۷ آذر، ششمین همایش بینالمللی فیلم کارگردانان زن قرقیزستان در خانه سینمای چینگیز آیتماتوف آغاز به کار کرد. امسال این رویداد به کار کلارا یوسوپجانوا، بازیگر و کارگردان فیلم اختصاص دارد.
در افتتاحیه این همایش، آلتینبیک مقصودوف وزیر فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان، اولان آدامالییِف رئیس سازمان سینمایی، آقجول بیکبولوتوف رئیس استودیو ملی فیلم «قرقیز فیلم»، گُلبارا تولوموشُوا منتقد فیلم و رئیس هیئت داوران همایش فیلم، آسِل جورایِوا کارگردان و رئیس بنیاد زنان خلاق آسیا، کارشناسان فیلم، فیلمسازان و دیگران حضور داشتند.
همایش فیلم با سخنرانی وزیر فرهنگ آغاز شد که به اهمیت ویژه آن اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با سازمان سینمایی در حال انجام است تا سال به سال جایگاه این همایش را تقویت کند.
همایش فیلم کارگردانان زن قرقیزستان با نمایش فیلم مستند «کلارا» درباره کلارا یوسوپجانوا به کارگردانی تینیستان تمیرجان افتتاح شد. این فیلم از دیدگاه جامبی جوسوبالییِوا، دختر کلارا یوسوپجانوا روایت میشود. در این مستند همچنین قوباتبیک جوسوبالییِف نویسنده خلق قرقیزستان، بازیگر، فیلمنامهنویس و همسر کلارا یوسوپجانوا، گُلبارا تولوموشُوا کارشناس و منتقد فیلم، یِلِنا دولگِرو کارشناس فیلم، نویسنده و روزنامهنگار رومانیایی، تِمیر بیرنظروف کارگردان و فیلمنامهنویس، بِگالی نارگوزویِف کارشناس و کارگردان فیلم، سرگئی لاندو فیلمبردار و نثرنویس روسی و اِرنست عبدجباروف کارگردان و فیلمنامهنویس ایفای نقش میکنند.
هر یک از شخصیتهای فیلم در مورد کار کلارا یوسوپجانوا، کار او به عنوان بازیگر و کارگردان صحبت و همسر و دخترش نیز خاطرات خود را بیان میکنند.
جامبی جوسوبالییوا در این فیلم میگوید: «مادرم پس از کلاس هشتم برای ورود به دانشکده پزشکی عازم شهر شد، زیرا باید حرفه پایدار لازم را کسب میکرد. سپس در دانشکده بازیگری دانشگاه دولتی تئاتر و هنر تاشکند تحصیل کرد. انگار سینما بلافاصله وارد زندگی او شد. زمانی که دانشجوی سال پنجم بود، او به فیلم «گرما» به کارگردانی لاریسا شِپیتکو دعوت شد».
قهرمانان فیلم مستند «کلارا» تاکید کردند که او در بازی خود کاملاً شخصیت و ذهنیت یک دختر قرقیز را منتقل میکرد و همیشه نظر خود را در مورد زندگی، سینما و هنر داشت.
این فیلم در مورد یوسوپجانوا میگوید: «کلارا در طول زندگی حرفهای خود فقط 8 نقش ایفا کرد. با این حال، میتوانیم با خیال راحت در مورد استعداد او صحبت کنیم. زیرا سینما مجموعهای از شرایط اضافی است، از جمله کارگردانان مختلف، فضای تولید فیلم، تقاضای مخاطب و حتی ایدئولوژی کشور. کلارا، یک زن قوی، یک شخصیت آزاده، با نگاه خاص خود به زندگی و خلاقیت، میخواست برنامههای خود را خودش بسازد و اجرا کند. لذا او وارد دورههای عالی کارگردانی در مسکو شد و بدین ترتیب فصل جدیدی در زندگی او آغاز شد».
فصل جداگانهای از فیلم به فیلم «هواپیما»، آخرین کار این کارگردان که ناتمام ماند، اختصاص دارد.
بیش از 50 فیلم کوتاه داستانی و مستند از قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان برای شرکت در همایش فیلم ارسال شد. برای انتخاب فیلمها کمیسیون ویژهای تشکیل شد که شامل فیلمسازان، کارگردانان، فیلمبرداران و تدوینگران بود. 17 فیلم برای نمایش در همایش فیلم انتخاب شدند، از جمله 5 فیلم از قزاقستان، 1 فیلم از ازبکستان، 1 فیلم از تاجیکستان و 10 فیلم از قرقیزستان.
در چارچوب همایش فیلم که تا 29 نوامبر ادامه خواهد داشت، نه تنها فیلمهای کارگردانان زن نمایش داده میشود، بلکه کارگاههای آموزشی، دورههای آموزش و رونمایی پروژه «پژوهش زنان فیلمساز قرقیزستان» نیز برگزار میشود.
منبع:
https://culture.akipress.org/news:2198511/?telegram
نظر شما