دومین کنفرانس مطالعات خاور نزدیک در اوراسیا

۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ دومین کنفرانس بین‌المللی «مطالعات خاور نزدیک در اوراسیا» در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با شرکت بیش از ۳۰ کارشناس برجسته از ۹ کشور برای تبادل تجربیات و بحث در مورد چشم‌اندازهای توسعه شرق‌شناسی در دنیای مدرن برگزار شد. این کنفرانس برای اولین بار سال گذشته در مسکو برگزار شد و نتایج روش‌های مطالعه طی یک سال در نشست دوم مورد بررسی قرار گرفت.

۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ دومین کنفرانس بین‌المللی «مطالعات خاورمنزدیک در اوراسیا» در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با شرکت بیش از ۳۰ کارشناس برجسته از ۹ کشور برای تبادل تجربیات و بحث در مورد چشم‌اندازهای توسعه شرق‌شناسی در دنیای مدرن برگزار شد. این کنفرانس برای اولین بار سال گذشته در مسکو برگزار شد و نتایج روش‌های مطالعه طی یک سال در نشست دوم مورد بررسی قرار گرفت.در این کنفرانس طی چهار جلسه، شرکت‌کنندگان در مورد سازماندهی فعالیت‌های پروژه و تامین مالی علم، مطالعات شرقی در اوراسیای مرکزی، پروژه‌های تحقیقاتی موفق و بهترین روش‌ها برای مطالعات خاورمیانه در اوراسیا به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

علی‌اکبر علی‌اکبروف‌ رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در این کنفرانس گفت:

برادری شرق‌شناسان در کشور ما مهم است. ما حس واقعی یک جامعه داریم و باید با هم در مورد زمینه‌های تحقیقاتی اولویت‌دار و مزایایی که می‌توانیم برای شرق‌شناسی و مردم خود به ارمغان بیاوریم مطالعه و فکر کنیم.

ویکتوریا کارسلیوا مدیر اجرایی مرکز همکاری‌های سیاست خارجی به نام پریماکوف اظهار داشت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سیستم‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌های مختلف خاورمیانه در کشورهای فضای پس از فروپاشی به شدت متفاوت شد. اما این بد نیست، به این معنی است که اکنون می‌توانیم تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم و در مورد شیوه‌هایی صحبت کنیم که در مدارس علمی ما قابل استفاده است. همچنین به گردهم آوردن فارغ‌التحصیلان ما و شناسایی راه‌هایی که آنها می‌توانند کار کنند و تحقیقات مشترک انجام دهند، کمک خواهد کرد.

برنامه روز اول کنفرانس شامل چهار حوزه کلیدی بود. اولین جلسه با عنوان «مسائل موضوعی اجرای تحقیقات: سازماندهی فعالیت‌های پروژه و تامین مالی علم» به بحث در مورد تغییرات در سیستم تامین مالی تحقیقات علمی در روسیه اختصاص داشت.

یکی از نمایندگان بنیاد علوم روسیه گزارش مفصلی در مورد مقیاس و ویژگی‌های حمایت‌های بلاعوض از علم در این کشور ارائه کرد و به پروژه‌های دانشمندان جوان و تحقیقات در زمینه علوم انسانی و اجتماعی توجه ویژه‌ای داشت. در طول این بحث، شرکت‌کنندگان در مورد فرصت‌های جدید برای شرق‌شناسان در چارچوب برنامه‌های کمک مالی و چشم‌انداز توسعه فعالیت‌های پروژه‌محور در این زمینه بحث کردند.

محور جلسه دوم گزارشی بود که توسط کنسرسیوم انستیتو شرق‌شناسی و دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو در مورد وضعیت شرق‌شناسی در کشورهای اوراسیا مرکزی تهیه شده بود. این تحقیق تقریبی تمام کشورهای فضای پس از شوروی را تحت پوشش قرار داد و تجزیه و تحلیل دقیقی از توسعه مدارس شرق‌شناسی در منطقه ارائه کرد.

کارشناسان تعدادی از مسائل کلیدی پیش روی مطالعات شرقی مدرن در اوراسیا مرکزی را مورد بحث قرار دادند. از جمله مشکل هویت شرق‌شناسی به عنوان یک علم، مسائل روش‌شناسی و تعادل بین تحقیق در زبان‌های ملی و زبان‌های ارتباط بین‌المللی. تجربه ازبکستان، جایی که شرق‌شناسی با حمایت قابل توجهی از سوی دولت، جایگاه مناسبی بدست آورد، مورد توجه خاص بود.

پس از بحث در مورد وضعیت شرق‌شناسی در اوراسیا، شرکت‌کنندگان کنفرانس به بحث در مورد پروژه‌های تحقیقاتی پیشرو در زمینه مطالعات شرقی و آفریقایی پرداختند. کارشناسان به علاقه روزافزون به مطالعات آفریقایی و نیاز به بروزرسانی اهداف مطالعات آفریقا در شرایط ژئوپلیتیک مدرن اشاره کردند. بحث ویژه‌ای به اهمیت عملی تحقیق در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین روسیه و کشورهای آفریقایی انجام شد.

در جلسه پایانی کنفرانس، حضار به تبادل تجربیات در زمینه مطالعات خاورنزدیک در اوراسیا پرداختند. کارشناسان خاطرنشان کردند که شرق‌شناسی کلاسیک به تدریج جای خود را به رویکردهای جدید می‌دهد و نیاز به انطباق با الزامات دوران مدرن دارد. گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های دانشگاه اسلامی در ازبکستان و گسترش جغرافیای پژوهشی در ارمنستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. شرکت‌کنندگان همچنین در مورد زمینه‌های چون مردم‌شناسی مطالعات کوچ‌نشینان در منطقه بحث کردند. موضوع مهم تأثیر عوامل خارجی در شکل‌گیری دستور کار شرق‌شناسی در کشورهای منطقه بود.

منبع:https://primakovcenter.ru/tpost/xv۱rh۳۵d۷۱-v-moskve-otkrilas-konferentsiya-posvyasc

کد خبر 21159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =