بحران فارغ التحصیلان هند در عصر AI

«سوجوی چاکراوارتی» در مقاله ای با عنوان «بحران فارغ التحصیلان هند در عصر هوش مصنوعی» به معضل  بحران فارغ التحصیلان می‌پردازد و می نویسد که برنامه‌های درسی منسوخ، آموزش با بودجه کم و پیشرفت سریع هوش مصنوعی طوفانی از بی‌کاری برای فارغ‌التحصیلان جوان هند ایجاد می‌کند.

چاکراوارتی می نویسد که از آنجایی که بیکاری جوانان به یک مسئله جهانی تبدیل شده است، به ویژه در مناطقی مانند آسیا، هند با یکی از بالاترین نرخ ها مواجه است. بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲، هند با کاهش قابل توجهی در اشتغال جوانان و مشارکت نیروی کار، به ویژه در مشارکت زنان مواجه شده است. در سال ۲۰۲۴، بیکاری جوانان برای گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال حدود ۴۵ درصد است که این نرخ برای افراد دارای مدرک تحصیلی پیشرفته، بالاتر است.

چاکراوارتی معتقد است که این عدم تطابق باعث شده است که افراد با تحصیلات عالی، از جمله کسانی که دارای مدرک مهندسی و MBA هستند، برای مشاغل کم مهارت درخواست دهند. این تحرک رو به پایین منجر به کاهش بهره وری، بازده کمتر تحصیلی و فرار مغزها می شود. زیرا افراد با استعداد به دنبال فرصت هایی در خارج از کشور هستند.

چاکراوارتی تاکید می کند که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲، علی‌رغم افزایش ثبت‌نام در کالج‌ها، بودجه آموزش هند کمتر از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی راکد ماند و موسسات را با کمبود بودجه و ناتوانی در به‌روزرسانی برنامه‌های درسی مطابق با نیازهای مهارتی فعلی مواجه کرد.

یافته های مقاله:

  1. زمینه جهانی بیکاری جوانان
  • بیکاری جوانان یک مسئله جهانی است و جوانان ۳ برابر بیشتر از بزرگسالان بیکار می شوند.
  • بیکاری جهانی جوانان از ۵.۶% (۲۰۰۰) به ۱۵.۱% (۲۰۲۰) افزایش یافت.
  • ILO نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال را ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۳ در سطح جهان تخمین می زند.
  1. وضعیت جمعیتی هند
  • ۵۳ درصد از نیروی کار هند در سال ۲۰۲۱ زیر ۲۹ سال بود
  • پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۶ به ۴۳ درصد کاهش یابد
  • تنوع قابل توجهی در اندازه گیری بیکاری بین منابع:
  • CMIE: ۴۵ درصد بیکاری در گروه سنی ۲۰-۲۴ سال (۲۰۲۴)
  • PLFS (داده های دولتی) ارقام کمتری را نشان می دهد

سازمان بین المللی کار نشان می دهد که اشتغال در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال از ۵۲ درصد به ۳۷ درصد کاهش یافته است (۲۰۰۰-۲۰۲۲).

  1. پارادوکس انتقادی آموزش و اشتغال
  • آموزش عالی با بیکاری بیشتر همبستگی دارد
  • نرخ بیکاری تحصیلات تکمیلی (گروه سنی ۱۵ تا ۲۹):
  • مردان: ۳۳.۹۰%
  • زنان: ۴۱.۴۹%
  • فرار مغزها قابل توجه است:
  • ۳۶ درصد از ۱۰۰۰ امتیاز دهنده برتر IIT-JEE به خارج از کشور مهاجرت می کنند
  • ۶۲ درصد از ۱۰۰ گلزن برتر هند را ترک می کنند
  • ۷۷۰۰۰۰ دانش آموز هندی در سال ۲۰۲۲ برای تحصیل در خارج از کشور رفتند
  1. ریشه عوامل
  • برنامه های درسی قدیمی با تمرکز بر حفظ کردن
  • سرمایه گذاری ناکافی در آموزش:
  • کمتر از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی صرف آموزش می شود
  • آموزش عالی کمتر از ۱% تولید ناخالص داخلی دریافت می کند
  • فروپاشی زیرساخت ها در دانشگاه های دولتی
  • پست های تکمیل نشده هیات علمی
  1. تاثیر هوش مصنوعی و چالش های آینده
  • هند در پذیرش هوش مصنوعی پیشتاز است (۵۹ درصد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند)
  • هوش مصنوعی مشاغل سنتی یقه سفید را تهدید می کند:
  • حسابداران
  • مشاوران
  • برنامه ریزان مالی
  • مشاوران حقوقی
  • خبرنگاران
  • هیچ سیاست مشخصی برای مهارت مجدد یا پرداخت غرامت کارگران آواره شده توسط هوش مصنوعی وجود ندارد

نکات کلیدی:

  1. شکست سیستمی:

این مقاله یک شکست سیستمی را در اکوسیستم آموزش و استخدام هند نشان می دهد، جایی که آموزش عالی به طور متناقضی منجر به اشتغال پذیری کمتر می شود که نشان دهنده عدم تطابق اساسی بین خروجی های آموزشی و نیازهای بازار است.

  1. پیامدهای اقتصادی

• کاهش بهره وری به دلیل عدم تطابق مهارت و شغل

• کاهش بازده سرمایه گذاری در آموزش

• خطر سقوط برنامه در رشته های غیرحرفه ای

• ظهور بالقوه «فئودالیسم تکنو» با قدرت اقتصادی متمرکز

  1. شکاف های سیاست

• بودجه آموزشی ناکافی

• عدم آمادگی نیروی کار برای هوش مصنوعی

• عدم وجود چارچوب های مهارت مجدد

• عدم استراتژی روشن برای حفظ افراد با استعداد

  1. پیشنهادهای نویسنده
  • اصلاحات آموزش و پرورش

• نوسازی برنامه های درسی

• افزایش بودجه آموزش به ۶ درصد تولید ناخالص داخلی پیشنهادی

• تمرکز بر تفکر انتقادی و مهارت های نوآوری

  • آمادگی هوش مصنوعی

• سیاست های سازگاری جامع هوش مصنوعی را توسعه دهید

• برنامه های مهارت آموزی مجدد ایجاد کنید

• چارچوب های حفاظت از کارگران را ایجاد کنید

  • حفظ استعداد

• بهبود زیرساخت های تحقیقاتی

• فرصت های شغلی با مهارت بالا ایجاد کنید

• بسته های جبرانی رقابتی را توسعه دهید

این مقاله نشان می‌دهد که هند در مقطع حساسی قرار دارد که در آن پارادایم‌های آموزشی سنتی و اشتغال به دلیل پیشرفت فناوری، به‌ویژه هوش مصنوعی، مختل شده‌اند. بدون مداخلات مهم سیاستی و اصلاحات سیستمی، کشور در معرض خطر هدر دادن سود جمعیتی خود و عقب ماندن از اقتصاد دانش جهانی قرار دارد.

 Sujoy Chakravarty is Professor of Economics, Centre for Economic Studies and Planning, at School of Social Sciences, Jawaharlal Nehru University 

#ذکریایی

منبع:https://frontline.thehindu.com/economy/youth-unemployment-india-ai-disruption-education-reform-upskilling-demographic-dividend/article۶۸۷۴۵۵۷۲.ece

کد خبر 21540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =