۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
سینمای معاصر اندونزی (2)

سینما و فیلم در اندونزی تحت تأثیرنگرش های اسلامی، مذهبی واخلاقی و همچنین تمدن اسلامی قرارگرفته است. جامعه اندونزی عمدتا˝ مسلمان اند و به این ترتیب ارزش های اسلامی نقش مهمی درشکل دادن به چشم انداز فرهنگی این کشور، ازجمله صنعت فیلم ایفا می کنند. برخی از فیلم های معاصر اندونزی به بررسی مضامین مرتبط با اسلام، از جمله... ه.

سینما و فیلم در اندونزی تحت تأثیرنگرش های اسلامی، مذهبی واخلاقی و همچنین تمدن اسلامی قرارگرفته است. جامعه اندونزی عمدتا˝ مسلمان اند و به این ترتیب ارزش های اسلامی نقش مهمی درشکل دادن به چشم انداز فرهنگی این کشور، ازجمله صنعت فیلم ایفا می کنند. برخی از فیلم های معاصر اندونزی به بررسی مضامین مرتبط با اسلام، از جمله مبارزات مسلمانان درجامعه مدرن، اهمیت ارزشها و آموزه های اسلامی و نقش دین در زندگی روزمره می پردازند. این فیلم ها اغلب به دنبال ترویج تصویری مثبت از اسلام و پیروان آن هستند و درعین حال با چالش هایی که مسلمانان دراندونزی معاصر با آن مواجه هستند، نیز دست و پنجه نرم می کنند. در عین حال سینما و فیلم معاصر اندونزی نیز طیف گسترده ای از موضوعات را بررسی میکند، از دغدغه های اجتماعی و سیاسی گرفته تا مبارزات و روابط شخصی. این فیلم ها اغلب منعکس کننده روند های گسترده درجامعه اندونزی هستند. ازجمله تنش ها و درگیری های بین ارزشهای سنتی و مدرن، مبارزه برای ایجاد تعادل بین ارزشهای مذهبی و سکولار وچالش هایی که جوانان دردنیایی امروزی با آن روبرو هستند. در ادامه به برخی از کارگردانان مطرح اندونزیایی می پردازیم   

دانیل ریفکی Danial Rifki

سینما معاصر اندونزی (2)

دانیال ریفکی (زاده 3 دسامبر) ۱۹۸۲ کارگردان و فیلمنامه نویس اندونزیایی است. دانیال ریفکی از کودکی به بازیگری علاقه داشته و به همین دلیل جهت آشنایی با این حرفه ازمقطع  ابتدایی تا دبیرستان به تئاتر پیوست.  وی دریافت که آنچه که یک بازیگر را در یک فیلم بسیار عالی جلوه میدهد، به خاطر تخیل و کارگردانی افراد پشت صحنه است: کارگردان و نویسنده. از آن زمان وی به رشته کارگردانی و نویسندگی روی آورد. این همان چیزی بود که دانیال را بر آن داشت که بیشتر درباره فیلم تحقیق و جستجوکند. وی در بیشتر برنامه های انتقادی در حوزه فیلم و سینما شرکت می کرد تا اینکه یک روز درسال ۲000 در یک برنامه گفتگو محور با کارگردان مشهور اندونزیایی ریری رضا به مباحثه پرداخت. تحسین او باعث شد تا برای تحصیل در رشته سینما در دانشکده فیلم و تلویزیون در مؤسسه هنری جاکارتا مشغول به تحصیل شود. وی درکالج در ساخت فیلمهای کوتاه فعال بود و جوایز متعدد ملی و بین المللی را دریافت کرد. فیلم کوتاه او «من مارکوس را دوست دارم» (Karena Aku Sayang Markus) برنده جایزه تصویربرداری(untuk Citra Piala) برای بهترین فیلم کوتاه در سال ۲007 در جشنواره فیلم اندونزی 2010 شد.

وی به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس، عناوین سینمایی مختلفی از جمله «مثل سرزمین بهشت» (Seperti Tanah Surga)، «کوله پشتی حج» ( Haji Backpacker) آخرین اشک مادر (Air Mata Terakhir Bunda ) را درکارنامه خود دارد. اما کار حرفه ای او پس از اولین فیلمنامه اش، «سرزمین آسمان» (Tanah Langit ) معروف شد. وی با جام سیترا در جشنواره فیلم اندونزی ۲0۱۲ و بهترین فیلمنامه نویس در جشنواره فیلم باندونگ ۲0۱3 جایزه دریافت کرد. فیلم «کوله پشتی حج» از جمله فیلم های دینی اوست  دست خدا شخصیت اصلی داستان را گرفته و وی را دعوت به بازگشت از طریق مجموعه ای از حوادث میکند. فیلم دیگر او «انتهای داستان» (Kisah Rentang )به تجربه واقعی گیتا ساویتری دیوی، یک دانشجوی اندونزیایی درآلمان می پردازد که اسلام را در این کشورکشف کرده است و در نهایت از مهمترین فیلمهای او با رویکرد دینی، « 99 نام عشق» (Cinta 99 Nama )است که سرگذشت آن ملاقات دختری به نام تالیا با روحانی جوانی به نام باکیبلات است که  دراین تعامل تالیا با یادگیری دروس دینی، به شدت تغییر میکند.

چرول اومام Umam( )Chaerul

سینما معاصر اندونزی (2)

چرول اومام کارگردان و نویسنده اندونزیایی که درتگال هند شرقی هلند [در حال حاضر تگال جاوه مرکزی اندونزی] به دنیا آمد. چرول جوایز و نامزدی آثار خود را در مراسم مختلف داخلی و بین المللی دریافت کرده است. وی از جمله کارگردان هایی است که فیلم های سینمایی و سریالی زیادی ساخته است و از این حیث دارای آثار زیادی می باشد. وی اولین فیلم خود را در سال۱۹75 با نام «سه دوست» ( Sekawan Tiga )ساخت. در میان آثاری که او ساخته است، علاوه بر موضوعات مطرحی همچون عشق که در سینمای اندونزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، آثاری با زمینه های نقد معضلات اجتماعی نیز به چشم می خورد؛ مانند فیلم «رمضان و رامونا» (Ramadhan dan Ramona )که سبکی طنزگونه و شاد دارد. در دیگر ژانرهایی که او در آن به تولید اثر پرداخته، ژانر تاریخی با موضوع مقاومت در برابر استعمار است؛ در این میان، فیلم «فتح الله» Fatahillah که آن را در سال ۱۹۹7 ساخته، مورد استقبال قرارگرفته است. این فیلم در مورد یک عالم مذهبی است که برای اخراج پرتغالی ها جنگید و سپس جایاکارتا یا شهر جاکارتا امروزی را تأسیس کرد. پرتغالی ها که به طور فزاینده ای ظلم میکردند، میخواستند از طریق اتحاد خود با پادشاه پاجاجاران، قلعه ای در سوندا کلاپا بسازند، سلطان دماک برای جنگ با پرتغالی ها احضار شد. فتح الله به عنوان فرمانده جنگ انتخاب شد.

فیلم فتح الله

فتح الله موفق شد سوندا کلاپا را تصرف کند و نام آن را به جایاکارتا تغییر دهد که بعدها به جاکارتا تبدیل شد. اما از مهمترین فیلم هایش که با رویکرد دینی و یا ناظر به موضوعات دینی به ساخت آنها پرداخته است، میتوان از چند فیلم مهم وی نام برد. فیلم هایی از قبیل: «الکوثر» Al Kautsar ۱۹۹7( «ندا و دعوت» Nada & Dakwah  ۱۹۹۱، «فتح الله» Fatahillah ۱۹۹7، وقتی عشق غالب میشود ۱ و ۲ Ketika Cinta Bertasbih ۲00۸-۲00۹ اشاره کرد.

منابع:

https://www.kemdikbud.go.id/

https://kemenag.go.id/

https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Cinema_of_Indonesia?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc

کد خبر 21035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =