۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
جشن روز زبان های مردم قزاقستان

"... بیش از 130 ملیت در قزاقستان زندگی می‌کنند و مهم نیست که چقدر متفاوت باشیم، یک وطن، زمین و آسمان بالای سر ما را متحد می‌کند. همه از نظر ظاهری متفاوت هستیم، مذاهب مختلفی داریم، اما همه باید به زبان قزاقی صحبت کنیم، زیرا در یک کشور زندگی می‌کنیم."

تقویت یادگیری زبان قزاقی با آموزش میهن‌پرستی در کودکان

در قزاقستان، هر سال در 5 سپتامبر، یک جشن مهم برای این کشور چند ملیتی - روز زبان‌های مردم قزاقستان - برگزار می‌شود که نمادی از احترام به فرهنگ و زبان‌های نمایندگان همه اقوام ساکن در جمهوری است.

در این روز، رویدادهای مختلفی در سراسر کشور به مناسبت روز زبان‌ها برگزار می‌شود. بسیاری از مدارس و مؤسسات پیش‌دبستانی آموزش عالی و متوسطه در شهر، به مناسبت روز زبان‌ها، کلاس‌های آزاد و مسابقات برگزار می‌کنند. در کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌های کتاب و مسابقات برای بهترین دانش زبان دولتی برگزار می‌شود.

این نه تنها یک رویداد هیجان‌انگیز و متنوع است، بلکه یادآوری برای نسل جوان در مورد اهمیت حفظ صلح، هماهنگی و وحدت ساکنان قزاقستان است. این موارد بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ و فرهنگ قزاقستان و تجلی هویت ملی است.

هر زبان را می‌توان یک کد منحصر به فرد نامید که سنت‌ها و تکثر چند صد ساله مردم در آن نهفته است. بسیاری از متخصصان و معلمان معتقدند که این جشن برای الهام بخشیدن به قزاقستانی‌ها برای یادگیری زبان‌ها، شکل‌دهی و تقویت وحدت ملی در جامعه طراحی شده است.

روز زبان‌های مردم قزاقستان از 31 اکتبر 2017 جشن گرفته می‌شود. از سال 2018، جشن زبان‌ها هر ساله در 5 سپتامبر برگزار می‌شود. این روز به مناسبت تولد بنیانگذار زبان‌شناسی و ادبیات قزاقی، روشنفکر احمد بایترسینوف، انتخاب شده است. این یک جشن عمومی و ملی است. این روز، احترام به زبان‌های همه ملیت‌های ساکن در کشور قزاقستان را نشان می‌دهد.

در یکی از کتابخانه‌های آلماتی، رویدادی به مناسبت این جشن مهم برای کشور قزاقستان برگزار شد. مسابقه‌ای برای دانش زبان دولتی در بین دانش‌آموزان کلاس‌های 8، 9، 10 و 11 برگزار شد. این مسابقه شامل سه بخش بود.

در مرحله اول، دانش آموزان باید خود را به زبان قزاقی معرفی می‌کردند. بخش دوم شامل خواندن یک شعر از حفظ یا اجرای یک آهنگ بود. در بخش سوم، بچه‌ها ضرب‌المثل‌هایی را به زبان قزاقی به یاد می‌آوردند.

همه دانش آموزان سعی کردند با گفتن متن‌های کوتاه، خواندن شعر و برخی با نواختن دومبرا و خواندن آهنگ، توانایی خود را در بیان افکار به زبان دولتی نشان دهند. بسیاری از بچه‌ها ظاهری جشن داشتند - بچه‌ها با لباس‌های ملی به این مراسم آمدند.

برخی آواز ‌خواندند و برخی دیگر با دمبره ‌نواختند. بسیاری از دانش آموزان لباس جشن داشتند - بچه‌ها با لباس‌های ملی به این رویداد آمده بودند.

در پایان سه دور، برندگان جوایز عبارت بودند از:

  • مقام اول - تائیروف دیمیر (مدرسه-гимنازیوم شماره 101).
  • مقام دوم - لیزینا سابینا (гимنازیوم شماره 132)، دوگانووا دیلنورا (مدرسه-гимنازیوم شماره 153).
  • مقام سوم - آلتیبایوا زینپ (مدرسه-гимنازیوم شماره 110)، پانچف علی (مدرسه-гимنازیوم شماره 209)، وانی روکسارا آشیک (гимنازیوم شماره 132).

به برندگان دیپلم، تلفن‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم اهدا شد.

سایر شرکت‌کنندگان در مسابقه نیز دیپلم و جوایز تشویقی از برگزارکنندگان دریافت کردند.

خبرنگار Zakon.kz با یکی از اعضای هیئت داوران، آلینا کان معلم باشگاه گفتگوی زبان قزاقی در شهر آلماتی، مصاحبه کرد. این معلم نظر خود را در مورد ضرورت یادگیری زبان قزاقی به اشتراک گذاشت.

وی گفت: " معتقدم که جوانان باید زبان قزاقی را بدانند. بیش از 130 ملیت در قزاقستان زندگی می‌کنند و مهم نیست که چقدر متفاوت باشیم، یک وطن، زمین و آسمان بالای سر ما را متحد می‌کند. همه از نظر ظاهری متفاوت هستیم، مذاهب مختلفی داریم، اما همه باید به زبان قزاقی صحبت کنیم، زیرا در یک کشور زندگی می‌کنیم."

آلینا افزود که در 3-4 سال گذشته، به عنوان یک معلم، شاهد تلاش فعال برای یادگیری زبان قزاقی بوده است. حس وطن‌پرستی در تعداد زیادی از قزاقستانی‌ها پدیدار می‌شود.

او گفت" " بسیار خوشحالم که در هموطنانمان احساس احترام و قدردانی از اجدادشان را می‌بینم. همه اکنون در حال تقویت دانش زبان قزاقی هستیم. در محل‌های کار، تسلط به زبان دولتی بیشتر و بیشتر مورد نیاز است. یک ضرب المثل بسیار درست وجود دارد - اگر یک ملت زبان خود را از دست بدهد، هویت خود را از دست خواهد داد."

آلینا کان مروج یادگیری زبان قزاقی، خاطرنشان کرد که برای القای عشق به زبان قزاقی در جوانان، باید شروع به ساختن پلی به سوی آن در خانواده کرد: "زیرا اگر والدین به کشور خود احترام بگذارند، حس وطن‌پرستی را در فرزندان خود نیز پرورش می‌دهند. لازم است این احساس را در نسل جوان توسعه دهیم. نام، نام خانوادگی، نام پدربزرگ و مادربزرگ خود را می‌دانیم، همچنین باید تاریخ سرزمینی را که در آن زندگی می‌کنیم، بدانیم."

وی تأکید کرد که در قزاقستان، توانایی صحبت کردن به سه زبان یک ویژگی بسیار ارزشمند است. اکثر قزاقستانی‌ها سه زبان را می‌دانند - روسی، انگلیسی و البته قزاقی. این یک مزیت متمایز برای ساکنان کشور قزاقستان است.

معلم افزود: "این جشن تأکید می‌کند که در قزاقستان، مردم را از هم جدا نمی‌کنند. روز زبان‌های مردم قزاقستان را جشن می‌گیریم، نه فقط روز زبان قزاقی. به زبان‌های همه ملیت‌هایی که در قلمرو جمهوری زندگی می‌کنند احترام می‌گذاریم و این بسیار مهم است. این وحدت است."

در این روز، هر فرد فرصت خوبی دارد تا در مورد اهمیت حفظ زبان مادری و انتقال آن به نسل‌های بعدی تأمل کند.

نکته: براساس قانون اساسی و سیاست های اعلامی قزاقستان، این کشور یک کشور چندملیتی است و به زبان های ملیت های مختلف ارزش قایل است و در عین حال سیاست ها و برنامه های تقویت زبان قزاقی به عنوان زبان ملی در دست اقدام است و زبان قزاقی به عنوان یکی از پایه های هویت ملی انگاشته می شود. در میان اقوام قزاق، ایرانیان قدیمی نیز حضور دارند و زبان فارسی و آذری به عنوان زبان آنان به رسمیت شناخته شده است.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا. ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:https://www.zakon.kz/stati/6447605-vospitanie-patriotizma-u-detey-formiruet-stremlenie-k-izucheniyu-kazakhskogo-yazyka.html

کد خبر 20982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =