فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) نمادی از یک شاهکار معماری است که شامل ساختمانی به شکل پرنده، فضای داخلی و خارجی پیشرفته، ترمینال های ورودی و خروجی پیشرفته، سالنهای جذاب، مکانهای روشن و هواگیر برای تازهسازی، فضاهای سوار شدن به هواپیما و تنظیمات مناسب برای نشستن میباشد.
کفهای تمیز و براق فضایی دلنشین , چشمها را با زیبایی مدرن پر میکند واین گواهی بر هنر طراحان و مهندسان است.
همانطور که مشاهده میشود، شاهکار معماری فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) با اولویت دادن به خلاقیت، تنوع و ارائه تسهیلات، تجربهای بینظیر را به ارمغان آورده است.
فضای فرودگاه این روزها شاهد تردد زواران، سفرهای کاری، سفرهای تعطیلاتی، گروههای خانوادگی و گروههای متنوع قومی و جمعیتی است.
یک مقام رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری (CAA) گفت که فشارهای عمده در فرودگاهها معمولاً ناشی از ناتوانی در کنترل محیط، فشار برای رعایت زمانبندی مورد انتظار در فرودگاه، و استرس عمومی ناشی از شلوغی و سر و صدا است. طراحی فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) میتواند تمامی این مسائل را حل و فصل بخشد.
وی افزود: با توجه به برنامه رفت و آمدهای ۲۴ ساعته، در این فرودگاه به خدمات رسانی به موقع، احترام به فرهنگها و ایجاد فضایی خاص برای نشستن به خوبی توجه شده است.
یکی دیگر از مقامات رسمی گفت: امیدواریم بهزودی شاهد سالنهای پر جنبوجوش، کافههای زنده، گوشههای خلوت، خریدهای جذاب، زمینهای بازی فعال و فضای آرامشبخش برای گردهمایی باشیم.
سیستم داخلی فرودگاه با استفاده از علائم واضح، خطوط دید، سیستمهای راهیابی و چیدمان بدیهی، به مسافران این امکان را میدهد که بهراحتی تجربه سفر خود را مدیریت کنند.
فرودگاه مجهز به فناوریهای پیشرفته تجربه کاربری را بهبود خواهد بخشید، از جمله کیوسکهای تعاملی برای چکان، علائم دیجیتال، و سیستم خودکار مدیریت بار.
یک مقام چینی به گوادر پرو گفت: "طراحی سقف، بهویژه نورگیرها و سوراخهای عمودی، دسترسی به نور طبیعی در طول روز را تضمین میکند و تأثیری جذاب از نظر مکانشناسی ایجاد میکند."
این فرودگاه که ۲۶ کیلومتر به سمت شرق از شهر گوادر واقع شده است، از طریق بزرگراه ایست بی (East Bay Expressway) به شبکه شهری و جادههای ملی متصل میشود. این جاده که دارای شش خط و طول ۱۹ کیلومتر است، با تأمین مالی چین ساخته شده است. این اتصال برای تسهیل لجستیک و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.
فرودگاه در زمینی به مساحت ۴,۳۰۰ هکتار ساخته شده و شامل یک باند فرود است که قادر به پذیرش هواپیماهای بزرگ میباشد، به همراه یک ساختمان ترمینال مدرن به مساحت ۱۴,۰۰۰ متر مربع. فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) نمادی از یک نقطه عطف مهم در صنعت هوانوردی پاکستان است که بر شراکت پایدار بین چین و پاکستان برای پیشبرد توسعه منطقهای تأکید دارد.
یکی از ویژگیهای برجسته فرودگاه بینالمللی گوادر، سیستم پیشرفته فرود آن است که نماد اوج فناوری هوانوردی مدرن میباشد. این سیستم که برای پذیرش هواپیماهای بزرگ مانند ایرباس A320 و بوئینگ 737 طراحی شده است، فرودهای نرم و ایمن را تضمین میکند و به تقویت جایگاه گوادر بهعنوان یک مرکز نوآوری و توسعه در صنعت هوانوردی کمک میکند.
خالد احمد بلوچ، تاجر محلی در گوادر که در صنعت هتل داری فعالیت میکند، به می گوید که فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) که با همکاری چین راهاندازی شده است، نه تنها برای گوادر بلکه برای چشم انداز توسعهای بلوچستان نیز به عنوان یک پیشگام پویا با تأثیرات جانبی مثبت عمل خواهد کرد.
به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و جغرافیای اقتصادی خود، فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) آماده است تا در ترویج تجارت بینالمللی نقش مثبتی ایفا کند. این فرودگاه یک ارتباط کلیدی بین نهادهای بازرگانی و بازارهای مختلف جهانی ایجاد خواهد کرد که باعث گسترش پایگاه مشتریان آنها خواهد شد.
در همین حال، تأثیر اقتصادی فرودگاه بینالمللی جدید گوادر (NGIA) فراتر از مرزهای فوری خود نیز خواهد بود. کسبوکارهای محلی مانند هتلها، رستورانها، آژانسهای اجاره خودرو و خدمات تاکسی بهطور قابلتوجهی از حضور این فرودگاه بهرهمند خواهند شد، که در نتیجه آن فرصتهای شغلی بیشتر و افزایش دستمزدها در این بخشها به وجود خواهد آمد.
شایان ذکر است که فرودگاه بین المللی گوادر در چهارده اکتبر 2024 (23 مهرماه 1403) به شکل مجازی با حضور نخست وزیر پاکستان و همتای چینی اش در اسلام آباد افتتاح شد.
مقاله نویس: یاسر حبیب خان
نظر شما