فرصت های درآمدزایی در صنعت گردشگری زیمبابوه

کشور زیمبابوه پیش‌بینی کرده است که درآمد بخش گردشگری تا سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد دلار برسد. دولت این کشور در راستای تحقق این هدف، استراتژی ملی بازیابی و رشد گردشگری را اجرا کرده است که بر بهره‌برداری پایدار از دارایی‌های طبیعی، فرهنگی، میراثی و زیرساختی تمرکز دارد.

صنعت گردشگری یکی از سریع‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های اقتصادی زیمبابوه محسوب می‌شود که نقش مهمی در تحول اقتصادی آینده این کشور ایفا می کند. این صنعت که در سال گذشته ۲۲۵.۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب کرده است، ظرفیت بالایی برای رشد چشمگیر دارد و فرصت‌های فراوانی را برای سرمایه‌گذاران در زیرشاخه‌های مختلف فراهم می‌کند. آژانس سرمایه‌گذاری و توسعه زیمبابوه (ZIDA) در بروشور سرمایه‌گذاری بازار جهانی گردشگری، منتشرشده در هفته گذشته، بر اهمیت این بخش تأکید کرده است. این صنعت یکی از حوزه‌های محوری است که زیمبابوه در نمایشگاه شش‌ماهه اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا در ژاپن، با شعار «فراتر از محدودیت‌ها»، قصد دارد آن را ترویج و سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کند.

کشور زیمبابوه پیش‌بینی کرده است که درآمد این بخش تا سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد دلار برسد. دولت این کشور در راستای تحقق این هدف، استراتژی ملی بازیابی و رشد گردشگری را اجرا کرده است که بر بهره‌برداری پایدار از دارایی‌های طبیعی، فرهنگی، میراثی و زیرساختی تمرکز دارد. بخش گردشگری زیمبابوه پس از کاهش قابل‌توجه در سال‌های همه‌گیری کووید-۱۹ (۲۰۲۰-۲۰۲۲)، در سال ۲۰۲۳ بهبود قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و آماده است این روند را در سال ۲۰۲۴ و پس از آن ادامه دهد. بر اساس آمارها، سهم این صنعت در رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۷ درصد بوده و میانگین اشغال اتاق‌های هتل از ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. درآمد تخمینی گردشگری داخلی نیز با رشد ۴.۷ درصدی از ۱۲.۶ میلیون دلار به ۱۳.۲ میلیون دلار رسیده و کل درآمدهای گردشگری با افزایش ۲۷ درصدی از ۹۱۱ میلیون دلار به ۱.۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

زیمبابوه همچنین سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش گردشگری جذب کرده است که در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۳۱۲.۵ میلیون دلار بوده است. برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، این کشور سیاست‌ها و قوانین خود را تحت شعار «باز برای تجارت» اصلاح کرده و فرصت‌های گوناگونی را در زمینه ساخت و مدیریت هتل‌ها و استراحتگاه‌ها، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تفریحی و گردشگری، عملیات سافاری و سایر زیرساخت‌ها ارائه می‌دهد. از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به استراحتگاه‌های یکپارچه، مراکز همایش، پارک‌های تفریحی، زمین‌های گلف، پارک‌های موضوعی، مراکز خرید و رستوران‌ها اشاره کرد. همچنین، در زمینه سافاری و حفاظت از حیات وحش نیز ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. ZIDA تأکید دارد که موقعیت استراتژیک زیمبابوه در جنوب آفریقا، این کشور را به یک کریدور طبیعی برای گردشگران منطقه‌ای تبدیل کرده است. با وجود زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیر، تنوع گسترده حیات وحش، شرایط آب‌وهوایی مطلوب و دسترسی آسان به مناطق گردشگری، بسیاری از مناطق این کشور همچنان از نظر گردشگری توسعه‌نیافته باقی مانده‌اند، که فرصتی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران جهت ورود به بازارهای کم‌رقابت ایجاد می‌کند.

https://www.herald.co.zw/zim-tourism-sector-full-of-opportunities-zida/

کد خبر 22057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =