صرفنظر از نوع پیش­ بینی صاحبنظران، آنچه مسلم است این است که جهان پس از کرونا با تغییرات بسیاری عمیقی در همه ابعاد زندگی مواجه خواهد شد.

همانطور که بسیاری از صاحبنظران مطرح جهان اعلام کرده ­اند، شیوع ویروس کرونا تاثیرات بسیاری در ابعاد مختلف جامعه بشری خواهد داشت. بسیاری از سیاست­مداران، اقتصاددانان و جامعه شناسان، نظریات مختلفی برای جهان پسا کرونا ارائه کرد­ه ­اند که از آن جمله می­توان به اظهار نظر هنری کسینجر، نوام چامسکی و فرانسیس فوکویاما اشاره کرد. صرفنظر از نوع پیش­ بینی این صاحبنظران، آنچه مسلم است این است که جهان پس از کرونا با تغییرات بسیاری عمیقی در همه ابعاد زندگی مواجه خواهد شد.

در این نوشته سعی داریم اتفاقاتی را که در عرصه فرهنگ، هنر و اجتماع می­افتد را تا حدودی بررسی کنیم. اما پیش از آن ذکر دو نکته ضروری است:

اول. به دلیل فراگیری این واقعه مهم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...، تبعات آن درهم­تنیدگی بسیاری با یکدیگر دارد. بنابراین در بررسی تاثیرات این واقعه بر یک موضوع خاص، اثرات متقابل مولفه­ها گوناگون قابل مشاهده است که گاها تفکیک آنها امکان­پذیر نیست.  مثلا در بررسی موضوع هجوم مردم به فروشگاه­های مواد غذایی در برخی از کشورها، هر کدام از مولفه­های فرهنگ عمومی، وضعیت اقتصادی مردم، میزان اعتماد مردم به حاکمان، تاثیرات رسانه­ای و... هر کدام اثرات متقابلی در موضوع مورد بحث دارند و نمی­توان آن­ را از یک زاویه مشخص بررسی کرد.

دوم. در حال حاضر اکثر اظهار نظرها و گمانه­زنی­های قابل اعتنا، بیشتر بر آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا متمرکز است به طوریکه می­توان سایه آن را در بررسی اثرات فرهنگی و اجتماعی کرونا نیز کاملا حس کرد. بنابراین طبیعی است که این تحقیق نیز متاثر از تاثیر مولفه­های اقتصادی در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی می­باشد.

کرونا و کسب و کارهای فرهنگی و هنری

تاثیر شیوع ویروس کرونا همچون سایر عرصه­ها، کسب و کارهای بسیاری را در حوزه فرهنگ و هنر نیز با چالش مواجه کرده است. بخش­هایی همچون گردشگری، سینما، تئاتر، موسیقی، موزه­ها و گالری­ها، آموزشگاه­ها، کتاب و نشریات، مشاغل فرهنگی مستقل و... با خسارات جدی مواجه شده­اند.

دولت­ها سعی دارند خسارت­های وارده به این حوزه را برآورد و تا حدودی نسبت به جبران آنها اقدام نمایند. به عنوان نمونه چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان اعلام کرد که خسارت وارده به حوزه­های فرهنگی، هنری و رسانه و محتوای دیجیتالی تا پایان فروردین 99 مبلغ 976میلیارد تومان برآورد می­شود. یا مثلا دولت بلغارستان برای جبران خسارات وارده به هنرمندان آزاد و مستقل در فاز اول مبلغ 2.7میلیون لوا اختصاص داده است.

طبق برآوردهای اولیه در سراسر دنیا حدود 50میلیون شغل در حوزه گردشگری در خطر از بین رفتن هستند. گردشگری با بیش از 20 نوع متنوع شامل گردشگری میراث، درمانی، طبیعی، اکوتوریسم، شکار، زیارت، ماجراجویی و... یکی از خسارت­بارترین بخش­ها برای همه کشورها و به ویژه کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و... که در سالهای اخیر سهم زیادی از این صنعت را به خود اختصاص داده­اند، خواهد بود. مشاغلی همچون آژانس­های مسافرتی، هتلداری، بوم­گردی، راهنمایان گردشگری، مراکز توریستس و... که مستقیما با این حوزه سر و کار دارند تقریبا به صورت کامل تعطیل شده­اند. مشاغل دیگری نیز همچون حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، رستوران­ها، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و.. به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر شدید این حوزه قرار گرفته­اند.

تعطیلی سالن­های سینما، تئاتر، کنسرت­های موسیقی و... یکی دیگر از خسارات این واقعه است. علاوه بر خسارتی که به سالن­دارها وارد می­گردد، سرنوشت گروه­های هنری که در برای اکران و اجرا در این سالن­ها در گذشته سرمایه­گذاری مادی و معنوی کرده­اند و همینطور منابع درآمدی آنان در آینده، در هاله­ای از ابهام فرو رفته است. البته در سراسر دنیا برخی از هنرمندان با کمک برخی از مراکز فرهنگی و هنری و با استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال سعی کرده­اند که برنامه­های خود را در محیط مجازی ارائه نمایند، اما به نظر نمی­رسد در کوتاه­مدت بتوانند به درصد قابل قبولی از درآمدهای اجرای فیزیکی خود برسند.

حوزه کتاب و نشریات نیز از این واقعه بی­نصیب نمانده­اند. در کشور خودمان علیرغم حمایت­های محدود دولتی، پس از اولین ضربه وارد شده بر این حوزه بر اثر افزایش قیمت کاغذ، ضربه جدی­تر را شیوع ویروس کرونا بر پیکر کتاب و نشریات وارد کرده است. به طور کلی در شرایط اینچنینی به دلیل کاهش درآمد خانواده­ها از یک سو و بزرگ شدن سهم غذا و دارو در سبد خانوار از سوی دیگر، اولین قربانی معمولا سهم فرهنگ در سبد خانوار است.

برخی از تهدیدهای بوجود آمده در عرصه فرهنگ و هنر

  • کاهش تقاضای محصولات فرهنگی و هنری در سبد خانوار
  • از بین رفتن نهادها و گروه­های فرهنگی و هنری ایجاد شده
  • کاهش تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری
  • افزایش نرخ بیکاری در این عرصه
  • تغییر کاربری مکان­های فرهنگی به سایر عرصه­ها

موارد بالا تهدیدهای اصلی عرصه فرهنگ و هنر است. اما شاید مهمترین آنها از بین رفتن نهادها و گروه­های فرهنگی و هنری ایجاد شده باشد که شاید سال­ها برای ایجاد آن سرمایه­گذاری شده است. تهدید مهم بعدی کاهش تولیدات فرهنگی هم به دلیل منابع و هم به دلیل نامساعد بودن شرایط تولید است که شاید نتواند نیاز حداقلی جامه را تامین کند.

برخی از فرصت­های بوجود آمده در عرصه فرهنگ و هنر

  • تغییر شیوه عرضه محصولات فرهنگی و هنری
  • استفاده از فناوری­های برخط، واقعیت مجازی و...
  • رونق گرفتن محصولات حوزه سرگرمی و بازی­ها
  • چندپیشگی شاغلان عرصه فرهنگ و هنر برای مقابله با آسیب­های مشابه

کرونا و آثار اجتماعی

وقایع اخیر بیش از پیش نیاز جوامع را به نظام آموزشی قوی و کارآمد و رسانه­های فعال را روشن کرد. اینکه برخی از مردم علیرغم توصیه­های اکید بهداشتی همچنان به رویه­های اشتباه خود ادامه می­دهند بیانگر نیاز این قشر به آموزش­هایی برای هماهنگی با اجتماع است. دولت­ها بیش از پیش باید با آموزش مداوم و استفاده از رسانه­ها نسبت به مجاب کردن مردم به رعایت آداب اجتماعی در بحران­ها اقدام نمایند. روحیه دادن و دور کردن مردم از ناامیدی ناشی از شایعات، بخشی دیگر از وظایف نظام آموزشی و رسانه­های فعال است.

بی­شک مفاهیم و واژه­های جدیدی پس از شیوع ویروس کرونا بوجود آمده و یا بوجود خواهد آمد و یا بر گستره آنها افزوده شده که بر زندگی اجتماعی مردم اثرات زیادی خواهند داشت. بر کارشناسان و صاحبنظران لازم است به درستی به ابعاد آن پرداخته و نسبت به تبیین آن­ها اقدام

نمایند. به عنوان نمونه مفاهیمی همچون فرهنگ خانه­نشینی و یا فاصله اجتماعی شکل جدید و فراگیری به خود گرفته­اند و بحث­های زیادی پیرامون آنها شکل گرفته است.

برخی از تهدیدهای بوجود آمده در عرصه اجتماعی

  • ایجاد ترس و نگرانی نسبت به آینده
  • افزایش نرخ بی­کاری و فقر
  • افزایش فاصله طبقاتی
  • افزایش سرقت، اعتیاد و ناامنی ناشی از تبعات اقتصادی
  • شایعات و افزایش جو بی­اعتمادی
  • نافرمانی اجتماعی در مقابل محدودیت­های اعمال شده

برخی از فرصت­های بوجود آمده در عرصه اجتماعی

  • توجه بیشتر به بهداشت فردی و اجتماعی
  • توجه به مسئولیت اجتماعی و وابستگی سلامت جامعه به همت همه آحاد مردم
  • افزایش تعاون و همکاری­های اجتماعی برای مقابله با بحران
  • افزایش توجه همگانی به قشرهای کم درآمد و ضعیف جامعه
  • تفکر و تدبر در ابعاد مختلف بحران و سرنوشت بشر
  • افزایش نیازهای معنوی
  • آسیب کمتر محیط زیست و طبیعت
  • ارائه راه­کارهای خلاقانه در عرصه­های اجتماعی

برخی از تهدیدهای بوجود آمده در خانواده

  • ایجاد ترس و ناامیدی
  • اختلافات خانوادگی به دلیل کم شدن مشغله­های بیرونی
  • مشکلات فرزندان
  • افسردگی و آسیب­های ناشی از آن
  • کم تحرکی و آسیب­های ناشی از آن

برخی از فرصت­های بوجود آمده در خانواده

  • در کنار هم بودن و نزدیک شدن بیشتر اعضای خانواده
  • فراغت بیشتر و روی آوردن به مطالعه
  • انجام بازی و سرگرمی­های دسته­جمعی

کرونا و وظایف سازمان در عرصه بین­الملل

همانطور که از سال­های قبل قابل پیش­بینی بود، فعالیت پر حجم و متنوع فرهنگی در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه بلافاصله پس از محدودیت منابع مالی سازمان در سال­های اخیر، بودجه فضای مجازی به شدت کاهش یافت و به تبع آن، فعالیت نمایندگی­ها در این زمینه محدودتر شد. مشکلات بوجود آمده در شرایط کنونی فرصتی است که سازمان مجددا نسبت به برنامه­ریزی خود در حوزه فضای مجازی تجدید نظر کند.

وضعیت پیش آمده به نوعی شبیه­سازی اقداماتی است که برخی از کشورهای هدف به دلیل فشارهای درونی و بیرونی خود، به منظور محدود کردن فعالیت نمایندگی­های فرهنگی کشورمان، اعمال کرده و یا در آینده اعمال خواهند کرد. لذا این وضعیتِ گذرا، فرصت مناسبی است برای تمرین در شرایط مشابه که در صورت مواجهه با تهدید فوق، سازمان بتواند اهداف خود را پیگیری نماید. تنها با توجه به این امر خطیر و تفکر و برنامه­ریزی صحیح در حوزه ابزارهای نوین و یافتن راهکار­های خلاقانه در این زمینه است که امکان ادامه حیات نمایندگی­ها در آینده رقم خواهد خورد و الا تفکر بودجه محور و کم کردن صِرفِ هزینه­ها، بی­شک مجرای تنفسی نمایندگی­ها را تنگ­تر خواهد کرد.

آنچه مسلم است این است که شرایط کاملا تغییر کرده است و ناگزیر ما نیز می­بایست شیوه عمل خود را تغییر دهیم. البته  این تغییر هم باید در روش­های ارتباط اتفاق بیفتد و هم در محتوا.

الف) روش­های ارتباط:  به طور قطع استفاده از شبکه­های اجتماعی متناسب با جامعه میزبان، مهمترین و کارآمدترین روش ارتباط در شرایط کنونی است. نمایندگی­های فرهنگی در این بخش به چند دسته تقسیم می­شوند. دسته اول با تلاش­های چند ساله خود توانسته­اند از طریق صفحات اجتماعی، مخاطبین قابل توجهی در جامعه میزبان را جذب نمایند. دسته­ای دیگر تلاش­هایی انجام داده­اند، اما گاها بستر مناسبی برای فعالیت خود انتخاب نکرده­اند و یا هنوز با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارند، به عنوان مثال هنوز برخی از نمایندگی­ها بخشی از انرژی خود را صرف پست گذاشتن در پیام­رسان تلگرام آن هم به زبان فارسی می­کنند. دسته سوم که شاید تلاش کمتری داشته­اند، هنوز به میزان معتنابهی از مخاطب دست نیافته­اند.

به نظر می­رسد در این بخش باید تلاش کرد تا همه نمایندگی­ها به سطح قابل قبولی از مخاطبین برسند تا محتوای ارائه شده به میزان مناسبی میان مخاطبین منتشر شود. البته نباید فراموش کرد که تلاش برای افزایش مخاطبین، موضوعی مستمر است و همواره باید در دستور کار همه نمایندگی­ها اعم از دسته­بندی­های فوق قرار داشته باشد.

ب) محتوا

شاید بتوان گفت یکی از بهترین فرصت­های پیش­ آمده در شرایط شیوع بیماری کرونا، ایجاد تغییر در نوع محتوای تولیدی متناسب با نیاز کنونی مخاطبین و در نتیجه جذب بالاتر آنها باشد. با توجه به حضور نسبی رایزنی­های فرهنگی در شبکه­های اجتماعی و تا حدودی شکل گرفتن شبکه انتشارِ محتوا در برخی از آن­ها، تولید محتوای متناسب با شرایط کنونی می­تواند تاثیر بالایی در جلب و جذب مخاطب داشته باشد.

در وضعیت کنونی انتشار پست­های رایج در صفحات اجتماعی نمایندگی­ها همچون جاذبه­های گردشگری، صنایع دستی، غذای ایرانی و... کمتر مورد توجه مخاطب قرار می­گیرد، چرا که نیاز مخاطب تغییر کرده است. مهمترین اتفاقی که امروز برای مخاطبین افتاده، احساس ترس و نگرانی است و نیازهای جدید آنها باعث شده است به موضوعاتی همچون بهداشت جسمی و روانی، آرامش و امید، همدلی و کمک به یکدیگر و... واکنش مثبت نشان دهند. در این شرایط اگر بتوان به سرعت و بدون فوت وقت از ظرفیت­های داخلی کشور محتوای مورد نیاز در این زمینه را در قالب تصویر، کاریکاتور، ویدئو کلیپ و... متناسب با عرصه بین­الملل تولید کرد، مطمئنا با اقبال بالایی در شبکه­های مختلف پخش شده و مخاطب خود را پیدا خواهد کرد. در این صورت رتبه ایران اسلامی در میان مخاطبین فضای مجازی با جهش قابل ملاحظه­ای روبرو خواهد شد.

برخی از این ظرفیت­ها عبارتند از:

  • دعا و نیایش: استخراج مضامین عالی ادعیه ائمه اطهار علیهم­السلام و جلب توجه مخاطب به ارتباط با خداوند متعال برای آرامش بیشتر
  • امید بخشیدن به آینده با استفاده از آیات و روایات: استخراج مفاهیم بلند قرآنی و روایی در زمینه آینده زندگی بشری و القای پایان­پذیر بودن عسر و سختی و در پیش بودن آینده­ای درخشان
  • آیات و روایات مسئولیت اجتماعی: القای اینکه همه افراد بشر نسبت به سرنوشت یکدیگر مسئولند با نشان دادن روحیه همکاری و تعاون در اسلام و ایران
  • توجه به نهاد خانواده در اسلام و مراقبت بیشتر از فرزندان و افراد سالخورده در بحران­ها
  • ترویج طب سنتی و طب اسلامی (از منابع و افراد معتبر با تاکید بر مکمل بودن طب سنتی در کنار طب نوین و نه در مخالفت با آن)

مفاهیم آخرالزمانی و نیاز به منجی (با نگاه به رجعت مسیح علیه­السلام)

کد خبر 2102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =