بیست و ششمین اجلاس شورای جهانی خلق روسیه با عنوان «جهان روسیه: چالشهای خارجی و داخلی»
۲۷ و ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴، کلیسای جامع مسیح منجی شاهد برگزاری بیست و ششمین شورای جهانی خلق روسیه بود. هیئت رئیسه نشست روز اول با عنوان «از ایدئولوژی تا تشکیل نهادهای ارزشی»، معاون رئیس شورای جهانی خلق روسیه رئیس دانشگاه الهیات ارتدکس روسیه، رئیس دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و رئیس مشترک شعبه منطقهای شورای جهانی خلق روسیه در منطقه نووسیبیرسک بودند.
در این بخش از بیست و ششمین اجلاس شورا، روحانیون کلیسای ارتدکس روسیه، نمایندگان مقامات دولتی، نمایندگان دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه، اعضاء انجمنهای عمومی، شخصیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی از جوامع روسی و از کشورهای دور و نزدیک، همچنین نمایندگان مردم از شعب شورای خلق در مناطق روسیه حضور داشتند.
این جلسه توسط شیپکوف رئیس دانشگاه الهیات ارتدوکس روسیه افتتاح شد. شیپکوف با ارائه گزارشی با موضوع «کلیسا به عنوان موضوع سنتها» خاطرنشان کرد که امروز روسیه در وضعیت بازیابی حاکمیت خود قرار دارد و بنابراین تقاضا برای ایدئولوژی ملی در حال افزایش است. او به روایتهایی درباره ایدئولوژی اشاره کرد که هم برای محافظهکاران و هم برای لیبرالها مشترک است. وی در این باره گفت: امروز دقیقاً به پایههای سنتی که کلیسا از آنها محافظت میکند ضربههایی وارد میشود؛ و آن ایده مسیحی شرقی ارتدوکس در مورد جهان و انسان است. معاون رئیس شورای جهانی خلق روسیه تاکید کرد: این بر رشد معنوی، بر جنبه خدایی انسان، بر عدالت و رحمت، بر پایههای اخلاقی هر قانون و هر نهادی استوار است. سخنران این سوال را مطرح کرد که چه کسی میتواند ایدئولوژی را در روسیه مدرن تدوین و بیان کند. وی در این باره گفت: «قدرت ریاست جمهوری در روسیه امروز نیروی اصلی است که میتواند درباره ایدئولوژی و به نمایندگی از ایدئولوژی صحبت کند. چراکه اولا نهاد کلیسا فراتاریخی است و دوم، کلیسای ارتدکس روسیه بادوام ترین نهادی است که روسیه قدیم، جدید و مدرن را متحد کرده است.»
کروپاچف رئیس دانشگاه دولتی سنتپترزبورگ گزارشی با عنوان «ایدئولوژی به زبان دولتی: ابزار قانونی برای اجرا و حفاظت از محتوای ایدئولوژیک» ارائه کرد. رئیس دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ خاطرنشان کرد: زبان دولتی باید به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی تجسم ایدئولوژی ارزشی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، زبان دولتی مفهوم بسیار گستردهتری است که به طور تقریبی تمام حوزههای ارتباط عمومی را در برمیگیرد. این شامل آموزش، رسانه، نمایش عمومی فیلم و آثار هنری است. زبان دولتی چیزی است که معانی مختلف را در زندگی ما تعیین میکند، آنچه جهان اطراف ما را نه تنها با تعیین مفاهیم مختلف، بلکه با ارزیابی ها نیز پر میکند. وی افزود: ما نه تنها به کمک زبان تفکر و استدلال میکنیم، بلکه به طور کلی به جهان همانطور که زبان ما آن را منعکس میکند نگاه میکنیم. کروپاچف رئیس دانشگاه پیشنهادی برای ترکیب تلاشها جهت حفظ فرهنگ لغت توضیحی استاندارد زبان روسی که دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ در حال حاضر روی آن کار میکند، و تکمیل قانون زبان دولتی با سازوکار مؤثر برای اجرای آن و نظارت بر هنجارهای آن ارائه کرد.
در ادامه استاد علوم سیاسی ل. شیپکوف گزارشی در مورد موضوع «گسترش زبان در دنیای مدرن» ارائه کرد که در آن اصول استعماری را که مطالعه زبان انگلیسی در قرن ۱۹-۲۰ توسط آن سازماندهی شده بود تجزیه و تحلیل کرد. وی همچنین راههایی را برای بهبود روش شناختی اصول مطالعه زبانهای خارجی در روسیه پیشنهاد نمود.
شفران رئیس اداره برنامههای تحلیلی رادیویی شرکت تلویزیون و رادیو «ازوزدا» گزارشی را با موضوع «مهاجرت ارزشی: ذخیره جمعیتی کشور» ارائه کرد که در آن اصول نگرش به مهاجران در روسیه را آشکار نمود و آنها را با مطالب واقعی غنی نشان داد و راههایی را برای بهبود بیشتر سیاست دولت در این زمینه پیشنهاد کرد.
محقق ارشد در دانشگاه نظامی وزارت دفاع فدراسیون روسیه، مدیر مدرسه عالی ترجمه دانشگاه دولتی مسکو، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و دبیر شورای اسقفان ایوانوف از دیگر سخنرانان این بخش از اجلاس بیست و ششم بودند.
در بخش بینالملل این رویداد معاونان شورای فدراسیون و دومای دولتی روسیه، نمایندگان وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، کارشناسان روابط بینالملل، مدیران رسانههای برجسته، مجریان، خبرنگاران، سفیران فوق العاده و تام الاختیار و مشاوران سفارت های کشورهای دوست شرکت داشتند.
در این نشست معاون رئیس بخش روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه طی سخنانی اظهار داشت: در اولین سالهای پس از شوروی، کلیسای ارتدکس روسیه توسط غرب به عنوان یکی از قربانیان دوران شوروی تلقی میشد، اما پس از اینکه کلیسا شروع به ایجاد روابط سازنده جدید با دولت کرد و نشان داد جامعه در سنت ریشه میگیرد، از حوزه اجتماعی مراقبت میکند، به این روابط کمک کرد. وی افزود: ایالات متحده در سیاست مذهبی خارجی خود تجدید نظر کرده و شروع به ایجاد زیرساختی برای اجرای اهداف ژئوپلیتیکی خود نمود. هدف آشکار بود؛ تضعیف تأثیرگذارترین و بزرگترین ادیان در جهان. آمریکا شروع به حمایت از سازمانهای مذهبی مخرب مختلف کرد، که البته میتوانست نه تنها سنتها، بلکه کل تاریخ یک کشور خاص را نیز تغییر دهد، بارزترین نمونه آن اوکراین است، جایی که ارتدکس در معرض شکافها، حملات و آزار و اذیت قرار گرفت.
وی ادامه داد: تا زمانی که ارتدکس به عنوان یک جنبش مذهبی مستقل وجود دارد غرب نمیتواند فراموش کند که انحصار مسیحیت و حق سلطه تمدنی در جهان را ندارد و به نظر میرسد که میخواهند با نابودی روسیه آن را فراموش کنند. بنابراین، مبارزه با کلیسای ارتدکس روسیه نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در سطح الهیات نیز وجود دارد. آنها سعی دارند کلیسا را هم علیه دولت و هم علیه مردم سوق دهند تا وحدت تمدنی را مختل کنند. پاتریارک اغلب میگوید که برای مقابله با تهدیدهای خارجی، قبل از هر چیز لازم است مشکلات داخلی حل شود. بنابراین، اکنون یک وظیفه مهم ایجاد یک نظام مستقل آموزش داخلی است. ما باید گنوسیزم[۱] لیبرال را با حقیقت مسیحی مقایسه کنیم که به یکباره به همه داده میشود، این برای حاکم و مردم عادی، برای افراد با ریشههای مختلف، ملیتها و فرهنگهای مختلف یکسان است.
بیست و ششمین اجلاس شورای جهانی خلق روسیه با عنوان «جهان روسیه: چالشهای خارجی و داخلی» در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ در مسکو برگزار شد. این اجلاس به ریاست پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در مراسم افتتاحیه و عمومی، کار خود را آغاز کرد.
منابع:
http://www.patriarchia.ru/db/text/۶۱۷۸۷۱۲.html
[۱] گنوسیزم مجموعهای از ایده ها و نظام های مذهبی است که در اواخر قرن اول بعد از میلاد در میان فرقه های یهودی و مسیحی اولیه ادغام شدند. این گروههای مختلف بر دانش معنوی شخصی (گنوسیس) بالاتر از آموزهها، سنتها و اقتدار نهادهای دینی اولیه تأکید میکردند.
نظر شما