۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
شکست دیپلماسی هند با سقوط بنگلادش

شیخ حسینه و استبداد مارپیچ او در سه انتخابات تقلبی توسط دولت مودی مورد حمایت قرار گرفتند تا اینکه حکومت او چنان شکننده شد که سقوط کرد.

شکست دیپلماسی دولت مودی با سقوط بنگلادش

کانک مانی دیکسیت در مقاله ای با عنوان «بنگلادش: شکست دیپلماسی دولت مودی» می نویسد که نارندرا مودی در سومین دوره نخست‌وزیری خود همچنان به اجرای سیاست «اول همسایگی» خود ادامه می‌دهد، اما عموم مردم هند نمی‌دانند که این یک سیاست شکست خورده است. فروپاشی رژیم شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش یک لحظه دگرگون کننده برای این کشور بود و نمایانگر فروپاشی آشکار استراتژی مداخله جویانه هند بود. شیخ حسینه و استبداد مارپیچ او در سه انتخابات تقلبی توسط دولت مودی مورد حمایت قرار گرفتند تا اینکه حکومت او چنان شکننده شد که سقوط کرد. دهلی نو به جای اینکه بخواهد روایت جنبش دانشجویی را که حسینه را سرنگون کرد - با برچسب طرفدار غرب، ضد هندو و اسلام گرا - بچرخاند، باید چگونگی مدیریت روابط با بنگلادش و منطقه بزرگتر را بررسی کند.

این مقاله به انتقاد از نحوه مدیریت دیپلماسی دولت مودی در جنوب آسیا، به ویژه سیاست «اول همسایگی» می پردازد. نویسنده استدلال می کند که دیپلماسی اجباری هند منجر به تیرگی روابط با همسایگان کوچک تر شده است و به چین اجازه می دهد تا خلاء قدرت را پر کند. فروپاشی رژیم شیخ حسینه در بنگلادش به عنوان شکست رویکرد مداخله جویانه هند تلقی می شود. این مقاله از هند می‌خواهد که در سیاست خارجی خود تجدید نظر کند و بر منطقه‌گرایی آسیای جنوبی بر استثناگرایی هند تأکید کند.

نکات کلیدی عبارتند از:

  1. دیپلماسی اجباری هند، کشورهای بنگلادش، نپال و سایر همسایگان را بیگانه کرد.
  2. روابط سرد با پاکستان همکاری های منطقه ای را تضعیف می کند.
  3. تمرکز مودی بر تمرکز و هندوتوا به روابط منطقه‌ای هند آسیب می‌زند.
  4. رویکرد مشارکتی بیشتر در جنوب آسیا برای صلح و رشد اقتصادی توصیه می شود.

این بررسی نشان می دهد که سیاست خارجی هند تحت رهبری مودی بیش از حد بر هندوتوا متمرکز شده است و همکاری های منطقه ای را نادیده می گیرد که در نهایت می تواند به منافع خود آسیب برساند. نویسنده از رویکردی همدلانه تر و مشارکتی تر در جنوب آسیا حمایت می کند و بر چالش های جمعی مانند مسائل زیست محیطی و توسعه اقتصادی تأکید می کند.

منبع:

https://frontline.thehindu.com/world-affairs/bangladesh-india-relations-sheikh-hasina-narendra-modi-neighbourhood-first-policy-south-asia-diplomacy-debacle/article68580081.ece

کد خبر 20987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =