بیست و یکمین کنفرانس ملی حزب Zanu-PF با معرفی چشماندازی تازه برای آینده ایدئولوژیک زیمبابوه، گامی مهم برداشته است. این حزب برنامه دارد تا دسترسی به مدرسه ایدئولوژی چیتپو را در تمامی مناطق اداری کشور گسترش دهد. با تمرکززدایی از این برنامهها، مدرسه چیتپو قصد دارد امکان آموزش ایدئولوژیک را برای اعضای حزب، کارکنان دولت، رهبران بخش خصوصی و عموم مردم فراهم کند. این طرح صرفاً محدود به آموزش سیاسی نیست؛ بلکه دعوتی فراگیر است برای تمامی زیمبابوهایها تا با ارزشهای اصلی کشور ارتباط برقرار کنند، میراث ملی را درک کنند و در راستای اهداف مشترک گام بردارند.
نقش ایدئولوژی در شکلگیری هویت ملی غیرقابل انکار است. ایدئولوژی همچون نیرویی متحدکننده عمل میکند و مجموعهای از اصول مشترک را ارائه میدهد که به توسعه و اقدامات جمعی جامعه جهت میدهد. برای زیمبابوه، کشوری که بر مبنای ارزشهای حاکمیت، وحدت و خودمختاری بنا شده، ایدئولوژی همچون قطبنمایی است که هویت و وفاداری ملی را تقویت میکند. گسترش برنامههای مدرسه ایدئولوژی چیتپو، بهویژه در مواجهه با تأثیرات جهانیسازی، گامی حیاتی برای تثبیت این ارزشها در جامعه است.
ایدئولوژی پایه و اساس هر جامعه سازمانیافتهای است. این ارزشها، باورها و اهدافی را شکل میدهد که شخصیت و مسیر ملت را مشخص میکنند. استقلال زیمبابوه نیز بر اصول خودمختاری، آزادی و وحدت استوار شده است. با این حال، بدون تلاش برای حفظ و آموزش این اصول، نسلهای جدید ممکن است ارتباط خود را با آنها از دست بدهند. آموزش ایدئولوژیک شکاف بین نسلها را پر میکند و مبارزات تاریخی ملت را به نسلهای آینده منتقل میکند. در نبود یک چارچوب ایدئولوژیک مشترک، جامعه با خطر تفرقه و اختلاف مواجه میشود، زیرا گروههای مختلف ممکن است اهداف متضادی را دنبال کنند. آموزش ایدئولوژیک با ایجاد یک دستور کار ملی مشترک، میتواند وفاداری به آرمانهای ملی را تقویت کند. تمرکززدایی این آموزشها از طریق مدرسه ایدئولوژی چیتپو، فرصتی برای تقویت انسجام ملی فراهم میکند و با فراهم آوردن دسترسی بیشتر، زیمبابوه قادر خواهد بود نسلی میهنپرست، متکی به خود و آماده برای چالشهای آینده پرورش دهد.
مدرسه ایدئولوژی چیتپو، که به افتخار هربرت چیتپو، از چهرههای برجسته مبارزات آزادیبخش زیمبابوه نامگذاری شده است، میراث انقلابی این کشور را زنده نگه میدارد. این مدرسه بر اصول حاکمیت، وحدت و توسعه تأکید دارد که نقش اساسی در هویت ملی زیمبابوه ایفا میکنند. با این وجود، آموزش ایدئولوژیک به طور سنتی محدود به نخبگان سیاسی بوده و مخاطبان گستردهتری را که میتوانند از درک و پذیرش ارزشهای ملی بهرهمند شوند، نادیده گرفته است. برای گسترش این آموزشها، برنامه درسی مدرسه ایدئولوژی چیتپو باید در سراسر کشور استاندارد شود. این استانداردسازی تضمین میکند که آموزهها و اصول ایدئولوژیک به صورت یکنواخت و جامع به همه شرکتکنندگان ارائه شود. یک برنامه درسی یکپارچه، فارغ از محل آموزش، اطمینان میدهد که هر دانشآموز درکی کامل از مبانی، ارزشها و اهداف ایدئولوژیک زیمبابوه کسب میکند. این رویکرد به تقویت همبستگی ملی و حفظ ارزشهای کلیدی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
این یکنواختی برای تقویت هویت ملی منسجم و همسویی دیدگاه اعضای حزب، کارمندان دولت و رهبران جامعه با چشمانداز و اهداف کشور، نقشی اساسی دارد. با استانداردسازی برنامه درسی، مدرسه ایدئولوژی چیتپو میتواند یکپارچگی آموزههای خود را حفظ کند و حس میهنپرستی و هدف مشترک را بهطور مؤثری در میان مخاطبان خود تقویت کند. این امر به شکلگیری وحدت و انعطافپذیری ملی کمک خواهد کرد. تصمیم برای تمرکززدایی این برنامهها نشاندهنده تعهد به تبدیل آموزش ایدئولوژیک به یک ابتکار جامع و جامعهمحور است. به عنوان مثال، کارمندان دولت، که مسئولیت اجرای سیاستها را بر عهده دارند، نیازمند درک عمیقی از ارزشهای زیمبابوه هستند تا این سیاستها بهطور مؤثر اجرا شوند. رهبران بخش خصوصی نیز، با توجه به تأثیر تصمیمات تجاری آنها بر منافع ملی، میتوانند از آموزشهای ایدئولوژیک بهرهمند شوند تا رشد اقتصادی را با اهداف توسعه ملی همسو کنند. افزون بر این، گسترش آموزش ایدئولوژیک به عموم مردم، شهروندانی آگاهتر و متحدتر را پرورش خواهد داد که توانایی بیشتری برای مشارکت در توسعه ملی خواهند داشت.
با گسترش برنامههای مدرسه چیتپو به مناطق محلی، دولت ایدئولوژی را به مردم نزدیکتر میکند. این رویکرد تضمین میکند که هر شهروند فرصت یادگیری اصول اساسی زیمبابوه را داشته باشد و در شکلدهی آینده کشور مشارکت کند. چنین ابتکاری میتواند تأثیرات بلندمدتی نهتنها در حوزه سیاسی، بلکه در ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز به همراه داشته باشد، زیرا شهروندان با انگیزه بیشتری در پیشرفت کشور خود سهیم خواهند شد. تلاش زیمبابوه برای گسترش دسترسی به آموزش ایدئولوژیک، مشابه ابتکاراتی است که در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است، جایی که اهمیت و قدرت آموزش ایدئولوژیک در تقویت وحدت ملی و توسعه جامعه به رسمیت شناخته شده است. این حرکت نشاندهنده درک عمیق از این موضوع است که آموزش ایدئولوژیک نه تنها به انسجام جامعه کمک میکند، بلکه پایهگذار توسعه پایدار و مشارکت فعالانه شهروندان در ساخت آیندهای بهتر خواهد بود.
به عنوان مثال، چین مدتهاست که بر اهمیت وحدت ایدئولوژیک از طریق برنامههای آموزشی حزب کمونیست خود تأکید کرده است که برای مقامات دولتی، پرسنل نظامی و دانشجویان دانشگاه قابل دسترسی است. مدرسه کمیته مرکزی حزب، همراه با مراکز آموزشی مختلف استانی، تضمین می کند که اصول سوسیالیستی کشور توسط اعضای با نفوذ جامعه درک شده و به آن پایبند است. این تمرکز ایدئولوژیک یک عامل کلیدی در تقویت حس هدف ملی و انسجام بوده و به پیشبرد توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی چین کمک کرده است.
کوبا نمونه دیگری از کشوری است که برای آموزش ایدئولوژیک ارزش قائل است. ایدئولوژی در آموزش و پرورش کوبا در تمام سطوح آمیخته شده است و ارزش های سوسیالیستی را از سنین جوانی به دانش آموزان القا می کند. نهادهایی مانند مدرسه حزب نیکو لوپز آموزش ایدئولوژیک پیشرفته ای را به مقامات دولتی و رهبران جامعه ارائه می دهند و تعهد کشور را به اصول سوسیالیستی تقویت می کنند. این تمرکز بر آموزش ایدئولوژیک به انعطافپذیری کوبا در مواجهه با چالشهای اقتصادی کمک کرده و حس غرور ملی و وحدت را تقویت میکند که آرمانهای انقلابی این کشور را حفظ میکند.
در روسیه، آموزش ایدئولوژیک احیا شده است، به ویژه در برنامه هایی با هدف القای میهن پرستی در بین جوانان. به عنوان مثال، جنبش ملی کادت های ارتش جوان، حس قوی غرور ملی و آمادگی نظامی را تقویت می کند و وفاداری به دولت را تقویت می کند. این برنامه ها فراتر از ترویج وفاداری سیاسی است. آنها برای ساختن یک جامعه منسجم با احساس هویت و هدف، ضروری هستند. زیمبابوه در حال حاضر با چالشهای متعددی در زمینههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه است که نیازمند اتحاد ملی و جبههای منسجم برای مقابله با آنهاست. فشارهای اقتصادی، بیثباتی سیاسی و شکافهای اجتماعی در سالهای اخیر توانایی این کشور در حفظ انسجام را به آزمون گذاشتهاند. در این میان، تمرکززدایی آموزش ایدئولوژیک میتواند با تقویت حس هویت و هدف مشترک در میان شهروندان، به رفع این چالشها کمک کند. ایدئولوژی نباید صرفاً در اختیار نخبگان سیاسی باشد؛ بلکه باید بهعنوان یک نیروی پیونددهنده، کل جامعه را دربرگیرد.
آموزش ایدئولوژیک میتواند بهعنوان دفاعی در برابر نفوذ خارجی عمل کند که ممکن است ارزشهای ملی را تضعیف کرده و زمینهساز تفرقه در جامعه شود. در حالی که جهانی شدن فرصتهای مهمی فراهم کرده، زیمبابوه را نیز در معرض ایدئولوژیهای خارجی قرار داده که ممکن است با ارزشهای سنتی و سیاستهای ملی آن در تضاد باشند. آموزش ایدئولوژیک نهتنها شهروندان را با دانش کافی برای تحلیل این ایدئولوژیها مجهز میکند، بلکه مهارتهای تفکر انتقادی را برای برخورد آگاهانه با این تأثیرات ارائه میدهد. ایدئولوژی اغلب به سیاست محدود میشود، اما تأثیرات آن بسیار فراتر از این حوزه است. آموزش ایدئولوژیک میتواند به تقویت تفکر انتقادی، تصمیمگیری اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی منجر شود. برای کارمندان دولت، این آموزش میتواند تعهد آنان به خدمات عمومی و منافع ملی را افزایش دهد. برای رهبران بخش خصوصی، ایدئولوژی میتواند چارچوبی فراهم کند که در آن شیوههای تجاری با اهداف توسعهای کشور هماهنگ باشد و در نتیجه، کارآفرینی مسئولانه را تشویق کند.
برای شهروندان عادی، آموزش ایدئولوژیک حس تعلق و هدف را تقویت میکند. این آموزش به آنها اجازه میدهد نقش فعالی در شکلدهی آینده کشور ایفا کنند و به شهروندانی آگاه، متعهد و آماده برای همکاری در موفقیت ملی تبدیل شوند. در جهانی که اطلاعات نادرست و تأثیرات خارجی بهطور فزایندهای فراگیر شدهاند، آموزش ایدئولوژیک ابزارهایی برای ارزیابی انتقادی اطلاعات و تصمیمگیری مبتنی بر ارزشهای ملی در اختیار شهروندان قرار میدهد. اگرچه تصمیم برای تمرکززدایی آموزش ایدئولوژیک گامی مهم است، اما اجرای موفق آن نیازمند برنامهریزی دقیق و منابع کافی است. مواد آموزشی باید در دسترس و مرتبط با نیازها و تنوع گروههای جمعیتی مختلف باشد. همچنین، مربیان باید درک کاملی از کاربردهای تاریخی و معاصر ایدئولوژی زیمبابوه داشته باشند. مشارکت جوامع محلی در تدوین برنامه درسی میتواند تضمینکننده ارتباط برنامه با نیازها و آرمانهای شهروندان در مناطق مختلف باشد.
دولت نیز باید منابع لازم را برای حمایت از این برنامهها اختصاص دهد و رهبران جامعه، مربیان و مقامات محلی باید نقش فعالی در ترویج اهمیت این آموزشها ایفا کنند. با تقویت حس مالکیت محلی نسبت به این برنامهها، مدرسه ایدئولوژی چیتپو میتواند سیستمی فراگیرتر و پایدارتر ایجاد کند که در میان اقشار مختلف جامعه طنینانداز شود. این رویکرد میتواند نهتنها انسجام ملی را تقویت کند، بلکه بستری برای توسعه پایدار و مشارکت فعالانه شهروندان در آینده کشور فراهم کند. چنین تلاشی، سرمایهگذاری بلندمدتی برای حفظ هویت ملی و مقابله با چالشهای داخلی و خارجی خواهد بود.
نظر شما