مانند هر ناآرامی دیگری، شیوع کرونا در جهان و در جامعه قرقیز نیز باعث وحشت و ارتکاب جرائم خاص شده است.

شیوع ویروس کرونا که از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی معرفی شده است؛ بر تمامی شئونات و جنبه های زندگی مردم جهان تاثیر گذاشته است. اکثر کشورهای جهان بخاطر شیوع این ویروس؛ مرزهای زمینی و هوایی خود را بسته اند و تدابیر؛ اقدامات ومحدویت هایی را اعمال نموده اند. بسیاری از  رویدادها و برنامه های فرهنگی- ورزشی بین المللی کنسل شده و برگزاری مسابقات المپیک۲۰۲۰ ژاپن نیز بعلت شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاده است.

چگونه ویروس طی ۱۰۰ روز جهان را تغییر داد.

بین اولین و صد هزارمین مورد ابتلا به ویروس فقط ۶۷ روز گذشت. در روز ۱۰۰ تعداد مبتلایان به بیش از ۱.۵ میلیون نفر رسید.

۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ : دولت چین اعلام کرد که در شهر ووهان ویروس جدیدی ثبت شده است.

۱ ژانویه سال ۲۰۲۰: در شهر بیشکک و تمام پاسگاه های مرزی این کشور به ویژه در مناطق هم مرز با چین و در فرودگاه های شهر بیشکک و اوش اقدامات شدیدپیشگیرانه وضع گردید.

۲۲ ژانویه: در شهر ووهان موقعیت اضطراری اعلام شد.

۲۳ ژانویه: در قرقیزستان تمام پاسگاه های هم مرز با چین بسته شد.

۲۴ ژانویه: پروازهای قرقیزستان و چین متوقف شد.

۱۱ فوریه: ویروس جدید به عنوان Covid-۱۹ نامگذاری شد.

۴ مارس: ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در روسیه

۱۱ مارس-:سازمان جهانی بهداشت ویروس را به عنوان بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد.

۱۷ مارس: در قرقیزستان نخستین مورد ابتلا به کرونا ثبت شد.

۱۹ مارس: مرزهای قرقیزستان بسته شد.

۲ آوریل: تعداد افراد مبتلا به کرونا در جهان به بیش از ۱ میلیون نفر رسید.

۴ آوریل: در چین روز عزای ملی به یاد قربانیان Covid-۱۹ اعلام شد.

ممنوعیت های محافظتی کرونا در قرقیزستان

در اواخر ماه ژانویه در قرقیزستان ستاد اضطراری مقابله با کرونا تشکیل شد. کارشناسان وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان و نمایندگان سایر نهادهای دولتی در  این ستاد عضویت دارند. . دولت قرقیزستان بلافاصله برگزاری مراسم ها و رویدادهای عمومی را محدود کرد. همچنین در اوایل ماه مارس ممنوعیت شش ماهه صادرات داروها و تجهیزات پزشکی از کشور به اجرا درآمد.

پس از این که سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۱۱ مارس ویروس کرونا را به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام نمود، دولت قرقیزستان برگزاری تمام رویدادهای عمومی در کشور را ممنوع کرد. به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش کرونا؛  سینماها، رستوران ها، کافه ها و دیگر اماکن عمومی به طور موقت بسته شدند.

مغازه ها و داروخانه ها هر چند بسته نشدند ولی کارکنان آنها موظف شدند دستکش و ماسک داشته باشند و دست هایشان را مرتبا بشویند و ضدعفونی کنند.

مدارس و دانشگاه های قرقیزستان از ۱۶ مارس تا اواخر قرنطینه کرونا تعطیل شدند؛ در عین تعطیلی حقوق ودستمزد معلمان با تدبیر وزارت آموزش و تحصیل حفظ شد و  کارکنان برخی از سازمان ها هم به دورکاری رفتند.

در حوزه دینی هم اداره دینی مسلمانان قرقیزستان ابتدا برگزاری تمام مراسم های دینی در مساجد غیر از نماز جمعه را لغو و آغاز ضدعفونی در مساجد را اعلام نمود. ولی در تاریخ ۱۷ مارس مفتیات فعالیت مساجد را نیز  به طور کامل ممنوع کرد. اعلام شد اذان به طور معمولی خوانده می شود وتوصیه گردید نمازها در خانه ها اقامه شود. مدارس و آموزشگاه های دینی نیز مانند سایر موسسات آموزشی قرقیزستان متاثر از کرونا تعطیل  شدند.

از دیگر سو دولت قرقیزستان اعلام کرد که به خاطر شیوع کرونا بدون تعطیل و بی وقفه  به کار و فعالیت خواهد پرداخت.  نمایندگان پارلمان به طور معمولی در نشست های عمومی آن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حضور پیدا می کنند ولی سفرهای خارجی به تعویق افتاده است و همچنین بازدید از کاخ سفید قرقیزستان و ملاقات نمایندگان پارلمان با مردم نیز کاهش یافته است.

بدنبال گسترش ویروس کرونا؛ درتاریخ ۲۲ مارس در قرقیزستان موقعیت اضطراری اعلام شد و بازارها و فروشگاه های بزرگ به حالت تعطیل در آمدند و تردد وسایل نقلیه عمومی نیز به طور کامل محدود شد. با برقراری وضعیت فوق العاده تردد و رفت و آمد  از ساعت ۲۰:۰۰ شب تا ۰۷:۰۰  ممنوع اعلام گردید.به مردم توصیه و تاکید شد روزها غیر از داروخانه، بیمارستان و خرید مایحتاج ضروری در خانه بمانند.

انتخابات شورهای محلی قرقیزستان نیز که قرار بود در بهار۲۰۲۰ برگزار شود  به زمان دیگری موکول گردید.

ضدعفونی کردن اماکن

در چارچوب تدابیر دولت قرقیزستان برای مقابله با کرونا؛ تمام پاسگاه های مناطق مرزی به  امکانات ضدعفونی تامین و ضدعفونی کردن تمام وسایط نقلیه در دستور کار قرار گرفت.  شهرداری شهر بیشکک اعلام کرد که مراکز تجمع مردم  همچون وسایل نقلیه عمومی، بازارها، فروشگاه ها، ایستگاه ها و غیره ضدعفونی می شوند.

به صاحبان کسب و کار نیز پیشنهاد شد که مواد ضدعفونی داشته باشند و دفاتر و محیط های کار خود را ضدعفونی  و از برگزاری مراسم ها خودداری کنند.

 دولت به تمام وزارتخانه ها، کمیته های دولتی و نهادها و ارگان ها دستور داد که کارکنان  و مراجعین را با مواد ضدعفونی تامین و کارهای اطلاع رسانی و آگاه سازی را در دستور کار قرار دهند.

بازرسی دولتی امنیت دامپزشکی و گیاهی قرقیزستان نیز همزمان واردات گوشت و محصولات گوشتی از چین را به حالت تعلیق در آورد.

مرزها در قفل

با شیوع و گسترش کرونا ؛ در فرودگاه ها و پاسگاه های مرزی قرقیزستان کنترل های شدید اعمال شده است. . تمام افرادی که وارد کشور می شوند بایستی فرم مربوطه را پر کنند و پزشکان دمای بدن را به وسیله دستگاه اندازه گیری می کنند. افرادی که تب داشته باشند ؛ قرنطینه می شوند. چنانچه نتیجه تست مثبت باشد تمام مسافران پرواز بستری می شوند.

طبقه بندی مسافران ورودی از کشورهای خارجی :

در همان روزهای اول شیوع کرونا و جدی شدن این خطر درقرقیزستان؛ دولت این کشور  ورود مسافران و اتباع از  کشورهای چین، کره جنوبی، ایتالیا، ایران، فرانسه، آلمان، اسپانیا، آمریکا، سوئیس، انگلستان، هلند، بلژیک، اتریش به قرقیزستان را ممنوع اعلام کرد.. مقررشد قرقیزهای مقیم خارج نیز در صورت بازگشت به کشور ۱۴ روز در قرنظینه اجباری نگهداری می شوند.

بیمارستان نظامی در روستای بیش کونگی، بیمارستان دولتی عفونی، بیمارستان منطقه مسکوسکی و فرودگان مناس به عنوان بزرگترین اصلی ترین مکان های قرنطینه  در نظر گرفته شدند. در مناطق قرقیزستان حدود ۲۳ پست  و ایستگاه بهداشتی  دایر گردید.

هرج و مرج در بازار

مانند هر ناآرامی دیگری، شیوع کرونا در جهان و در جامعه قرقیز نیز  باعث وحشت و ارتکاب جرائم خاص شده است. در تاریخ ۱۳ مارس خبری مبنی بر تلاش برای خروج غیرقانونی ماسک پزشکی به ارزش تقریبی  ۱.۴ میلیون صوم از قرقیزستان منتشر گردید. انتشار شایعات و اخبار مربوط به بسته شدن مرزها باعث شد مردم برای تامین مواد غذایی و محصولات دیگر به فروشگاه ها هجوم ببرند. در نتیجه قیمت تمام اقلام و  محصولات به یکباره افزایش یافت.

کوباتبیک بارانوف معاون نخست وزیرقرقیزستان اعلام کرد نهادهای ذیربط برای جلوگیری از تخلفات احتمالی و رفع مشکلات  اقدامات لازم انجام می دهند . ابوالقاضی اف نخست وزیرنیز  وعده داد که هیچچگونه مشکل کمبودی از لحاظ تامین مایحتاج مردم  در کشور نخواهد بود.

۱۶ مارس معلوم شد که دولت  قیمت آرد، نان، شیر، روغن، گوشت، شکر، برنج، محصولات ماکارانی، تخم مرغ و سیب زمینی را کنترل می کنند و قیمت این اقلام طی ۳ ماه افزایش نخواهد یافت.

به گفته آلتینای عمربیکوا معاون نخست وزیر، آسیب اقتصاد کشور به خاطر کرونا واقعی است. امروزه  کشور به رژیم اقتصاد ریاضتی روی می آورد. هزینه های بودجه به طور کامل کاهش خواهد یافت. اگر وضعیت شیوع ویروس در جهان ادامه یابد، بودجه قرقیزستان نزدیک ۲۰ میلیارد صوم را از دست خواهد داد.

به گفته اصیل بیک ایوپاف کارشناس اقتصاد، رشد نرخ دلار نیز تاثیر منفی بر اقتصاد دارد و کشور پس از شش ماه به طور جدی بحران مالی را احساس خواهد کرد.

به گفته مار ساریف کارشناس سیاسی، در حال حاضر بدتر شدن روابط سیاسی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی مشاهده نمی شود. ولی پس از فراگیرشدن کرونا در چین، ایران و ایتالیا، اجرایی شدن پروژه "یک کمربند-یک  راه"  با تردیدها و ابهاماتی مواجه شده است. به نظر من، کار در این زمینه یا به تعویق می افتد و یا آن را  به طور کامل لغو می کنند.

ساریف گفت اگر به این ویروس از نظر تئوری های توطئه نگاه کنیم، مگر هدف اصلی غرب این نبود؟ شیوع ویروس در چین شروع شد، پس از آن به ایران رسید، به ویژه نخبگان کشور به این ویروس مبتلا شدند و سپس به ایتالیا رسید. ایتالیا تنها کشور اروپایی است که از پروژه مذکور حمایت کرده است و صدها میلیارد دلار در پروژه های مشترک با چین سرمایه گذاری کرده است. همچنین ایران با چین روابط نزدیکی دارد: این کشور به چین نفت صادر می کند.

گفتنی است وضعیت فوق العاده در قرقیزستان که تا ۳۰ آوریل تمدید شده بود؛ مجددا تا ۱۱ ماه می تمدید شده است. ستاد مقابله با کرونای قرقیزستان همزمان بازگشایی فعالیت ها و صنوف مختلف را در سه مرحله اعلام نموده است. تا لحظه تنظیم این گزارش؛ تعداد مبتلایان به کرونا در قرقیزستان۷۶۹ نفر گزارش شده است. از این تعداد۵۲۷ نفر بهبود یافته اند. تعداد فوتی ها نیز ۹ نفر می باشد.

منابع:

 https://vesti.kg/obshchestvo/item/۶۹۹۴۵-koronavirus-v-kyrgyzstane-chto-proiskhodit.html

https://ru.sputnik.kg/society/۲۰۲۰۰۳۰۶/۱۰۴۷۳۰۲۲۶۶/hvatit-li-kyrgyzstancam-produktov-iz-za-koronavirusa.html

کد خبر 2105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =