و پس از بررسی ها به این نتیجه می رسد که بهتر است ابتدا هندوان دستجات خود را حرکت داده و بروند و پس از آنها مسلمانان و شیعیان به سوگواری و عزاداری بپردازند. در نیمه شب هنگامی که مردم هر دو گروه به سوی خانه های خود عازم بودند صدای شیهه اسبی را می شنوند و سواری سبز پوش بر آن می بینند مردمی که شاهد این رویداد بود شگفت زده شده و می ترسند. فردای آن روز می بینند که در جای سم آن اسب چشمه ای گوارا و آبی زلال روان شده و سه برکه را مشرب می کند. به گواهی ساکنان تا قبل ازآن در این منطقه به هیچ وجه چشمه ای نبوده است. ساکنین بیمار از این چشمه آب نوشیدند و امراض و بیماری آنها شفا می یابند. پس از این واقعه خبرها به سلطان رسید و او دوباره به منطقه آمد و با دیدن این منظره دستور ساخت آرامگاه های نمادین به سبک عراق را صادر می نماید و کار احداث ساختمانی شروع گردید و طی دو سال تمامی آن منطقه آباد گردید و اکنون پذیرای خیل کثیری از زائرین از همه ادیان و مذاهب و آیینها می باشد. شایان ذکر است که در این منطقه گورستانی نیز وجود دارد که احتشام اسماعیل خان بهادر در آن مدفون شده است.
- سوگواری و عزاداری در حسین تکری
زیارتگاههای نمادین حسین تکری در طول سال همیشه مفتوح هستند و به زائرین خدمات ارائه می دهند. از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر به ویژه در اربعین امام حسین (ع) شمار جمعیت بسیاری به این منطقه سرازیر می شوند و در میان آنها ایرانیان مقیم نیز دیده می شوند که برای زائرین به پخت غذا های نذری می پردازند. در این محل علاوه برعزاداری ، سینه زنی و قمه زنی ، نوعی دیگر از سوگواری در قالب راه رفتن بر روی آتش نیزمشاهده می شود. خندقی به طول سه متر و عمق کم حفر می گردد پس از آتش زدن هیزم های خشک و فرو کش کردن آتش ، زائرین با فریاد لبیک یا حسین (ع) برروی آتش می دوند و از امام و مولای خود می خواهندتا آنها را از آتش جهنم آنها را شفاعت نموده و رهایی بخشد. به گفته برخی از اعضای هیات امنای بنیاد میراث فرهنگی جورا در این مکان هر روز ظهر در طول سال به دو هزار نفر غذای نذری توزیع می گردد. هزینه این نذری توسط خانمی که ازاهالی شهر حیدرآباد هند می باشد نیز تهیه می گردد. گویا کارخانجات این خانم سالهای پیش به ورشکستگی منتهی شده است سپس او نذر می کند که اگر کار او دوباره رونق پیدا کند، روزانه برای دو هزار نفر نذری پخت نموده و توزیع نماید .
حسین تکری توسط هیات امنایی اداره می شود که گویا همه اعضای آن اهل سنت هستند و سالانه مبالغ زیادی از سراسر جهان برای توسعه و خدمات رسانی به زائران اختصاص داده می شود. تا کنون از مبالغ و درآمدهای آن هیچ سندی انتشار نیافته است.
- زیارت به قصد شفاء و دوری از سحر و جادو
به نقل قول از برخی از شخصیت ها و افراد شاخص، بسیاری از افراد و زائرین که به این مکان می روند، افرادی هستند که از بیماری های صعب العلاج رنج می روند و پزشکان نسبت به آنها قطع امید کرده اند و در کنار آنها افرادی دیده می شوند که دچار سحر و جادو شده اند. باید گفت در هند سحر و رمالی برای برخی رونق دارد و بسیاری میخواهند از این طریق به خواسته های خویش دست یابند. اگر ویدئوکلیپ ها وسخنان اینگونه افراد مورد بررسی قرار گیرد به خوبی می توان این گفته ها را تایید نمود. بسیاری از کلیپ هایی که در کانال های یوتیوب درباره حسین تکری جورا بارگذاری شده بیشتر به اینگونه افراد اختصاص داده شده است. بیماران صعب العلاج که به جورا رفته اند طلب شفا می کنند و در کنار این نوع بیماران، افرادی هم که سحر و جادو شده اند را می توان دید. گفته می شود هنگامی که ضریح نمادین حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) را لمس می کند، حرکات عجیب و غریبی را آغاز می کنند به صورتی که گفته می شوند افرادی که ضعیف النفس هستند نباید به آنجا بروند. حرکت های عجیب و غریب تا زمانی پایان می پذیرد که از وجود وی سحر و جادو دفع گردد. برخی افراد دیگر هم که به حسین تکری رفته اند اعلام می کنند که از دهان آنها لخته خون بیرون می آید. این افراد تنها مسلمانان نیستند بلکه هندوها و گروه های دیگر را شامل می شوند. در پشت آرامگاه نمادین حضرت عباس (ع) برکه ای وجود دارد که این اشخاص در آن غسل می کنند.
برای رفتن به حسین تکری لازم است که بلیط قطار رتلام استیشن گرفته شود و پس از رسیدن به آنجا به وسیله اتوبوس و وسایل نقلیه دیگر می توان به حسین تکری شریف رفت.
- لازم به ذکر است که این تحقیق را خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بصورت میدانی تهیه نموده است و متاسفانه تاکنونی کتاب یا منبعی خاص دراین زمینه نگاشته نشده است .
خانه فرهنگ ج.ا.ایران در بمبئی - هند
نظر شما